Dodaj ogłoszenie o pracy


Wybór trasy należy do przewoźnika - pierwsze podsumowania kontroli e-myta

Większość kierowców poruszających się po polskich drogach posiada urządzenia Via-Box i uiszcza opłaty. W lipcu inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego w mobilnych jednostkach kontrolnych zeskanowali ponad 100 tys. pojazdów i tylko nieliczne z nich nie posiadały tych urządzeń. Za nieuiszczenie opłaty ITD nakłada na kierowców karę administracyjną w wysokości 3 tys. zł.

 


- Zdarzają się przypadki, że niektórzy próbują omijać kontrole i drogi płatne. Musimy powiedzieć sobie jasno - nikomu nie narzuci się jazdy po płatnych odcinkach a wybór trasy należy do przewoźnika. Jeśli wybrana trasa odpowiada parametrom dla ruchu pojazdów ciężarowych i nie należy do dróg płatnych, to transportowcy mogą się po nich poruszać. - mówi Alvin Gajadhur rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego


Po wprowadzeniu opłat drogowych od 1 lipca 2011r. coraz częściej słyszymy jak to polscy transportowcy unikają płatności za przejazd drogami płatnymi i bezkarnie rozjeżdżają mniejsze drogi gminne. Media pokazywały sznury pojazdów ciężarowych przejeżdżających przez polskie wsie i małe miasta oraz rozpacz samorządowców i mieszkających tam ludzi. Tymczasem pierwsze kontrole e-myta wskazują, że przedsiębiorcy nie uciekają od obowiązku płacenia za drogi, ale tam gdzie mogą i mają do tego prawo korzystają z dróg alternatywnych.

 

- Jeśli droga alternatywna posiada takie same parametry o dopuszczalnym nacisku na oś, jak droga płatna, to oczywiście kierowca pojazdu ciężarowego nie przekraczającego tych parametrów może jechać tą drogą. Natomiast jeśli samochód o nacisku na oś np. 10 ton porusza się po drogach o dopuszczalnym nacisku do 8 ton, to wówczas narusza przepisy i mamy prawo nakładać kary. - wyjaśnia Alvin Gajadhur z GITD

 

Również tam gdzie są postawione przez samorządy lub przez zarządców dróg np. znaki B5, co oznacza że pojazdy ciężarowe o dmc powyżej określonej wartości nie mogą poruszać się po tych drogach, inspektorzy ITD kontrolują te odcinki i nakładają mandaty karne na kierowców, którzy nie przestrzegają tych zakazów.


Nie jest to jednak lawina TIR-ów o jakiej mówiono i pisano w różnego rodzaju mediach. Natomiast częściej z dróg alternatywnych korzystają kierowcy pojazdów będących wyłącznie w ruchu krajowym, a rzadziej pojazdy z ruchu międzynarodowego czy przejeżdżające tranzytem. Z drugiej strony nie ma co się dziwić, że transportowcy unikają poruszania się po odcinkach płatnych dróg, jeśli mają taką możliwość, gdyż oprócz e-myta polski transport jest obłożony wieloma innymi opłatami administracyjno - podatkowymi, które wpływają również na cenę frachtu drogowego. Przedsiębiorcy starają się zatem aby koszty transportu utrzymać na jak najniższym poziomie, czego zresztą wymagają od nich klienci, a więc też i społeczeństwo, które nie akceptuje tego, że pojazdy ciężarowe korzystają z dróg alternatywnych unikając opłat drogowych. Z drugiej strony mamy Inspekcję Transportu Drogowego, która jest po to, aby ten ruch kontrolować i nie dopuścić do nadużyć w zakresie zarówno nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego (w tym dopuszczalnych nacisków na oś) jak i poboru e-myta. Na początku uruchomienia systemu viaToll były obawy o szczelność systemu kontroli poboru e-myta ze względu na brak odpowiedniej ilości inspektorów ITD, ale jak wskazują dane po pierwszym miesiącu wprowadzenia opłat, inspektorzy nie mają problemów z wykonywaniem odpowiedniej ilości kontroli dostosowanych do natężenia ruchu pojazdów.

