Dodaj ogłoszenie o pracy


Pracujwlogistyce.pl partnerem projektu "Wielkopolska musi wiedzieć" - wspiera kształcenie w zawodach technik logistyk i technik spedytor

Jak  kształcić specjalistów z branży logistyki, transportu i spedycji, by ich wiedza i umiejętności odpowiadały potrzebom rynkowym? Przekonują się o tym autorzy projektu pt"Wielkopolska musi wiedzieć" - partnerstwo szkolnictwa zawodowego i rynku pracy kluczem do podniesienia atrakcyjności zawodów technik logistyk i technik spedytor w województwie Wielkopolskim”. Portal Pracujwlogistyce.pl został partnerem projektu.

 

Właśnie rozpoczęto realizację ostatniego etapu nowatorskiego projektu Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, bazującego na współpracy szkół ponadgimnazjalnych z przedsiębiorstwami z sektora logistyki, transportu i spedycji. Jego celem jest zwiększenie szans absolwentów na znalezienie ciekawej pracy, a jednocześnie ułatwienie firmom dostępu do wykwalifikowanych pracowników. Projekt „Wielkopolska musi wiedzieć - partnerstwo szkolnictwa zawodowego i rynku pracy kluczem do podniesienia atrakcyjności zawodów technik logistyk i technik spedytor w województwie wielkopolskim” wystartował w grudniu 2009 roku. Do projektu przystąpiło 25 szkół i 50 przedsiębiorstw z całej Wielkopolski. Oczekiwania wobec projektu były bardzo duże. Obu stronom zależało na rozwiązaniu problemu niedostatecznej komunikacji pomiędzy sferą biznesu i edukacji, który to od lat skutkował obecnością na rynku pracy absolwentów posiadających wykształcenie nie do końca pokrywające się z potrzebami przedsiębiorców. Projekt miał na celu stworzenie platformy komunikacji, usprawnienie przepływu informacji, skonfrontowania oczekiwań przyszłych pracodawców z istniejącymi programami nauczania oraz stworzenie pomocy dydaktycznych mających wspierać zmiany w procesie edukacji.

 

Dialog w internecie
Efektem projektu mają być konkretne narzędzia, których celem jest ułatwienie dialogu pomiędzy sferą biznesu i edukacji oraz unowocześnienie procesu nauczania. Wypracowane w Wielkopolsce rozwiązania zostaną udostępnione blisko pół tysiącowi szkół w całej Polsce kształcących na kierunkach: technik logistyk i technik spedytor, co oznacza, że w każdym roku skorzysta z nich około 120 tysięcy uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jednym z takich narzędzi jest portal internetowy Logistyczna Platforma Badawcza (www.lbp.wsl.com.pl), będący wirtualną przestrzenią umożliwiającą nawiązanie współpracy pomiędzy szkołami i przedsiębiorstwami, a jednocześnie funkcjonujący jako baza informacji o stażach i edukacji logistycznej. Trwałym efektem prac badawczych prowadzonych w trakcie projektu będą stworzone na użytek szkół nowatorskie materiały i pomoce dydaktyczne, które przyczynią się do rozwoju kształcenia logistycznego skoncentrowanego na praktyce zawodowej i podniosą ją do poziomu europejskiego, jaki reprezentują wiodące firmy o globalnym zasięgu. Pomysłodawcy projektu z WSL kończą obecnie prace nad 20 modelami plansz dydaktycznych, 30 prezentacjami multimedialnymi oraz 10 filmami, które na stałe zagoszczą w szkołach, wzbogacając bazę materiałów dydaktycznych. Materiały te  będą rozpowszechnianie bezpłatnie wśród szkół na terenie całego kraju m.in. za pomocą Logistycznej Platformy Badawczej, gdzie już niebawem  pojawią się w formie gotowej do pobrania.

 

Biznes wspiera edukację
Te wszystkie pomoce dydaktyczne nie powstałyby bez ogromnego zaangażowania przedsiębiorstw branżowych i szkół biorących udział w projekcie. Każda z firm wniosła swój wkład do programu, czy to na etapie wizyt badawczych, czy też paneli dyskusyjno-problemowych. Kluczowym elementem w procesie tworzenia pomocy dydaktycznych były przede wszystkim materiały dostarczone bezpośrednio przez przedsiębiorstwa. Dzięki przeprowadzonym działaniom dało się zauważyć pewną zależność – sektor biznesu był od dawna zainteresowany działaniami mającymi na celu wspieranie edukacji w dziedzinie logistyki, ale dotychczas brakowało dedykowanego tej problematyce programu.


Liderzy projektu
Wśród przedsiębiorstw, które zaangażowały się w prace nad projektem znajdują się takie firmy jak Siemens, Construktor S.T.W., PROMAG S.A., Grupa Raben, a także MPK Poznań i ZTM.  Wiele materiałów nie powstałoby bez czynnego udziału takich firm jak DB Schenker, DHL Express, Damco Poland, Kuehne + Nagel, Transmeble – Poznań.
Autorzy projektu podkreślają, że jeśli chcemy uzyskać znaczącą poprawę w jakości kształcenia specjalistów w szkołach ponadgimnazjalnych, muszą pojawiać się projekty oparte na dialogu i współpracy pomiędzy sferą biznesu i edukacji wyraźnie skoncentrowane na potrzebach rynku pracy. Nie do przecenienia w tym modelu współpracy jest także rola moderatora, który stworzy odpowiednią platformę komunikacji oraz pozyska wsparcie środków finansowych do realizacji tego typu inicjatywy. Sukces projektu Wielkopolska musi wiedzieć realizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki udowadnia, że da się to robić w sposób efektywny!
Portal Pracujwlogistyce.pl również został partnerem programu pt. "Wielkopolska musi wiedzieć"


(Opr. WSL/red.PwL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.