Dodaj ogłoszenie o pracy


Płacimy dużo za e-myto, bo mamy stare pojazdy

System viaTOLL działa w Polsce od 3 lipca br, obecnie liczba zarejestrowanych pojazdów wynosi 607tys. Opłaty, które wnoszą właściciele tych pojazdów do końca roku mają osiągnąć sumę 400 mln zł. Opłaty są wyższe dla pojazdów o niskiej klasie emisji spalin. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią samochody spełniające normę Euro 2 i Euro3, z czego najwięcej jest  autobusów, które mają gorszą średnią od pozostałych pojazdów ciężarowych. 

 

Obecnie w systemie 6,3proc. zarejestrowanych pojazdów to autobusy, za które uważa się każdy pojazd posiadający powyżej 9 miejsc. Nie ma statystykach viaToll rozróżnień na mikrobusy, busy, autokary, etc. Wszystko to dlatego, że stawka opłaty elektronicznej dla autobusów zależy tylko od ich klasy emisji spalin, a nie od DMC. Okazuje się, że w systemie viaTOLL średnia wieku zarejestrowanych autobusów jest gorsza niż średnia pozostałych pojazdów. Wśród wszystkich aut najliczniejszą grupę stanowią pojazdy spełniające normę Euro 3, a ponad 20% spełnia normę Euro 5. W grupie autobusów najwięcej jest autobusów grupy Euro 2, a autobusów z normą Euro 4 i Euro 5 też jest procentowo mniej niż np. ciężarówek.

 

W systemie viaTOLL zarejestrowano około 38 372 autobusów (podział na klasę emisji spalin):
Euro 0 – 5129 (13,36%)
Euro 1 – 3579 (9,32%)
Euro 2 – 10296 (26,83%)
Euro 3 – 9540 (24,86%)
Euro 4 – 5478 (14,27%)
Euro 5 – 4278 (11,14%)
Euro 6 – 72 (0,18%)
Prawie 70 proc. z nich stanowią pojazdy krajowe, a tylko 30 proc. pojazdy zagraniczne.

 

Pojazdy zagraniczne, najczęściej notowane w systemie viaToll - lista TOP 10 obejmuje:
Niemcy – 4960 (w tym 49% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Czechy – 1129 (33,8% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Ukraina – 655 (5,8% spełnia normę Euro 4 lub nowszą) – najstarsza flota w TOP 10
Słowacja – 629 (27,55% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Litwa – 469 (17,6% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Węgry – 441 (24,4% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Austria – 356 (66,4% spełnia normę Euro 4 lub nowszą) – lider „czystości”
Łotwa – 315 (15,5% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Białoruś – 252 (13,5% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)
Rosja – 230 (16,3% spełnia normę Euro 4 lub nowszą)

 

Tak jak w przypadku pozostałych pojazdów, nadal najwięcej, spośród rejestracji zagranicznych, mamy z Niemiec. Z pierwszej dziesiątki wypadła Rumunia, a znalazła się w niej za to Austria. Potwierdza się zasada, widoczna także w rejestracjach ciężarówek, że najwięcej rejestracji pochodzi z krajów ościennych, przy czym przewoźnicy z Białorusi, Rosji i Litwy nastawieni są na przewóz towarów. Z powyższych danych wynika, że przewoźnicy zagraniczni też mają straszą flotę autobusów, niż ciężarówek. Niemcy mają 49% czystych autobusów, a średnia dla wszystkich niemiecki pojazdów zarejestrowanych w viaToll wynosi 70%. Jest normą, że wszyscy przewoźnicy, także zagraniczni, mają starsze autobusy niż pozostałe pojazdy – np. ciągniki siodłowe.

 

Ciężarowe nieco lepiej
W systemie viaToll najwięcej pojazdów spełnia klasę emisji spalin Euro 3, choć od lipca ich udział w ogólnej liczbie rejestracji nieznacznie spadł. Wyraźnie przybywa nowoczesnych pojazdów spełniających normę Euro 6 oraz normę Euro 5.

 

Oto jak wygląda podział zarejestrowanych pojazdów z rozbiciem na normy emisji spalin:
Euro 6 – 0,2%
Euro 5 – 23%
Euro 4 – 14%
Euro 3 – 33%
Euro 2 – 20%
Euro 1 – 4%
Euro 0 – 5,8%

 

Najcięższych najwięcej
Nadal nieco ponad 70% wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą lub bez. Drugą co do wielkości grupę (12,1%) stanowią pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, a poniżej 12 t. 5,6% udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,3% to autobusy, a około 5,6% to samochody o DMC poniżej 3,5 t, które mogą tworzyć z zestawy o DMC powyżej 3,5 t.

W systemie viaTOLL niecałych 30% pojazdów zostało zarejestrowanych przez firmy zagraniczne. Spośród wszystkich pojazdów zarejestrowanych w systemie viaTOLL przez firmy zagraniczne, najwięcej rejestracji dokonali:
Niemcy (17,7%)
Litwini (12,3%)
Rosjanie (10,2%)
Ukraińcy (9,7%)
Czesi (9,4%)
Białorusini (6%)
Słowacy (5,2%)
Łotysze (3,9%)
Węgrzy (3,5%)
Rumuni (2,8%)

 

Bardzo nowoczesną flotą dysponują kierowcy niemieccy: 50% ich pojazdów spełnia normę Euro 5 Ekologicznych pojazdów używają także Czesi oraz Słowacy. Najstarszym taborem dysponują firmy litewskie i ukraińskie. Udział pojazdów spełniających klasę emisji spalin Euro 4 lub nowszą w kilku wybranych flotach przewoźników zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaToll kształtuje się następująco:
Niemcy (70%)
Czesi (53%)
Słowacy (52%)
Białorusini (48%)
Rosja (36%)
Ukraina (21%)
Litwa (20%)


(źr. Opr. na podst. inf. viaToll)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.