Urząd Transportu Kolejowego podsumował III kwartał 2011 roku w przewozach intermodalnych. Z wykorzystaniem transportu kolejowego realizowało go siedmiu licencjonowanych przewoźników. Jak wskazują statystyki, przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych, łącznie 340,9 tysiąca sztuk, 82 tysiące więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku (wzrost rzędu 31,5proc.) i 141 tys. więcej w porównaniu z rokiem 2009 (wzrost 71proc.).
W tej liczbie blisko 98proc. stanowiły kontenery, głównie 40 i 20 stopowe. Łączna masa przetransportowanych w tym systemie ładunków osiągnęła w trzech kwartałach b.r. poziom 4,1 mln ton, o 28,2proc. więcej niż w roku ubiegłym. Przewoźnicy przy jej transporcie wykonali pracę przewozową na poziomie 1,4 mld tonokilometrów (wzrost o 25,1proc.). UTK podaje, że dynamicznie wzrasta udział transportu intermodalnego w ogólnym wolumenie przewozów kolejowych. Po III kwartałach 2011 roku, mierzony przetransportowaną masą przekroczył 2,2proc., a wykonaną pracą przewozową osiągnął poziom 4,3proc. Po III kwartałach 2011 roku najwyższy udział w tym segmencie rynku posiadały spółki: PKP Cargo oraz Lotos Kolej. Według przetransportowanej masy analogicznie 69,5proc. i 22,7proc. oraz wg wykonanej pracy przewozowej 72,3proc. i 22,6proc.
W miesiącach styczeń - wrzesień 2011 roku łącznie wszyscy przewoźnicy kolejowi przetransportowali 186,8 mln ton ładunków, wykonując pracę przewozową na poziomie 40,8 mld tonokilometrów. W porównaniu z trzema kwartałami 2010 roku stanowi to wzrost analogicznie na poziomie 8,4proc. i 13,4proc.. Łączna długość uruchamianych przez przewoźników tras w transporcie ładunków wyniosła 59,8 mln kilometrów, o 6,9 mln więcej niż w III kwartałach 2010 roku. Biorąc pod uwagę wykonaną na sieci infrastruktury pracę przewozową najwyższy udział posiadały spółki grupy PKP (Cargo i LHS) 69,34proc., CTL 7,19proc., Lotos Kolej 7,11proc. oraz DB Schenker 6,47proc.
(źr. Raport UTK, grudzień 2011)