Dodaj ogłoszenie o pracy


IX Kongres Polskich Menedżerów Logistyki - więcej pytań, mniej optymizmu?

Po dwóch dniach konferencji PL-LOG i POL-ZAK, które stanowiły dwie części IX Kongresu Polskich Menedżerów Logistyki w dniach 20-21 października, można powiedzieć jedno - to było udane spotkanie branży logistycznej. Niektóre prezentacje zaskoczyły uczestników, niektóre przyniosły nowe spojrzenie na problemy, a niektóre wprowadziły wątpliwości. Ważne jest to, że poruszono wszystkie istotne zagadnienia, które wpływają na kształtowanie polskiej logistyki.

 

Organizatorzy Kongresu - Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki może jedynie żałować tylko jednego, że po wielu prezentacjach wywiązywała się dyskusja, na której dokończenie  nie zawsze starczyło czasu. Z racji tego, że spotkanie składało się  z dwóch części: logistycznej (PL-LOG) i zakupowej (POL-ZAK) nie mogliśmy uczestniczyć w dwóch naraz, chociaż były równie ciekawe i warte uwagi. Wśród tematów związanych z rynkiem i warsztatem usług logistycznych dotyczących m.in. innowacyjności, gospodarki opakowaniami, rozwoju logistyki i rynku transportowego, nie zabrakło też tematów związanych z rynkiem pracy w logistyce a także ogólnie panujących trendów i perspektyw rozwoju w polskiej i światowej gospodarce. Uczestnicy podczas dyskusji (również w kuluarach) wyrażali zaniepokojenie sytuacją w gospodarce europejskiej, a także tym co zdarzy się jeszcze na polskiej scenie politycznej. Wśród zaproszonych gości nie zabrakło wybitnych osób ze świata gospodarczego, naukowego i polityki, tj. prof. Wojciech Orłowski, dr Ryszard Praszkier prof. Wojciech Paprocki, Janusz Piechociński czy też Piotr Tymochowicz.

 

Rynek pracy w logistyce w liczbach
Naszą uwagę zwróciło wystąpienie nt. perspektyw rozwoju branży logistycznej w świetle niedoboru talentów i wzywań rynku pracy. Przedstawiciele firmy doradczej Manpower zaprezentowali badania na temat rynku pracy w logistyce. Pytając o ogólną sytuację na rynku, aż 55 proc. badanych firm (z 30 ogólnie biorących udział w badaniu) nie odczuwa spowolnienia gospodarczego i patrzy z optymizmem w przyszłość. Niestety to co najbardziej niepokoi, to rosnące ceny paliw i wzrost ogólnie kosztów usług jak np. koszty magazynowania. Co piąta firma nie tylko świadczy usługi, ale też sama chętnie korzysta z outsourcingu, m.in. oddając na zewnątrz zarządzanie kadrami. Zaskakujące są wyniki dotyczące form zatrudnienia w branży TSL. Z badań Manpower wynika, że ok. 74 proc. umów o pracę to umowy tymczasowe, a tylko ok. 26 proc, to umowy cywilno - prawne. Naszym zdaniem jest to wynik zaskakujący, gdyż firmy z branży TSL już kilka lat temu zaczęły odchodzić od umów tymczasowych i rzadko są one stosowane, a jedynie pracownicy sezonowi podlegają ciągłej fluktuacji. Najbardziej niepokoi  wzrastający niedobór talentów w firmach logistycznych. Aż 41 proc. badanych firm potwierdziło, że ma problem z obsadzeniem kluczowych stanowisk w swoich firmach. Największe braki dotyczą stanowisk operacyjnych: menadżerów projektów, spedytorów oraz kierowców - kurierów. Problemem jest także pozyskanie do pracy operatorów wózków widłowych i specjalistów IT. Taka sytuacja powoduje wzrost wynagrodzeń (wynagrodzenie jest kluczowym elementem motywacyjnym). W 2011r. ok. 70 proc. badanych pracodawców podniosło wynagrodzenia, a w roku 2012 59roc. badanych firm planuje podwyżki płac. Będzie też rosło zatrudnienie w sektorze usług TSL. 7proc. pracodawców planuje zwiększyć zatrudnienie w przyszłym roku, a większość firm odpowiada, że nie wie jeszcze co zrobi, a wpływ na ich decyzję będzie miała sytuacja w gospodarce. Na pewno rzeczywistość, w której przyjdzie firmom funkcjonować będzie trudniejsza niż dotychczas. Odpowiedź na pytanie: jak będą zachowywać się firmy logistyczne w roku 2012 leży we wskaźnikach rynkowych, chociażby wielkości konsumpcji w Polsce, która jest motorem wzrostu utrzymania wzrostu produkcji i usług. Logistycy po prostu czekają na dalsze wydarzenia, które niestety rodzą coraz więcej pytań i obaw.
Skoro Rząd i Sejm nie wie, to kto...
Odpowiedzi na niektóre z nich, uczestnicy PL-LOG mieli nadzieję usłyszeć podczas wystąpienia Posła Janusza Piechocińskiego. Jednakże niestety oprócz potwierdzenia trudnej sytuacji i stagnacji legislacyjnej po ostatnich wyborach do Sejmu nie można było uzyskać konkretnych odpowiedzi na pytania dotyczące bieżących spraw oczekujących na rozwiązania legislacyjne i uporządkowanie prawne. Między innymi pytano o wdrożenie tzw. "pakietu drogowego" - trzech unijnych Rozporządzeń nr 1071, 1072, 1073, które zaczną obowiązywać 4 grudnia 2011r. Jak wskazał w poprzedzającym wystąpieniu mecenas Marcin Kopka z Kancelarii Prawnej Olszewski Tokarski i Wspólnicy - problemem jest to, że polski rząd nie uregulował istotnych zagadnień związanych z nowymi warunkami wykonywania działalności przewozowej w transporcie drogowym, a niebezpieczeństwem to, że akt prawny w randze rozporządzenia unijnego stosuje się wprost. Oznacza to, że jeśli polska administracja nie będzie przygotowana do implementacji nowych przepisów, wykonywanie niektórych usług transportowych może okazać się niemożliwe w dniu wejścia w życie "pakietu rozporządzeń" (np. z uwagi na wprowadzenie licencji wspólnotowych zamiast licencji międzynarodowych oraz konieczności posiadania przy tym licencji krajowej, wiele firm które do tej pory świadczyły usługi w transporcie międzynarodowymi nie posiadając licencji krajowej może stracić możliwość ich wykonywania). Na pytanie, czy jest szansa na to aby do 4 grudnia wprowadzono ustawę regulującą wszystkie kwestie związane z wejściem w życie unijnych rozporządzeń, Poseł Piechociński odpowiedział wymijająco, że jest mało czasu, a na przyjęcie czeka ustawa budżetowa, która jest pracochłonna. Należy więc mieć na uwadze, że do 4 grudnia Sejm nie zdąży z przyjęciem przepisów regulujących zagadnienia, które wymagają uregulowania przepisami krajowymi wprowadzenie ww. Rozporządzeń, a polski transport przeżyje kolejny wstrząs, drugi w tym roku po wprowadzeniu opłat drogowych.
Kongres zakończyło wystąpienie Piotra Tymochowicza, który odkrył przed uczestnikami kilka tajników dotyczących poprawy komunikacji międzyludzkiej, co było miłym akcentem na koniec konferencji i wzbudziło aplauz uczestników.

 

Tradycyjnie, jak co roku po pierwszym dniu konferencji podczas Bankietu Logistyków ogłoszono wyniki Konkursu na Menadżera Logistyki 2011 i Menadżera Zakupów 2011. Pierwszy tytuł otrzymał Grzegorz Mućko supply chain Nutricia Polska a drugi tytuł Monika Bis kierownik zakupów Provident Polska. Szerzej o laureatach pisaliśmy w artykule: Wybrano Menadżera Logistyki 2011 i Menadżera Zakupów 2011

 

W IX Kongresie udział wzięło ok. 320 osób i kilkunastu wystawców. Organizatorzy zapowiedzieli, że kolejną edycję kongresu - jubileuszową, będą chcieli zorganizować nieco w innej formule, ale szczegółów nie chcieli zdradzić. Czekamy z niecierpliwością!

(Opr. BT/PwL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.