Od 2008 r. przedsiębiorcy mają możliwość rozliczenia zatrudnionych za pomocą systemu e-Deklaracje Ministerstwa Finansów. Coraz więcej firm korzysta jednak z dodatkowego usprawnienia, jakim jest zakup oprogramowania do przygotowania i wysyłki elektronicznych PIT-ów, które z każdym rokiem oferuje firmom kolejne ułatwienia.
Podczas gdy ministerialny system umożliwia jedynie wysyłkę elektronicznych PIT-ów, dostępne na rynku oprogramowanie dla biznesu pozwala również zautomatyzować czynności związane z ich przygotowywaniem oraz archiwizowaniem. Z każdym rokiem aplikacje do obsługi e-Deklaracji dostarczają coraz bardziej rozbudowane funkcjonalności, które w jeszcze większym stopniu usprawniają proces rozliczeń rocznych pracowników. Jak każde rozwiązanie informatyczne, także tego rodzaju aplikacje muszą być na bieżąco dostosowywane do wymagań rynku. W tym roku firma Gavdi udostępniła przedsiębiorcom deklaracje PIT w systemie samoobsługi pracowniczej. Dzięki temu każdy pracownik może mieć wgląd do swojego PIT-a w formie elektronicznej, może zapisać go na dysku czy wydrukować.
Warto także pamiętać, że tak, jak to ma miejsce tym roku, formularze PIT ulegają mniejszym lub większym zmianom, na które oprogramowanie do wysyłki e-Deklaracji powinno elastycznie reagować. Kluczowe jest zapewnienie przedsiębiorcom korzystających z e-PIT-ów dostępu do aktualnych formularzy, zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa.
Z rozwiązań do obsługi procesu rozliczeń rocznych korzysta m.in. PKP Cargo.
- W PKP Cargo zatrudniamy 25 tysięcy pracowników. Rozliczenie roczne takiej liczby deklaracji podatkowych wiązało się każdego roku z bardzo dużym nakładem pracy działu kadr i generowało koszty, których, jak się okazało, w prosty sposób można uniknąć. Teraz wszystkie etapy rocznego rozliczenia, od wygenerowania dokumentu PIT, przez jego wysyłkę do Urzędu Skarbowego, aż po jego zarchiwizowanie, są wspierane przez eDeklaracje. – mówi Elżbieta Zdrach, PKP Cargo S.A.
Udogodnieniem dla firm jest także moduł archiwum, który umożliwia przeglądanie wszystkich wygenerowanych deklaracji podatkowych wraz z całą historią, ich wydrukowanie w dowolnym momencie oraz przechowanie Urzędowego Potwierdzenia Odbioru dokumentu. Od tego roku aplikacja eDeklaracje daje także możliwość zdefiniowania w archiwum dowolnych kolumn z informacjami o pracowniku, co pozwala na wyszukanie poszczególnych deklaracji, ich sortowanie i filtrowanie wg indywidualnie zdefiniowanych kategorii, a przez to pozwala na dużo szybsze i bardziej intuicyjne dotarcie do potrzebnych informacji. Istnieje też opcja ręcznego wymuszenia korekty deklaracji, co daje dodatkową możliwość ręcznego poprawienia np. danych adresowych pracownika, oprócz dostępnej dotychczas automatycznej korekty wykonywanej przez system.
(źr. GAVDI Polska)