Maersk zamierza powiększyć udziały swojej floty kontenerowej w obsłudze azjatycko-europejskiej wymiany towarowej. Ocena tempa wzrostu wymiany towarowej między Azją i Europą zarysowuje dobre perspektywy dla bałtyckiego hubu kontenerowego w Gdańsku. Po nieco powyżej roku funkcjonowania serwisu AE10 Maersk Line podjęła decyzję o zwiększeniu ładowności obsługujących go kontenerowców z 8 do 15,5 tysiąca TEU.
4 stycznia 2010 roku "Maersk Taikung", cumując w Deepwater Container Terminal gdańskiego portu, zainaugurował bezpośredni serwis kontenerowy z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Odtąd, w ramach planu AE10, co tydzień zawijały do Gdańska statki mogące jednorazowo zabrać na pokład do 8 tys. TEU. W ciągu kolejnych miesięcy rachunek ekonomiczny A.P. Moller-Maersk potwierdzał słuszność decyzji o włączeniu Gdańska do sieci podstawowych portów kontenerowych w Europie. Ocena tempa wzrostu wymiany towarowej między Azją i Europą zarysowała także dobre perspektywy dla funkcjonowania w Gdańsku bałtyckiego hubu kontenerowego. Po nieco powyżej roku funkcjonowania serwisu AE10 Maersk Line podjęła decyzję o zwiększeniu ładowności obsługujących go kontenerowców z 8 do 15,5 tysiąca TEU. 11 maja 2011 wpłynął do Gdańska pierwszy z serii statków E-klasy - "Maersk Elba", o pojemności 13 092 TEU. Tydzień później pojawiła się "Eleonora Maersk" (15 500 TEU), a 29 czerwca po raz pierwszy zawitała sama "Emma Maersk" - flagowa jednostka całej klasy.
Dynamika obrotów azjatycko-europejskiego serwisu kontenerowego, przy jednoczesnym rozwoju potencjału przeładunkowo-składowego gdańskiego DCT - po blisko 2 latach analiz dobrze rokuje dla Maersk Line. Armator - jak zapowiedział prezes Eivind Kolding - spodziewa się 5-8% rocznego wzrostu popytu na pojemność statków obsługujących wymianę towarową Azji i Europy. Dlatego też już ulokował w koreańskiej Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. dwutranszowe zamówienie na budowę 20 kontenerowców klasu Triple-E, z których każdy będzie mógł załadować jednorazowo 18 000 TEU.
Nowy Szef Regionu Europy Środkowo-Wschodniej Maersk Polska Sp. z o.o. Thomas Bagge potwierdził zamysł powiększenia udziału swojej floty kontenerowej w obsłudze azjatycko-europejskiej wymiany towarowej. Cztery porty Azji: Szanghaj, Ningbo, Yantian i Tanjung Pelepas oraz trzy porty europejskie: Felixstowe, Rotterdam i Bremerhaven objęte zostały nową usługą, gwarantującą codzienne zawijanie statków uczestniczących w serwisie AE10.
(źr. ZMPG Gdańsk)