Dodaj ogłoszenie o pracy


Za 20 miesięcy ruszy nowy Krajowy System Poboru Opłat

Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiły dzisiaj rozpoczęcie prac nad nowym systemem poboru opłat na drogach krajowych. Nowy system ma zastąpić rozwiązanie funkcjonujące od 2011 roku i ma być gotowy do wdrożenia za około 20 miesięcy.

Przypomnijmy, 3 listopada 2018 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego przejął pobór opłat drogowych od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i działających w jego imieniu wykonawców. Równocześnie rozpoczęto prace nad stworzeniem i uruchomieniem całkowicie nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat. Obsługę istniejącej infrastruktury i opracowanie koncepcji nowego rozwiązania powierzono Instytutowi Łączności, nadzorowanemu przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Priorytetem strony publicznej jest, aby nowy system powstał w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania, stosowane obecnie na świecie, z wykorzystaniem technologii GNSS, transmisji danych w systemach komórkowych (LTE/5G) i Big Data. System ma być otwarty na nowe funkcjonalności poprzez rozbudowę o kolejne moduły, ma przechowywać wrażliwe dane na terenie Polski i udostępniać je służbom nadzorującym przestrzeganie prawa bez pośrednictwa prywatnych firm. Nowy system ma korzystać z istniejącej infrastruktury związanej z poborem opłat i współpracować z systemami funkcjonującymi w innych krajach Unii Europejskiej. Celem podejmowanych działań jest także, by nowy KSPO zapewniał nowocześniejsze, tańsze i bezpieczniejsze pobieranie opłat i niezakłócony wpływ środków do Krajowego Funduszu Drogowego.
Jak podkreślili ministrowie obydwu resortów, istotne jest także to, aby był wygodniejszy w obsłudze dla kierowców i umożliwiał bardziej płynne podróżowanie oraz transport towarów.
W systemie zostanie zastosowana technologia satelitarna GNSS rekomendowana przez Komisję Europejską (GPS, Galileo, etc.). Transmisja danych będzie odbywać się za pomocą  sieci komórkowych (LTE/5G). Zostaną uruchomione bramki kontrolne nowej generacji tzw. cyberbramownice. System będzie stosował inteligentną analitykę i monitoring wideo.
W zakresie planowanych funkcjonalności NKSPO znajdą się wparcie elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych, współpraca z systemami transportowymi w zakresie zarządzania i monitorowania ruchu i infrastruktury, do tego dynamiczne ważenie pojazdów, uproszczenie obsługi kierowców oraz elektroniczne rozliczenia (e-mail).

(red./źr. Ministerstwo Infrastruktury)


czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.