Po dwóch dniach konferencji PL-LOG i POL-ZAK, które stanowiły dwie części IX Kongresu Polskich Menedżerów Logistyki w dniach 20-21 października, można powiedzieć jedno - to było udane spotkanie branży logistycznej. Niektóre prezentacje zaskoczyły uczestników, niektóre przyniosły nowe spojrzenie na problemy, a niektóre wprowadziły wątpliwości. Ważne jest to, że poruszono wszystkie istotne zagadnienia, które wpływają na kształtowanie polskiej logistyki.
Organizatorzy Kongresu - Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki może jedynie żałować tylko jednego, że po wielu prezentacjach wywiązywała się dyskusja, na której dokończenie nie zawsze starczyło czasu. Z racji tego, że spotkanie składało się z dwóch części: logistycznej (PL-LOG) i zakupowej (POL-ZAK) nie mogliśmy uczestniczyć w dwóch naraz, chociaż były równie ciekawe i warte uwagi. Wśród tematów związanych z rynkiem i warsztatem usług logistycznych dotyczących m.in. innowacyjności, gospodarki opakowaniami, rozwoju logistyki i rynku transportowego, nie zabrakło też tematów związanych z rynkiem pracy w logistyce a także ogólnie panujących trendów i perspektyw rozwoju w polskiej i światowej gospodarce. Uczestnicy podczas dyskusji (również w kuluarach) wyrażali zaniepokojenie sytuacją w gospodarce europejskiej, a także tym co zdarzy się jeszcze na polskiej scenie politycznej. Wśród zaproszonych gości nie zabrakło wybitnych osób ze świata gospodarczego, naukowego i polityki, tj. prof. Wojciech Orłowski, dr Ryszard Praszkier prof. Wojciech Paprocki, Janusz Piechociński czy też Piotr Tymochowicz.
Rynek pracy w logistyce w liczbach
Naszą uwagę zwróciło wystąpienie nt. perspektyw rozwoju branży logistycznej w świetle niedoboru talentów i wzywań rynku pracy. Przedstawiciele firmy doradczej Manpower zaprezentowali badania na temat rynku pracy w logistyce. Pytając o ogólną sytuację na rynku, aż 55 proc. badanych firm (z 30 ogólnie biorących udział w badaniu) nie odczuwa spowolnienia gospodarczego i patrzy z optymizmem w przyszłość. Niestety to co najbardziej niepokoi, to rosnące ceny paliw i wzrost ogólnie kosztów usług jak np. koszty magazynowania. Co piąta firma nie tylko świadczy usługi, ale też sama chętnie korzysta z outsourcingu, m.in. oddając na zewnątrz zarządzanie kadrami. Zaskakujące są wyniki dotyczące form zatrudnienia w branży TSL. Z badań Manpower wynika, że ok. 74 proc. umów o pracę to umowy tymczasowe, a tylko ok. 26 proc, to umowy cywilno - prawne. Naszym zdaniem jest to wynik zaskakujący, gdyż firmy z branży TSL już kilka lat temu zaczęły odchodzić od umów tymczasowych i rzadko są one stosowane, a jedynie pracownicy sezonowi podlegają ciągłej fluktuacji. Najbardziej niepokoi wzrastający niedobór talentów w firmach logistycznych. Aż 41 proc. badanych firm potwierdziło, że ma problem z obsadzeniem kluczowych stanowisk w swoich firmach. Największe braki dotyczą stanowisk operacyjnych: menadżerów projektów, spedytorów oraz kierowców - kurierów. Problemem jest także pozyskanie do pracy operatorów wózków widłowych i specjalistów IT. Taka sytuacja powoduje wzrost wynagrodzeń (wynagrodzenie jest kluczowym elementem motywacyjnym). W 2011r. ok. 70 proc. badanych pracodawców podniosło wynagrodzenia, a w roku 2012 59roc. badanych firm planuje podwyżki płac. Będzie też rosło zatrudnienie w sektorze usług TSL. 7proc. pracodawców planuje zwiększyć zatrudnienie w przyszłym roku, a większość firm odpowiada, że nie wie jeszcze co zrobi, a wpływ na ich decyzję będzie miała sytuacja w gospodarce. Na pewno rzeczywistość, w której przyjdzie firmom funkcjonować będzie trudniejsza niż dotychczas. Odpowiedź na pytanie: jak będą zachowywać się firmy logistyczne w roku 2012 leży we wskaźnikach rynkowych, chociażby wielkości konsumpcji w Polsce, która jest motorem wzrostu utrzymania wzrostu produkcji i usług. Logistycy po prostu czekają na dalsze wydarzenia, które niestety rodzą coraz więcej pytań i obaw.
