Dodaj ogłoszenie o pracy


Prawie 5 mld zł, to najwyższy wynik w historii PKP Cargo

Po jedenastu miesiącach 2011 roku przychody netto ze sprzedaży PKP Cargo osiągnęły poziom 4,62 mld zł, w porównaniu do 4,18 mld zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 10,6 proc. Spółka obchodzi 10- lecie istnienia  w tym roku i zamierza osiągnąć najwyższy wynik finansowy w swojej historii.


W tym samym czasie koszty działalności operacyjnej spółki zwiększyły się jedynie o 3,5 proc., z 4,14 mld zł do 4,28 mld zł. W rezultacie spółka wypracowała rekordowy wynik na sprzedaży w wysokości 342,2 mln zł (41 mln zł po 11 miesiącach 2010 roku), wynik na działalności operacyjnej – 278,7 mln zł (48 mln zł rok wcześniej) oraz wynik netto – 226,4 mln zł, wobec 45 mln zł rok temu.


- Cieszy nas, że rekordowy wynik finansowy, który osiągniemy w całym 2011 roku jest efektem głównie wzrostu przychodów, a nie jedynie ograniczenia kosztów działalności, choć w tym zakresie nadal mamy duże rezerwy i na pewno będziemy kontynuowali politykę optymalizacji posiadanych zasobów – powiedział Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. – Warto również pamiętać, że zdecydowanie najwyższy w historii zysk netto, spółka zanotuje pomimo sfinansowania w pierwszej połowie roku programu dobrowolnych odejść o wartości niemal 90 mln zł, a także wypłacenia rekordowo wysokiej jednorazowej premii dla wszystkich pracowników z okazji jubileuszu firmy.

Równie optymistyczne są po 11 miesiącach roku wyniki finansowe całej grupy PKP Cargo Logistics. Łączny wynik netto 11 spółek taborowych wyniósł 5,4 mln zł, a czterech spółek logistycznych i spedycyjnych (CL Małaszewicze, CL Medyka – Żurawica, Cargosped, PKP Cargo Service) – 25 mln zł. Do tego dochodzi 8,4 mln zł zysku netto osiągniętego przez PS Trade Trans. To sprawia, że skonsolidowany zysk netto PKP Cargo Logistics po jedenastu miesiącach 2011 roku wynosi ponad 265 mln zł.

Przekroczony plan przewozów
Wzrost przewozów nie jest już dla PKP Cargo celem samym w sobie. Szczęśliwie odeszliśmy od kultywowanego jeszcze kilka lat temu „dogmatu masy”. - Zależy nam na tym, żeby przewozić jak najwięcej ładunków, ale ważniejsze jest, aby realizowane przewozy generowały satysfakcjonującą marżę – przekonywał prezes Balczun.
Nie zmienia to faktu, że w kwestii przewozów w 2011 roku spółka ma się czym pochwalić, już w połowie roku zatwierdzony przez zarząd firmy plan przewozów na ten rok został znacząco przekroczony. Przygotowana została nowa prognoza na poziomie 128,4 mln ton. Wszystko wskazuje na to, że i te plany zostaną zrealizowane. Po 11 miesiącach spółka przewiozła ponad 120 mln ton towarów. To o 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku i o 0,3 proc. więcej niż przewiduje wspomniana, podwyższona w drugiej połowie roku prognoza. Jednym z głównych powodów tak dobrych wyników przewozowych jest tzw. boom kruszywowy związany z przyspieszeniem budowy dróg i autostrad, który trwa od początku roku. Wzrost przewozów kamienia, żwiru i wapnia w ujęciu rok do roku wyniósł niemal 52 proc., podczas gdy przewozy węgla kamiennego utrzymały się na poziomie praktycznie niezmienionym. W efekcie udział kruszyw w przewozach zwiększył się z 17,3 proc. do 24,1 proc.


