Poczta Polska uruchamia dwie nowe sortownie przesyłek - w Olsztynie i Koszalinie. Mają one zwiększyć efektywność logistyczną, poprawić wykorzystanie taboru samochodowego i warunki pracy.
Nasz narodowy operator, Poczta Polska odnotowuje bardzo duże wzrosty zagranicznych przesyłek eCommerce, zwłaszcza z Poczty Chińskiej. Porównując 6 miesięcy roku 2018 do analogicznego okres roku ubiegłego - wzrost ten wyniósł ok. 15 proc. dla wszystkich rodzajów przesyłek. Szczególną dynamikę widać w obszarze nadchodzących do Polski przesyłek kurierskich „Expres PRIME”, których wolumen w ciągu roku zwiększył się ponad 10-krotnie. Jest to konsekwencją coraz większej popularności międzynarodowych portali aukcyjnych w naszym kraju i ich szybkiego rozwoju. Dlatego Poczta dostosowuje swoją sieć logistyczną do aktualnych i przyszłych potrzeb rynkowych, w tym obsługi handlu eCommerce i szczytów świątecznych.
– Inwestujemy w nową infrastrukturę, ponieważ chcemy być wiodącym operatorem logistycznym w Europie Środowo-Wschodniej, chcemy jeszcze lepiej obsługiwać rynek eCommerce i logistykę międzynarodową. Aby wizja stała się rzeczywistością, przebudowujemy sieć logistyczną. Dostosowujemy ją do obsługi nie tylko listów ale także paczek i przesyłek paletowych. Docelowa architektura logistyczna Poczty Polskiej, w tym planowana budowa centralnego węzła logistycznego, będzie wiązała się z miliardowymi inwestycjami i to zaledwie w ciągu kilku lat – mówi Paweł Skoworotko, członek zarządu Poczty Polskiej. – W ramach tego projektu trzy sortownie regionalne i 50 punktów przeładunkowych tzw. depotów zostanie skomunikowanych z centralnym węzłem logistycznym – dodaje.
Otwarcie nowej hali w Olsztynie jest jednym z etapów budowy nowej infrastruktury logistycznej Poczty Polskiej. Obiekt o powierzchni eksploatacyjnej 2 tys. m² pozwoli na
jednoczesną obsługę samochodów o maksymalnym tonażu w sześciu dokach rozładunkowo-załadunkowych. Olsztyńska hala umożliwi teraz magazynowanie ponad dwukrotnie większej liczby przesyłek paletowych niż dotychczas. Nowe rozwiązanie poprawi też warunki pracy przy procesach eksploatacyjnych. Druga hala w Koszalinie, do której w ciągu pół roku zostaną przeniesione wszystkie procesy sortowania przesyłek ze starej lokalizacji, to magazyn o powierzchni 1,3 tys. m.kw. oraz powierzchni biurowo-socjalnej wynoszącej 100 m.kw.
Miliardowe inwestycje
Poczta chce wybudować do 2022 roku centralny węzeł, który ma obsługiwać międzynarodowy handel eCommerce, m.in. w ramach współpracy Poczty z Chinami i rozwijającym się Nowym Jedwabnym Szlakiem. Rozbudowie elementów infrastruktury logistycznej Poczty Polskiej towarzyszyć będą inwestycje w systemy informatyczne i flotę pojazdów. W tym roku spółka uruchomi także nowy sorter paczkowy w Zabrzu (specjalistyczna maszyna obsłuży ok. 2,5 mln paczek miesięcznie). Operator konsekwentnie realizuje strategię rozwoju, rozbudowując infrastrukturę logistyczną oraz sieć placówek. Spółka zwiększa także zatrudnienie. Tylko w ub. r. wzrosło ono o 1,4 tys. pracowników. – m.in. o listonoszów i pracowników obsługi. Poczta to jeden z największych z pracodawców w kraju. W 2017 r. spółka dostarczyła ponad 120 mln paczek i przesyłek eCommerce, plasując się na drugim miejscu wśród graczy na rynku KEP z 18 proc. udziałem.
Również wolumeny obsługiwanych przez Pocztę przesyłek paletowych stale rosną. W pierwszym półroczu 2018, spółka odnotowała kilkunastoprocentowy wzrost przychodów z tej usługi. Operator systematycznie odnotowuje znaczące wzrosty w punktach odbioru swoich partnerów. W pierwszych czterech miesiącach 2018 r. zainteresowanie klientów odbiorem przesyłek w punktach odbioru wzrosło aż o 30 proc. Nadal najwięcej przesyłek, odbieranych jest w placówkach pocztowych. Prawie trzykrotnie wzrosła jednak liczba przesyłek odbieranych przez klientów na stacjach PKN Orlen. Docelowo sieć click collect Poczty Polskiej osiągnie 11 tys. lokalizacji.
(źr. Poczta Polska)