Skoro Rząd i Sejm nie wie, to kto...
Odpowiedzi na niektóre z nich, uczestnicy PL-LOG mieli nadzieję usłyszeć podczas wystąpienia Posła Janusza Piechocińskiego. Jednakże niestety oprócz potwierdzenia trudnej sytuacji i stagnacji legislacyjnej po ostatnich wyborach do Sejmu nie można było uzyskać konkretnych odpowiedzi na pytania dotyczące bieżących spraw oczekujących na rozwiązania legislacyjne i uporządkowanie prawne. Między innymi pytano o wdrożenie tzw. "pakietu drogowego" - trzech unijnych Rozporządzeń nr 1071, 1072, 1073, które zaczną obowiązywać 4 grudnia 2011r. Jak wskazał w poprzedzającym wystąpieniu mecenas Marcin Kopka z Kancelarii Prawnej Olszewski Tokarski i Wspólnicy - problemem jest to, że polski rząd nie uregulował istotnych zagadnień związanych z nowymi warunkami wykonywania działalności przewozowej w transporcie drogowym, a niebezpieczeństwem to, że akt prawny w randze rozporządzenia unijnego stosuje się wprost. Oznacza to, że jeśli polska administracja nie będzie przygotowana do implementacji nowych przepisów, wykonywanie niektórych usług transportowych może okazać się niemożliwe w dniu wejścia w życie "pakietu rozporządzeń" (np. z uwagi na wprowadzenie licencji wspólnotowych zamiast licencji międzynarodowych oraz konieczności posiadania przy tym licencji krajowej, wiele firm które do tej pory świadczyły usługi w transporcie międzynarodowymi nie posiadając licencji krajowej może stracić możliwość ich wykonywania). Na pytanie, czy jest szansa na to aby do 4 grudnia wprowadzono ustawę regulującą wszystkie kwestie związane z wejściem w życie unijnych rozporządzeń, Poseł Piechociński odpowiedział wymijająco, że jest mało czasu, a na przyjęcie czeka ustawa budżetowa, która jest pracochłonna. Należy więc mieć na uwadze, że do 4 grudnia Sejm nie zdąży z przyjęciem przepisów regulujących zagadnienia, które wymagają uregulowania przepisami krajowymi wprowadzenie ww. Rozporządzeń, a polski transport przeżyje kolejny wstrząs, drugi w tym roku po wprowadzeniu opłat drogowych.
Kongres zakończyło wystąpienie Piotra Tymochowicza, który odkrył przed uczestnikami kilka tajników dotyczących poprawy komunikacji międzyludzkiej, co było miłym akcentem na koniec konferencji i wzbudziło aplauz uczestników.
Tradycyjnie, jak co roku po pierwszym dniu konferencji podczas Bankietu Logistyków ogłoszono wyniki Konkursu na Menadżera Logistyki 2011 i Menadżera Zakupów 2011. Pierwszy tytuł otrzymał Grzegorz Mućko supply chain Nutricia Polska a drugi tytuł Monika Bis kierownik zakupów Provident Polska. Szerzej o laureatach pisaliśmy w artykule: Wybrano Menadżera Logistyki 2011 i Menadżera Zakupów 2011
W IX Kongresie udział wzięło ok. 320 osób i kilkunastu wystawców. Organizatorzy zapowiedzieli, że kolejną edycję kongresu - jubileuszową, będą chcieli zorganizować nieco w innej formule, ale szczegółów nie chcieli zdradzić. Czekamy z niecierpliwością!
(Opr. BT/PwL)