Konto pracodawcy


Dachser o transporcie towarów niebezpiecznych z nowymi przepisami

Transport towarów niebezpiecznych musi przebiegać z zachowaniem wielu rygorystycznych wymogów. Najważniejszym dokumentem regulującym przepisy, których należy przestrzegać podczas przewozu chemikaliów jest międzynarodowa Konwencja ADR. Umowa ta jest aktualizowana w cyklu dwuletnim, a już 1 lipca 2019 r. jej najnowsze zapisy staną się obligatoryjne dla wszystkich podmiotów będących stronami w transporcie produktów chemicznych – informuje Dachser.

- Przewóz produktów chemicznych wiąże się z koniecznością zachowania szczególnej ostrożności, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo ludzi oraz środowiska naturalnego. Przepisy konwencji ADR są co dwa lata nowelizowane - w latach nieparzystych. Proces ich wdrażania przebiega jednak stopniowo, by umożliwić wszystkim firmom uczestniczącym w łańcuchu dostaw chemikaliów wprowadzenie odpowiednich modyfikacji na czas” – wyjaśnia Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu Dachser Chem-Logistics.
Znowelizowane przepisy ADR każdorazowo wchodzą zatem w życie od 1 stycznia - wówczas można się do nich stosować nieobligatoryjnie, ale po upływie sześciu miesięcy okresu przejściowego jej zapisy muszą być już wdrożone obowiązkowo. Regularne aktualizowanie tego dokumentu ma na celu przede wszystkim uniknięcie ryzyka pomyłek i zapewnienie jeszcze większej ochrony podczas przewozów towarów niebezpiecznych. Dlatego też w tym roku pojawiła się znacząca zmiana, która pozwoli na lepszą kontrolę procesu dostawy towarów niebezpiecznych, tzw. ADR-ów, już od samego początku. Do nowej umowy ADR 2019 dopisano wśród uczestników przewozu nadawcę, który będzie zobowiązany do wyznaczenia własnego doradcy ds. przewozu towarów niebezpiecznych (tzw. DGSA). Osoba taka odpowiada za zarządzanie ryzykiem w firmach, które w jakiś sposób zajmują się lub są związane z obrotem ADR-ów.

- Innymi słowy, przedsiębiorstwa, które nadają ADR-y, ale nie mają z nimi bezpośredniego kontaktu, także będą musiały spełnić ten warunek. To ważna zmiana. Z tego względu wyjątkowo okres przejściowy obowiązuje jednak dłużej, tj. do końca 2022 roku. Oznacza to, że wraz z początkiem roku 2023 każda firma odpowiadająca za transport towarów niebezpiecznych, a także związane z tym pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek, powinna wyznaczyć co najmniej jednego doradcę DGSA. Ma to na celu skuteczniejsze zapobieganie zagrożeniom dla osób, mienia oraz środowiska – mówi Ewelina Staszewska-Kobiela.
Dachser przykłada ogromną wagę do dokładnego przygotowania przesyłek niebezpiecznych, skupiając się na pełnej eliminacji ryzyka błędu. Operator logistyczny stosuje środki ochrony na wszystkich etapach łańcucha dostaw. - Wszyscy nasi kierowcy, a także pracownicy magazynowi i biurowi są przeszkoleni w zakresie postępowania z przesyłkami zawierającymi produkty chemiczne, w tym m.in. niebezpieczne. Prowadzone przez Dachser dostawy odbywają się pod okiem ok. 200 doradców DGSA z międzynarodowym certyfikatem ADR, którzy dbają o prawidłowy przebieg transportu. Dzięki temu mamy pewność, że towar zostanie bezpiecznie dostarczony do odbiorcy – opowiada o standardach Dachser Chem-Logistics Ewelina Staszewska-Kobiela.

Do innych zmian w umowie ADR należy także rozwiązanie wcześniej występującego w branży chemicznej problemu z tzw. klasyfikacją „UN 3363”, czyli tego, co do tej pory było wyłączone z ADR z uwagi na brak odpowiedniego przepisu szczególnego. Nowy dokument przypisuje temu numerowi przedmioty zawierające towary niebezpieczne w ilościach nieprzekraczających określonych limitów (tzw. LQ).

Istotne jest także pojawienie się nowej klasyfikacji mieszanin w klasie 8, która przełoży się na brak konieczności przeprowadzania przez firmy chemiczne czy kosmetyczne prób doświadczalnych tych substancji na zwierzętach. Znając właściwości składników danej mieszaniny czy roztworu oraz w oparciu o metody liczenia wynikające z ich klasyfikacji będzie można z łatwością stwierdzić, czy dalej mieszczą się one we wspomnianej klasie. Wśród pozostałych modyfikacji konwencji znalazło się m.in. dodanie nowych pozycji w taryfikatorze i w wykazie towarów ADR. Ponadto uporządkowano też kwestie związane z oznakowaniem - m.in. wprowadzono opis nalepek ostrzegawczych w formie tabeli, oznaczenie kodów cystern z tzw. „plusikiem” czy nowe nazewnictwo w językach obcych – dla przykładu słowo „risk” z języka angielskiego ma być odtąd zastąpione określeniem „hazard”.  

(źr. Dachser)

kobiety w logistyce
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2018”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
Dobre auto z drugiej ręki – jak je rozpoznać w gąszczu ofert?
Jak skutecznie zarządzać „ogonem zakupowym”? - case study
Jakie są prawa i obowiązki pracowników przy kontrolach zwolnień lekarskich
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Tureckie sklepy powalczą o polskich klientów - debiutują zagraniczne platformy handlowe
Alimenciarze zza kółka nie uciekną od płatności
Co raz mniej upadłości firm – w maju 2019 spadek o 4,5 proc.
Przejścia graniczne pod kontrolą - NIK zbiera opinie internautów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic ogłasza wyniki za rok 2018/19
Dachser otworzył kolejny oddział w Azji Południowej
Accolade zapowiada budowę kolejnych powierzchni magazynowych w Polsce
M7 przejęło Eurologis Centrum Logistyczne
Poczta Polska testuje RFID w identyfikacji przesyłek
Agility partnerem logistycznym wyścigów Porsche Carrera Cup Asia
FM Logistic rozbuduje dla Polpharmy swoje największe centrum dystrybucji farmaceutyk ...
Wyróżnienie dla ID Logistics w 24. Rankingu Firm TSL
JYSK zwiększa powierzchnię magazynową do 80 tys.mkw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC