Konto pracodawcy


Fracht FWO o rynku project cargo w 2019 roku

Co miało największy wpływ na rynek project cargo w minionym roku i co będzie miało kluczowe znaczenie dla rynku transportów ponadnormatywnych w 2019 roku - komentuje i odpowiada Jarosław Jankowski, business development manager, Fracht FWO Polska.

Rynek usług transportowo-logistycznych w obszarze logistyki project cargo jest silnie związany z sytuacją w sektorze przemysłu. Notowane na początku 2018 roku tendencje wzrostowe, zarówno w przemyśle polskim jak i europejskim, zwolniły w połowie ubiegłego roku, a w czwartym kwartale widoczna już była tendencja spadkowa. Na sytuację w przemyśle światowym wpłynęły też decyzje, które zapadły w czerwcu ub.r. w USA, kiedy to prezydent Donald Trump wprowadził podwyżki ceł na stal i aluminium z Europy, Meksyku i Kanady, tym samym zmniejszając eksport z tych rynków. Do pogłębienia negatywnej tendencji w eksporcie w dużym stopniu przyczyniło się też ustanowienie cła eksportowego na poziomie 25 proc. między USA i Chinami.
Choć polska gospodarka na początku broniła się przed wyhamowaniem, to końcówka roku pokazała, że obawy przed następstwami konfliktu handlowego, a tym samym przed wzrostem kosztów produkcji i brakiem stabilnej sytuacji politycznej w Europie, zaczęły dotykać także nasz kraj. Jego skutki nie muszą być odczuwalne natychmiast. Przykładem może być budownictwo. W Polsce od 2017 roku odnotowujemy stały wzrost koniunktury w tym sektorze, ale musimy sobie zdawać sprawę, że ten boom budowlany nie będzie trwały. Szacuje się, że z dekoniunkturą trzeba będzie zmierzyć się za około 5 lat. W końcówce roku co raz wyraźniej uwidocznił się też negatywny trend, na który zwracano uwagę już wcześniej. Przychody rosną, ale paradoksalnie wynik finansowy sektora budowlanego jest ujemny. Oznacza to, że nadejście dekoniunktury jest nieuniknione i trzeba się już teraz do niej przygotowywać.

Czynniki kluczowe dla rozwoju project cargo w 2019 roku
Wiele wskazuje na to, że przyszłością polskiej energetyki będzie „błękitne paliwo”. Już teraz liczymy na uruchomienie nowych projektów w infrastrukturze magazynowej i przesyłowej. Wyraźnie widać, że rząd stawia na bezpieczeństwo dostaw gazu, co może być zapowiedzią powrotu do łask energetyki opartej na gazie. Udział elektrowni gazowych jest wciąż znikomy, a rozwojowi w tym kierunku zapewne sprzyja przyjęta w ubiegłym roku ustawa o rynku mocy. Liczymy zatem na nowe bloki gazowe. Duże nadzieje wiążemy z sektorem chemicznym, głównie w związku z zapowiedziami kolejnych inwestycji w segmencie petrochemicznym i wciąż dyskutowanym projekcie PDH Police.   
Równie istotny może być też sektor konstrukcji stalowych. Polska jako dostawca elementów dla wielu inwestycji zagranicznych wciąż może liczyć na nowe zlecenia. Z drugiej strony, sam rynek krajowy może być też poważnym odbiorcą. W Polsce wciąż ok. 20 proc. obiektów publicznych ma konstrukcje nośne wykonane ze stali, dla porównania w Wielkiej Brytanii to ponad 60 proc. Z kolei czynnikiem wciąż hamującym rozwój project cargo jest infrastruktura drogowa i brak alternatywy w postaci śródlądowych dróg wodnych i kolejowych. Dlatego liczymy na kolejne inwestycje, których możemy się spodziewać w nadchodzących latach. GDDKiA i PKP PLK będą kontynuować realizację swoich projektów. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 to wciąż 135 mld zł do wydania, a zapowiadane przyśpieszenie w realizacji Programu Kolejowego to kolejne 66 mld zł inwestycji – podsumowuje Jarosław Jankowski, business development manager, Fracht FWO Polska.

(źr. Fracht FWO Polska)

 

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Trucks rozpoczyna sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych
Fresh Logistics Polska rozwija logistykę w duchu „paperless”
Volvo Polska z nagrodą ONZ
Grupa Raben przejmuje kolejną niemiecką firmę
Action otwiera pierwsze centrum dystrybucyjne w Polsce
CEVA Logistics stawia na rozwój w Azji Południowo – Wschodniej
Hillebrand opracował nowe flexitanki dające 25 proc. oszczędności
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC