Dodaj ogłoszenie o pracy


CEVA uruchamia logistykę zwrotów baterii EV, do 2030 obejmie 80% rynku w Europie

CEVA Logistics ogłosiła uruchomienie rozwiązania z zakresu logistyki zwrotnej baterii EV – chodzi o transport, magazynowanie i przetwarzanie baterii z pojazdów elektrycznych po zakończeniu ich cyklu życia.

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych w ostatnich latach, szacuje się, że w Europie w ciągu najbliższych pięciu lat zostanie wycofanych z eksploatacji ok. 8 milionów baterii litowo-jonowych. W połączeniu z zaostrzającymi się regulacjami środowiskowymi, recykling zużytych baterii stanowi wyzwanie zarówno ekonomiczne, jak i zrównoważonego rozwoju – ograniczając presję na wykorzystanie metali rzadkich i chroniąc zasoby naturalne.
Kompleksowy łańcuch logistyczny i przemysłowy obejmujący zbiórkę, ocenę oraz recykling baterii musi być sukcesywnie rozwijany, szczególnie teraz, gdy pierwsze baterie do pojazdów elektrycznych osiągają koniec swojego cyklu życia.

Wykorzystując swoje doświadczenie w sektorze motoryzacyjnym, CEVA Logistics uruchamia kompleksową obsługę logistyki zwrotnej dla baterii z aut elektrycznych przeznaczonych do ponownego użycia lub recyklingu. CEVA konsekwentnie angażuje się w budowę cyrkularnego łańcucha wartości i wspiera branżę motoryzacyjną w jej ewolucji technologicznej. Dzięki inwestycji liczonej w milionach euro CEVA planuje stopniowe tworzenie Centrów Logistyki Baterii dedykowanych pojazdom elektrycznym w ok. dziesięciu krajach europejskich.

Trzy filary strategicznego rozwiązania z zakresu logistyki zwrotnej
Dzięki wiedzy eksperckiej w zakresie logistyki motoryzacyjnej oraz rozbudowanej sieci infrastruktury w całej Europie i silnej pozycji na rynku, CEVA może odegrać pionierską rolę w logistyce zwrotnej zużytych baterii do pojazdów elektrycznych.
Oferta CEVA stanowi konkretną odpowiedź na rosnące potrzeby rynku. Została zaprojektowana tak, aby zapewnić producentom samochodów niezawodne, skalowalne rozwiązanie zgodne z rygorystycznymi wymaganiami regulacyjnymi dotyczącymi przetwarzania baterii.

Trzy strategiczne filary:
• Zbiórka i transport baterii w całej Europie: CEVA dysponuje możliwościami transportowymi, które pozwalają na zbiórkę baterii w całej Europie oraz dostarczanie ich do zakładów recyklingowych po odpowiednim przetworzeniu.
• Szeroki zakres usług dodatkowych: w każdym centrum sieci, CEVA wdroży usługi o wartości dodanej, obejmujące m.in. diagnostykę baterii, demontaż, regenerację lub rekondycjonowanie, tak aby maksymalizować odzysk wartości poprzez ponowne użycie lub recykling.
• Śledzenie i zarządzanie danymi: każda bateria będzie monitorowana w czasie rzeczywistym przez cały proces, z wykorzystaniem zaawansowanej ścieżki śledzenia, co zapewni pełną transparentność jej statusu.

Centra Logistyki Baterii – główny element rozwiązania
Rozwiązanie z zakresu logistyki zwrotów opiera się na europejskiej sieci i zostanie uruchomione we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii do końca bieżącego roku. CEVA planuje kolejne centra w Niemczech, Włoszech, Polsce, Szwecji, Szwajcarii, Niderlandach i Czechach między rokiem 2026 a końcem 2027. Pierwszy pilotaż, którego celem była weryfikacja koncepcji Centrum Logistyki Baterii, rozpoczął się w 2022 r. i jest obecnie realizowany w hubie FVL CEVA w Ghislenghien w Belgii. Każde Centrum Logistyki Baterii zlokalizowane jest na wydzielonych obszarach platform logistycznych CEVA dla pojazdów. Centra obejmują wyspecjalizowane strefy magazynowe i bezpieczne jednostki składowania - kontenery z kontrolowaną temperaturą, są wyposażone w regały, systemy monitorowania temperatury i wilgotności oraz całodobowe systemy alarmowe. Operacje diagnostyki baterii, głębokiego rozładowania, demontażu i rekondycjonowania prowadzone są w dedykowanych warsztatach.

Wykorzystując swoje kompetencje w zakresie transportu ładunków ADR , CEVA organizuje zbiórkę baterii z salonów samochodowych, punktów sprzedaży pojazdów oraz stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Następnie CEVA analizuje stan baterii, aby określić, czy powinny zostać poddane demontażowi, czy rekondycjonowaniu. Po okresowym, kontrolowanym magazynowaniu, CEVA dostarcza moduły i odpady do zakładów recyklingowych lub ośrodków drugiego życia.

- Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie ogromne zmiany związane z rozwojem pojazdów elektrycznych. W obliczu wyzwań dotyczących recyklingu i ponownego wykorzystania baterii uznaliśmy za kluczowe, aby – korzystając z naszego doświadczenia logistycznego – zaproponować solidne i odpowiedzialne rozwiązania, wspierające sektor przemysłu motoryzacyjnego w umacnianiu gospodarki o obiegu zamkniętym – podsumował Mathieu Friedberg, CEO CEVA Logistics.

(źr. CEVA Logistics)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.