Rosną inwestycje
W okresie styczeń – listopad 2011 nakłady inwestycyjne PKP Ccargo wyniosły łącznie 438,3 mln zł, w porównaniu do 325,2 mln zł rok wcześniej. To wzrost o prawie 35 proc., a do końca roku nakłady powinny się jeszcze zwiększyć do poziomu nawet 550-600 mln zł. Największa część z tych środków przeznaczona została na zakupy i modernizację taboru, w tym zakup 380 wagonów węglarek uniwersalnych serii Eanos oraz modernizację 64 lokomotyw, w tym 25 lokomotyw elektrycznych (serii ET22 i EU07) oraz 39 lokomotyw spalinowych (serii SU45 ze zmianą serii na ST45, ST44 i SM42). Zarząd firmy zdecydował się w pierwszej kolejności modernizować tabor spalinowy, bo zapewnia to najszybszy zwrot z inwestycji – każda zmodernizowana lokomotywa spalinowa przynosi natychmiastowe oszczędności na paliwie i oleju silnikowym. Przykładem sprawnie sfinalizowanej inwestycji był także zakup lokomotywy Eurosprinter typu ES64F4 marki Siemens. Rekordowe tempo wszystkich ustaleń i prac sprawiło, że lokomotywa została przekazana do odbioru już następnego dnia po podpisaniu umowy. Nowa lokomotywa jest wykorzystywana do obsługi kontraktów przewozowych na trasach międzynarodowych, głównie na rynku czeskim. Oprócz tego blisko 39 mln zł przeznaczone zostało na inwestycje kapitałowe, ponad 35 mln zł na inwestycje związane z nieruchomościami i 43,5 mln zł na pozostałe cele inwestycyjne, ze szczególnym uwzględnieniem wydatków na sferę IT.


Działalność za granicą
Rok 2011 upływa pod znakiem umacniania pozycji PKP Ccargo na rynkach zagranicznych. Dzięki uzyskaniu stosownych certyfikatów bezpieczeństwa w części B, już w 2010 roku spółka uruchomiła pierwsze samodzielne przewozy w Czechach, a wiosną 2011 roku ruszyły także samodzielne przewozy w Niemczech i na Słowacji. Obecnie polski przewoźnik kontroluje ponad 5 proc. rynku kolejowych przewozów towarowych w Czechach i uruchamia kolejne połączenia w Niemczech. Ostatnio w tranzycie przez całe terytorium Niemiec, na trasie Tychy – Frankfurt/Oder – Aachen West (przy granicy z Belgią). Spółka aktywnie poszukuje kolejnych kontraktów zagranicznych, a także stara się o przyznanie certyfikatów bezpieczeństwa w kolejnych krajach. W najbliższym czasie powinna otrzymać certyfikat umożliwiający realizację samodzielnych przewozów w Austrii, trwają także procedury związane z pozyskaniem certyfikatów w Holandii oraz na Węgrzech i w Belgii. - Docelowo chcemy oferować naszym klientom samodzielne przewozy wzdłuż głównych korytarzy transportowych w Europie – zapowiedział Wojciech Balczun.


Coś dla pracowników
Jubileusz 10-lecia powstania spółki, stał się też okazją do podzielenia się sukcesem firmy z pracownikami. Oprócz wypłacenia wspomnianej premii z okazji jubileuszu, w ramach obchodów 10-lecia spółki w sierpniu i wrześniu br. na terenie każdego z dziesięciu zakładów firmy zorganizowane zostały duże, plenerowe imprezy dla pracowników, pod hasłem Cargolove Pikniki, na których bawiło się łącznie ponad 17 tys. osób, głównie pracowników firmy wraz z rodzinami, ale także przedstawicieli najważniejszych klientów Spółki. Mocnym akcentem podkreślającym 10-lecie firmy było także zorganizowanie ekspedycji pracowników Spółki na najwyższy szczyt Europy Mont Blanc. Po kilku tygodniach intensywnych przygotowań, w dniu 29 lipca br. wyselekcjonowana grupa ośmiu pracowników PKP Cargo zatknęła logo firmy na „Dachu Europy”. Kolejnym jubileuszowym projektem był konkurs „Niezwykli ludzie PKP CARGO”, w ramach którego poszukiwaliśmy osób o nietuzinkowych pasjach i zainteresowaniach. Z kilkudziesięciu nadesłanych zgłoszeń wyselekcjonowano dziesiątkę półfinalistów, a następnie wszyscy pracownicy firmy w głosowaniu mogli wybrać swojego faworyta. Ostatecznie zwyciężył Dariusz Dobrucki, maszynista z Dolnośląskiego Zakładu Spółki, mistrz origami modułowego.


