Dodaj ogłoszenie o pracy


Jedziesz przez Opoczno, sprawdź nową obwodnicę

Ukończono budowę obwodnicy Opoczna. Inwestycja prowadzona była przez 1,5 roku przez firmę Strabag i zakończona została w terminie, ostatniego dnia 2011 roku. Koszty budowy wyniosły ponad 146 mln złotych brutto. Dzięki tej inwestycji zwiększyła się  liczba miejsc pracy dla mieszkańców regionu.


Obwodnica Opoczna wybudowana w ciągu drogi krajowej nr 12, o długości około 7,8 km, omija miasto od strony południowej. Budowana była w trudnym terenie charakteryzującym się wysokim poziomem wód gruntowych. Warunki terenowe determinowały zarówno zastosowaną na niej technologię, jak i wymogi konstrukcyjne. Obwodnica dostosowana jest do obciążeń wynoszących 115 kN/oś.
Do budowy nowoczesnej jednojezdniowej drogi o przekroju 2+1 (naprzemiennie dwa pasy ruchu dla jednego kierunku i jeden dla drugiego i odwrotnie) użyto 325 tys. ton kruszyw. Materiał ten posłużył do wzmocnienia nasypów i wymiany gruntu pod budowę przy wysokim stanie wód oraz na konstrukcję podbudowy. Zużyto też 1,5 mln ton piasku (60 tys. ciężarówek czteroosiowych po 25 ton każda, co stanowi ok. 400 ciężarówek dziennie). Wzmocnienie nasypów wymagało ponad 1 mln 250 tys. m2 geosiatek i geowłóknin oraz zastosowania systemu odwodnienia drogi. W ramach robót drogowych ułożono ok. 102 tys. ton masy bitumicznej, ok. 6 km krawężników oraz ok. 8 km ścieków przykrawędziowych. Kontrakt objął również: 11 tys. m2 oznakowania poziomego i 450 sztuk znaków drogowych.


Budowa obwodnicy Opoczna wymagała wybudowania 8 obiektów inżynieryjnych: 6 wiaduktów, 2 mostów nad rzeką Węglanką i Drzewiczką. Na wybudowanie zużyto 9,5 tys. m3 betonu, 1,5 tys. ton stali zbrojeniowej i 160 ton kabli sprężających.  Na całej jej długości wybudowano 48 przepustów w tym 18 spełniających funkcje przejścia dla zwierząt (wykonano też siatki zabezpieczające wejście płazów na drogę) oraz 3,4 km ekranów akustycznych na fundamentach palowych typu „zielona ściana” o wysokości 3-4 m. Na wiaduktach powstały także ekrany ze zbrojonego plexiglasu, zabezpieczającego przed ewentualnym zderzeniem ptaków z ekranami.


Przy budowie Obwodnicy Opoczna pracowało 400 pracowników fizycznych i umysłowych, zatrudnionych w firmie Strabag, a także 5 firm koncernowych. Na terenie budowy zaangażowanych było 100 samochodów ciężarowych oraz 45 sztuk sprzętu ciężkiego. Przed rozpoczęciem prac budowlanych teren inwestycji zbadany został także przez archeologów z Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego. Dzięki temu opoczyńskie muzeum regionalne wzbogaciło się o eksponaty i liczne relikty osadnictwa z przełomu neolitu i brązu oraz zabytki świadczące o występowaniu na tym terenie wpływów kultury rzymskiej okresu od 300 p.n.e. do 500 n.e.
(źr. Strabag S.A)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.