 

- Zgodnie z zapowiedzią, 188 inspektorów zostało oddelegowanych do kontroli poboru e-myta i pracują w systemie 24-godzinnym, a więc kontrole trwają cały czas. Kontrole są skuteczne i efektywne. W lipcu tego roku otrzymaliśmy dodatkowe środki z rezerwy celowej z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na stworzenie dodatkowych 100 etatów. Część z tych osób będzie pracowała w centrali przy obsłudze administracyjnej systemu kontroli e-myta np. przy wystawianiu decyzji. Po zakończeniu rekrutacji nowi inspektorzy zostaną przeszkoleni na 3-miesięcznym kursie i przygotowani do pełnienia kontroli na drogach. - wyjaśnia Alvin Gajadhur z GITD

 

 

Przypomnijmy dopełnieniem elektronicznego poboru opłat viaTOLL, który obowiązuje od 1 lipca br. jest system kontroli, który weryfikuje czy pojazd podlega obowiązkowi opłat, a jeśli tak - czy prawidłowo dokonuje opłaty za przejazd. Uprawnienia do kontroli posiada Inspekcja Transportu Drogowego, Policja, Straż Graniczna, a także Służba Celna. Jednakże tylko ITD została wyposażona w tzw. stacje kontrolne (stałe oraz przenośne), które pozwolą na sprawdzenie, czy pojazdy mają zainstalowane urządzenia viaBOX. Firma Kapsch planując budowę systemu polskiego e-myta viaToll, wskazywała, że do jego pełnej kontroli potrzeba  stworzyć dodatkowo 500 etatów dla Inspektorów Transportu Drogowego, którzy zajmowaliby się tylko kontrolą poboru opłat drogowych. Na przykład w Niemczech do kontroli e-myta zatrudniono ponad 1,7 tys. inspektorów, a w Czechach około 300. Inspekcja Transportu Drogowego otrzymała w użyczenie 94 specjalistyczne pojazdy do kontroli e-myta. Wszystkie samochody mają zainstalowane oprogramowanie i urządzenia umożliwiające identyfikację pojazdu nieposiadającego urządzenia elektronicznego, tzw. OBU lub uiszczonej opłaty elektronicznej. Dodatkowo specjalistyczne pojazdy są wyposażone w agregaty prądotwórcze, łącza internetowe, zabudowę biurową, urządzenia wielofunkcyjne. Na podzielnym ekranie monitora będzie można sprawdzać kilka pojazdów jednocześnie.


Szacuje się, że roczne przychody z poboru opłat drogowych będą wynosiły kilka miliardów złotych rocznie, czyli miesięcznie do kilkuset milionów złotych. Dla porównania wpływy z winiet, które wcześniej obowiązywały wynosiły średnio ponad 800 mln zł, czyli miesięcznie ok. 65-70 mln zł. 

 

Na drodze płaci kierowca
Nie tylko pojazdy ciężarowe o ładowności powyżej 3,5 tony podlegają obowiązkowi wnoszenia opłat za przejazd po drogach krajowych od 1 lipca 2011r. Również kierowcy pojazdów osobowych z przyczepą muszą wnosić opłaty drogowe. Kara za brak uiszczenia opłaty wynosi 3 tys. złotych, a za uiszczenie jej w niepełnej kwocie wynosi 1500,-zł. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych karę płaci kierowca pojazdu.

 

Obowiązki kierującego pojazdem:
Kierujący pojazdem samochodowym wyposażonym w urządzenie viaBOX, obowiązany do:
1) włączenia urządzenia podczas przejazdu po drodze, na której pobiera
się opłatę,
2) wprowadzenia do urządzenia prawidłowych danych o rodzaju pojazdu,
3) używania urządzenia zgodnie z przeznaczeniem.
W przypadku stwierdzenia niesprawności tego urządzenia, jest obowiązany do niezwłocznego zjechania z drogi objętej obowiązkiem uiszczenia opłaty elektronicznej.
Pamiętaj, przed wyruszeniem w trasę sprawdzaj stan konta płatności Twojej firmy za przejazd po drogach krajowych!

 

Opr. Beata Trochymiak

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.