Wyróżnienia
W 2011 roku spółka została wyróżniona kilkoma nagrodami. Prezes Wojciech Balczun otrzymał m.in. Platynowy Laur Umiejętności i Kompetencji przyznawany przez Krajową Izbę Gospodarczą, „Konfederatkę” – najważniejsze wyróżnienie Pracodawców RP oraz został „Twarzą Biznesu” w rankingu Dziennika Gazety Prawnej i TVN CNBC w kategorii Innowacyjność w branży transport. Umiejętność współpracy i dialog z partnerami społecznymi został także wysoko oceniony w konkursie „Pracodawca Godny Zaufania” poprzez przyznanie nagrody specjalnej Ireneuszowi Wasilewskiemu, członkowi Zarządu ds. Pracowniczych. Z równie wysoką oceną spotkały się działania spółki na rzecz stałego doskonalenia, upowszechniania i promocji problematyki  jakości i zarządzania z poszanowaniem środowiska naturalnego. Wyróżniono je nagrodą Prezesa Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji.
Prezes Wojciech Balczun, pełniący jednocześnie funkcję wiceprezydenta Pracodawców RP, największej organizacji pracodawców w Polsce otrzymał stanowisko wiceprezydenta Europejskiej Organizacji Pracodawców Sektora Publicznego (CEEP). Organizacja reprezentuje przedsiębiorstwa z udziałem kapitału publicznego oraz takie, których działalność ma szczególne znaczenie dla europejskiej gospodarki. CEEP jest jedną z trzech organizacji zrzeszających partnerów społecznych uznawanych przez Komisję Europejską. Ponadto spółka w 2011 roku konsekwentnie promowała ideę biznesu społecznie odpowiedzialnego. Zgodnie z towarzyszącym Spółce przesłaniem „najważniejsi są ludzie”, beneficjentami najnowszych projektów CSR realizowanych w PKP Cargo są pracownicy, m.in. projekt „Zdrowa firma”. Projekt ten miał na celu tworzenie przyjaznego miejsca pracy i był jednym z największych tego typu w EU. Firma aktywnie działała także na rzecz wspierania placówek służby zdrowia, uczelni, kultury i sportu.
(źr. Opr. na podst. inf. PKP Cargo S.A.)


Najważniejsze wydarzenia w PKP Cargo 2011 roku
Uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa, a następnie rozpoczęcie samodzielnych przewozów na Słowacji.
Uruchomienie samodzielnych przewozów na rynku niemieckim, w tym także przewozów tranzytowych przez całe terytorium Niemiec.
Otwarcie Centrum Kompetencyjnego Microsoft, którego celem jest wdrażanie i optymalne wykorzystywanie produktów Microsoft w procesie przepływu informacji i zarządzania PKP CARGO.
Podpisanie rekordowych kontraktów na modernizację w sumie 130 lokomotyw spalinowych z firmami NEWAG i PESA Bydgoszcz, o wartości ponad 400 mln zł.
Przewiezienie półtoramiliardowej tony ładunku w historii PKP CARGO.
Zakup lokomotywy Siemensa Eurosprinter typu ES64F4.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.