Dodaj ogłoszenie o pracy


Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął działalność – znany jest już skład zarządu

W związku z zarejestrowaniem w Krajowym Rejestrze Sądowym spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny, ogłoszono również skład jej członków zarządu, którzy będą kierować zaplanowaniem i budową portu lotniczego, infrastruktury kolejowo – drogowej oraz finansami. Na czele spółki CPK stoi prezes zarządu - Jacek Bartosiak, a członkami zarządu zostali: Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak oraz Michał Wrona.

W pierwszych dniach grudnia Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. rozpoczął działalność operacyjną. 30 listopada spółka została wpisana do KRS, a dzień później powołano jej władze. Do kluczowych zadań spółki celowej należy realizacja i koordynacja programu inwestycyjnego – największego projektu infrastrukturalnego w historii Polski. - Centralny Port Komunikacyjny ma być intermodalnym węzłem przesiadkowym, który stanie się kołem zamachowym dla polskiej gospodarki. Aby to założenie stało się faktem, inwestycję trzeba bardzo dobrze zaplanować i zarządzić całym procesem jej realizacji – powiedział Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

To ma być dochodowa inwestycja, a lotnisko ma na siebie zarabiać

Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. W ramach projektu zostanie wybudowane nowoczesne lotnisko, którego lokalizacja planowana jest 37 km na zachód od Warszawy. CPK zakłada ponadto intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin. Inwestycja ma stworzyć ponad 150 tys. nowych miejsc pracy, a jej wartość w pierwszym etapie wyniesie 35 mld złotych, jednakże prawie połowa tych środków będzie pochodzić z partnerstwa prywatnego, a jedynie 19 mld zł – jak zapewnia Mikołaj Wild – będą to pieniądze polskich podatników. Uruchomienie portu przewidziane jest na 2027 rok. W pierwszych tygodniach działalności spółka CPK zajmie się przygotowaniem i zaplanowaniem działań związanych z uruchomieniem inwestycji. Wkrótce też zostanie powołana Rada ds. Dialogu Społecznego, aby móc wypracować jak najlepsze rozwiązana i stanowiska ze społecznościami lokalnymi skupionymi na terenach wokół inwestycji. Obecnie w spółce pracuje kilkanaście osób, ale zatrudnienie już wkrótce zwiększy się do kilkudziesięciu pracowników.

Jak podkreślił Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego – port „Solidarność” ma być inwestycją opłacalną, do której polski podatnik nie będzie dokładał w przyszłości, ma być lotniskiem zarabiającym na siebie. Czy uda się zrealizować te plany? Członkowie zarządu zapewniają, że tak. Zostali starannie dobrani i na pewno nie są to przypadkowe osoby, lecz eksperci mający i doświadczenie i wiedzę.

Kto za co będzie odpowiadał w spółce CPK?

Dariusz Sawicki w CPK będzie odpowiadał za planowanie, zaprojektowanie i realizację portu lotniczego. Dariusz Sawicki posiada 18-letnie doświadczenie w zakresie m.in. planowania i zarządzania projektami infrastrukturalnymi lotnisk na całym świecie. W swojej karierze był związany m.in. ze Star Alliance i PLL LOT. Prowadził też własną firmę konsultingową, zajmującą się doradztwem w zakresie planowania i zarządzania lotniskami. Jest ponadto wykładowcą na kierunkach lotniczych.

- Uczestnicząc w rozbudowie London Heathrow miałem szansę nauczyć się i poznać anglosaską szkołę planowania portów lotniczych. Powszechnie uważana jest ona za jedną z najlepszych na świecie, a planiści, architekci, inżynierowie z Wielkiej Brytanii aktywnie uczestniczą w największych projektach lotniskowych na świecie. Bazując na takich wzorcach chciałbym, aby nowe lotnisko było rozsądnie zaplanowane, dobrze wykonane, wygodne dla pasażerów i efektywne dla linii lotniczych. Tak by wniosło trwałą wartość w system transportowy kraju i świadczyło o dobrze zainwestowanych pieniądzach - powiedział Dariusz Sawicki.
Oprócz rozbudowy London Heathrow, Dariusz Sawicki był odpowiedzialny za prace planistyczne i koordynacyjne na rzecz lotniska Tokio Narita oraz portów w Los Angeles, Hongkongu, Sao Paulo czy Newark. Ściśle współpracował także z IATA m.in. przy projektach dla Heathrow, Paris CDG i Lotniska Chopina w Warszawie. W PLL LOT jako dyrektor ds. restrukturyzacji realizował plan zmniejszenia kosztów operacyjnych firmy o 500 milionów złotych. Jest absolwentem Cranfield University, School of Engineering w Wielkiej Brytanii, gdzie zdobył tytuł magistra zarządzania transportem lotniczym ze specjalnością Planowanie i zarządzanie lotniskami.

Piotr Malepszak  bezpośrednio przed dołączeniem do CPK był członkiem zarządu Kolei Dolnośląskich odpowiedzialnym za sprawy techniczne i eksploatacyjne w obszarze utrzymania taboru i organizacji przewozów. W latach 2008 – 2016 pracował w PKP PLK na rożnych stanowiskach, w tym dyrektora Biura i Pełnomocnika Zarządu. Odgrywał kluczową rolę w przygotowaniu połączeń kolejowych na Euro 2012, pakietu zadań rewitalizacyjnych dla wykorzystania środków unijnych w latach 2011 – 2015 czy przygotowania infrastruktury potrzebnej do uruchomienia przewozów pociągami Pendolino.

- Rozbudowa szlaków kolejowych to kluczowy element założeń CPK. W Polsce istnieje 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców bez dostępu do połączeń kolejowych. Inwestycje CPK będą dla nich bramą na świat – mówił Piotr Malepszak. - Inną, nie mniej ważną sprawą jest zapewnienie spójności przyszłych inwestycji, prowadzonych w nowych śladach, z istniejącą infrastrukturą, która poddawana jest modernizacjom, rewitalizacjom oraz innym działaniom, mającym w przyszłości zapewnić wysoką przepustowość linii kolejowych. Kluczowym elementem będzie tutaj projektowanie rozwiązań z myślą o wzroście ruchu kolejowego, zarówno pasażerskiego jak i towarowego – podkreślił Malepszak. Znaczące zwiększenie udziału kolei w rynku przewozowym jest celem nadrzędnym komponentu kolejowego w projekcie CPK.
Piotr Malepszak jest absolwentem Technikum Kolejowego w Poznaniu, Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 2003 – 2004 był stypendystą Purdue University – USA. Prowadził projekty z zakresu realizacji studiów wykonalności utrzymania, rewitalizacji i poprawy parametrów techniczno-eksploatacyjnych infrastruktury kolejowej.

Michał Wrona przez blisko 12 lat związany był z bankowością inwestycyjną i prowadził strategiczne projekty przy przygotowaniu spółek do wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, a także transakcji fuzji i przejęć oraz finansowaniu projektów inwestycyjnych firm z różnych sektorów. Realizował transakcje dla polskich przedsiębiorców, wiodących funduszy private equity oraz Skarbu Państwa przy transakcjach prywatyzacyjnych. Odpowiadał za pozyskanie finansowania o łącznej wartości ponad 25 mld złotych dla krajowych i międzynarodowych przedsiębiorstw. Pracował w domu maklerskim UniCredit CAIB Poland, a następnie w Pekao Investment Banking na stanowisku dyrektora Departamentu Finansowania i Nowych Emisji.

(red.)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.