Unijne rozporządzenie 1266/2009, które wejdzie w życie na początkiem października zmieni zasadę liczenia 1 minuty przez tachograf, który dotychczas zapis pełnej minuty dokonywał po 5 sekundach trwania czynności. Obecnie czas ten został wydłużony do 29 sekund. Korzyści z tego tytułu będą odczuwalne na przejściach granicznych, przy załadunku jak i w korkach.
Jak to działa?
Pokazane poniżej wykresy obrazują nową zasadę naliczania czasów pracy oraz odpoczynków zgodnie z nowym rozporządzeniem. Wykres pierwszy pokazuje fizyczny stan pracy kierowcy ( czas odpoczynku oraz czas kierowania). Wykres drugi pokazuje interpretację rzeczywistej pracy zgodnie z rozporządzeniem (EU) 1360/2002.Natomiast wykres trzeci pokazuję tą samą pracę kierowcy zgodnie z nowych rozporządzeniem. Jak łatwo zauważyć mimo ruchu pojazdu wykres pracy jest jednolity. Tachograf, mimo krótkiego podjazdu na zarejestrował tego ruchu. Zgodnie z nowym rozporządzeniem tachograf pamięta ostatnią grupę roboczą, która trwała najdłużej.
Aby spełnić powyższy wymóg firma Continental VDO stworzyła tachograf DTCO 1381 w wersji 1.4. DTCO 1.4 który oprócz nowej metody liczenia 1-minuty posiada szereg dodatkowych funkcji takie jak zdalne pobieranie danych, szybkie pobieranie danych, nowe wpisy manualne, 255 logowań kartą przedsiębiorstwa (wcześniej 20), „jazda poza zakresem” zamykana przez włożenie/wyjęcie karty, wydruki graficzne prędkości, profili obrotów, dodatkowych pisaków oraz aktywności kierowcy, ostrzeżenie o upływie końca kalibracji i ważności karty kierowcy oraz wsparcie dla 6 nowych języków.
Ponadto tachograf 1.4 jest w pełni gotowy do podłączenia pod urządzenie do zdalnego pobierania danych z tachografu DLD, dzięki czemu dane zarówno z karty kierowcy jak i pamięci masowej tachografu są przesyłane na komputer firmy w formie pliku źródłowego *.ddd.
(źr. Drabpol)