Pomorska Służba Celna zainstalowała najnowocześniejszy w Polsce skaner do prześwietlania kontenerów w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Porcie Gdynia. Urządzenie kosztowało prawie 8,5 milionów złotych. Dzięki niemu wzrośnie bezpieczeństwo i skuteczność kontroli celnej oraz skróci się czas obsługi klientów. Tego typu skanery to standard wyposażenia w największych portach morskich na świecie. Zwiększające się potoki ładunków w transporcie morskim wymuszają wprowadzanie dodatkowych procedur i urządzeń zapewniających bezpieczeństwo, przy jednoczesnym braku ich wpływu na czas przeładunku kontenerów.
Dwuenergetyczny skaner Rapiscan G-60 pokazuje zawartość kontenerów, szczególnie rozróżnia substancje organiczne od innych, tym samym znacznie skróci czas odpraw w terminalu. Decyzja o jego zamieszczeniu w BCT podyktowana była tym, że to właśnie w tym terminalu jest najwięcej w Polsce przeładowywanych ładunków importowanych drogą morską.
W tym roku terminal przeładuje ok. 360 tys. TEU (kontenerów dwudziestostopowych), a w 2010 r. przeładowano 281 tys. TUE.
(źr. BCT)