Konto pracodawcy


Przewozy towarowe koleją w roku 2018 wzrosły o ponad 4 proc., a jak będzie w 2019?

W roku 2018 przewieziono koleją ponad 250 mln ton ładunków, a pracę przewozową wykonano na poziomie prawie 60 mld tonokilometrów – wynika z wyliczeń Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Najwięcej przewieziono kruszyw i materiałów do realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Oprócz przewozu kruszyw istotny wzrost nastąpił w transporcie intermodalnym.

W 2018 r. kolej stanowiła główny środek transportu towarów masowych pełniąc istotną rolę przy ważnych projektach infrastrukturalnych. Przewoźnicy przetransportowali ponad 250 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 4,3 proc. w porównaniu do 2017 r. Podobny wynik osiągnięto w 2011 r., kiedy przewieziono ponad 249 mln ton. Jeśli chodzi o udział w rynku to niekwestionowanym liderem jest PKP Cargo z udziałem 43,6 proc. wg masy oraz 48,4  proc. wg pracy przewozowej. Praca przewozowa w 2018 r. wyniosła 59,6 mld tonokilometrów i była wyższa niż w 2017 r. o 4,8 mld tonokilometrów (o 8,8 proc.). W 2018 r. odnotowano również wzrost średniej odległości przewozów do 238 km (o blisko 10 km więcej niż w 2017 r.). W 2017 r. przewoźnicy towarowi wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 88 mln pociągokilometrów, to 9,9 proc. więcej, niż rok wcześniej. Transporty większej masy towarów odbywały się na znacznie dłuższych dystansach.
Wzrost w intermodalu
Jednocześnie przewoźnicy wykazują wzrost w przewozach intermodalnych. Zwiększenie przewozów wynika z rosnącego zapotrzebowania rynku, chociażby przez morski terminal intermodalny DCT Gdańsk, który wykonał w 2018 r. rekordową pracę przeładunkową na poziomie prawie 2 mln TEU. Oprócz przewozu kontenerów z portów morskich istotną częścią przewozów intermodalnych jest tranzyt przez Polskę. Coraz większą rolę odgrywa kolejowy transport lądowy z Chin w ramach idei Nowego Jedwabnego Szlaku. Towary transportowane są w obydwie strony w kontenerach, a zapowiedzi dużych inwestycji na tej trasie pozwalają na założenie w niedalekiej przyszłości znacznego wzrostu tego typu przewozów do i przez terytorium naszego kraju.


Międzynarodowy charakter połączeń intermodalnych wymaga gwarancji odpowiednich parametrów przewozu, w szczególności prędkości i punktualności dostawy towaru. Przewoźnicy towarowi widzą potencjał tego segmentu, co widać m.in. w prognozach dotyczących inwestycji taborowych. Według Prezesa UTK w celu zwiększenia efektywności transportu towarów koleją powinny być wspierane inicjatywy poprawiające jakość taboru, przepustowość infrastruktury i punktualność. UTK jednocześnie zwraca uwagę na to, że transport kolejowy musi współpracować z transportem drogowym. Powoduje to konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury na punktach stycznych – bocznicach, stacjach i terminalach przeładunkowych oraz na drogach dojazdowych m.in. do portów. Jest to podkreślane zarówno przez przewoźników kolejowych, drogowych jak i przez zarządców infrastruktury i właścicieli obiektów infrastruktury usługowej.

Co w 2019?
Obecne ograniczenia przepustowości mogą wpływać na bieżące plany transportowe przewoźników towarowych. Jak zwraca uwagę UTK, perspektywa zakończenia prac na głównych szlakach pozwala na przygotowanie przez wielu przedsiębiorców założeń do rozszerzenia działalności prowadzonej w najbliższych latach. Z pewnościią zmodernizowana infrastruktura przyczyni się do lepszej jakości i większej konkurencyjności przewozów, które będą realizowane po zakończeniu inwestycji, jednakże do tego czasu pomimo rosnącego popytu na przewozy intermodalne, rynek ten nie będzie miał szansy na duże wzrosty z uwagi na ograniczenia przepustowości i brak odpowiedniej liczby taboru.

(źr. UTK)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Ponad 530 mld euro wydaje się w UE na zlecenia transportu towarów
Sezon urlopowy - trudny czas dla kierowców ciężarówek
Tureckie sklepy powalczą o polskich klientów - debiutują zagraniczne platformy handlowe
Alimenciarze zza kółka nie uciekną od płatności
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Myto w Niemczech – pojazdy na gaz zwolnione z opłat!
Dachser prowadzi badania nad możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji
Już wkrótce Czechy zmienią system myta
Padł historyczny rekord w przeładunkach Portu Gdańsk
Akademia Logistyki DHL zgromadziła rekordową liczbę uczestników
15 lat Kolei Mazowieckich
Kuehne + Nagel przejmuje kolejne spółki i rozszerza wachlarz usług
Accolade inwestuje kolejne 38 mln euro w Szczecinie
FedEx Express nagradza uczniowską firmę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC