Konto pracodawcy

Co czeka branżę kurierską w Polsce – dowiesz się z raportu GS1!

Branża KEP (kuriersko – ekspresowo – paczkowa) rozwija się w Polsce od prawie 30 lat. W ciągu ostatnich kilku lat, m.in. za sprawą dynamicznego wzrostu e-handlu, przeszła na świecie istną rewolucję. Globalny rynek KEP w 2017 roku może wynieść nawet ok. 285 mld USD, natomiast w Europie ok. 83 mld EUR. Przewiduje się, że w najbliższych latach będzie on rósł w tempie 6 proc. na świecie i 4-5 proc. w Europie. W przeliczeniu na paczki daje to odpowiednio ok. 47 mld na świecie i 15 mld sztuk w Europie w ciągu roku.

GS1 Polska, będąca częścią globalnej organizacji, zleciła przygotowanie raportu na temat branży KEP. Z analizy wynika m.in., że branża KEP znacznie się różni od pozostałych segmentów usług logistycznych, cechuje ją bowiem dość wysoka koncentracja – ok. 77 proc. przychodów w Polsce jest generowana przez cztery największe firmy, podczas gdy w TSL jest to zaledwie 5–6 proc. W porównaniu do globalnych wartości rynek polski jest bardzo mały. Jednakże tempo wzrostu jest dwa razy szybsze. W 2015 roku sumaryczna wartość przychodów operatorów wyniosła ok. 4,5 mld zł. Ubiegły rok jest szacowany na poziomie ponad 5,1 mld zł, a w 2017 roku ma to być ponad 5,7 mld zł.

Według analityków Ecommerce Europe 40 proc. pocztowych przesyłek transgranicznych nie można śledzić, głównie z powodu innej etykiety i braku integracji systemów. Ponadto według badań eBay 25 proc. milenialsów nie będzie kupowało u sprzedawcy internetowego, który ma ograniczone możliwości dostawy (np. z powodu braku możliwości jej monitorowania). Problem ten dostrzegła jednak Europejska Komisja Normalizacyjna (CEN – fr. Comité européen de normalisation), która w czerwcu 2017 roku zarekomendowała jeden standard do oznaczania transgranicznych przesyłek paczkowych w Europie. Jest to identyfikator SSCC (ang. Serial Shipping Container Code – Seryjny Numer Jednostki Logistycznej) będący obecnie nieodłącznym elementem standardowej etykiety logistycznej GS1.

- GS1 zajmuje się standardami w biznesie. Jednak, by móc wprowadzić wspólny standard dla branży, najpierw trzeba dobrze poznać jej potrzeby, bolączki i wyzwania przed nią stojące. Raport przygotowany dla nas przez prof. Arkadiusza Kawę doskonale opisuje polski rynek KEP i dzięki temu pozwala nam przygotować skrojoną na miarę ofertę dla tej branży – komentuje Agata Horzela, ekspert ds. TSL w GS1 Polska.

- Usługi branży KEP od wielu lat wspomagają działalność wielu przedsiębiorstw, zarówno w zakresie ekspresowych przesyłek do zakładów produkcyjnych, centrów dystrybucyjnych, jak i sieci handlowych. W ostatnim czasie motorem napędowym jest e-handel, dla którego operatorzy dopasowują usługi, np. możliwość zmiany miejsca i czasu odbioru, punkty nadań i odbioru przesyłek, dostawy tego samego dnia, usługi transgraniczne” – komentuje autor raportu, prof. Arkadiusz Kawa.

Przygotowany dla GS1 raport na temat rynku KEP zawiera wiele innych informacji, m.in. na temat:
• liderów ilościowych i wartościowych na polskim rynku kurierskim,
• trendów wpływających na branżę KEP,
• wyzwań, które stoją przed firmami dostarczającymi paczki.

Pobierz raport i poznaj szczegóły: https://www.gs1pl.org/archiwum/623-raport-na-temat-branzy-kurierskiej

(źr. GS1 Polska)

kobiety w logistyce
Kobiety w zarządach firm - perspektywa globalna
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy w roku 2019 zdrożeje OC?
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorcy mogą rozliczyć w kosztach?
Nowe przepisy uregulują kwestię adresów na zwolnieniach lekarskich
Jak sprawdzić brokera usług kurierskich i nie stracić na paczkach?
Co nas czeka w cyberbezpieczeństwie w 2019 roku?
Czy można i czy warto pożyczać licencję transportową?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co zdominuje transport w 2019 roku?
Zmiany w ustawie o prawie lotniczym ułatwią realizację CPK
Motywacja tylko w korporacjach? Większość firm MŚP dostrzega korzyści z motywowania kadr, ale ponad 20 proc…
Plaga manipulacji tacho to problem, z którym musi zmierzyć się branża transportowa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Rusza rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego w Porcie Gdańsk
Netto Polska i Frigo Logistics rozszerzają współpracę
Rusak Business Services otworzył nowy skład celny, podatkowy oraz magazyn krajowy
Zmiany w zarządach Grupy DB Cargo Polska
Grupa Raben uruchomiła nowe narzędzie do śledzenia przesyłek w czasie rzeczywisty ...
Trzy nowe Dragony w taborze STK
Fracht FWO Polska podsumował ostatnie 12 miesięcy i przedstawia plany na 2019
InPost obsłużył ponad 86 mln przesyłek w 2018 roku
Agility zainwestuje 100 mln USD w cyfrową platformę logistyczną Shipa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC