Dodaj ogłoszenie o pracy


CEVA Logistics o wyzwaniach i sprawdzonych strategiach w obsłudze retail

Sezonowe szczyty sprzedażowe, jak Black Friday czy dostawy świąteczne, dla branży retail są dużym wyzwaniem. Poprzeczkę podnosi wzrost popytu w połączeniu z coraz większymi oczekiwaniami klientów i presją szybkiej realizacji dostaw. Tu wsparciem są operatorzy logistyczni, którzy dzięki wdrożeniu odpowiednich strategii, w oparciu o nowe technologie i AI w zarządzaniu zapasami, zasobami ludzkimi, transportem i zrównoważonym rozwojem, zapewniają ciągłość łańcuchów dostaw.

Jakie największe wyzwania stawia w tym roku przed logistyką obsługa szczytów sprzedażowych i jak się do nich przygotować? Na pytania odpowiada CEVA Logistics, globalny operator 3PL, zarządzający łańcuchami dostaw dla retail i e-commerce. Wartość globalnej sprzedaży detalicznej w 2023 r. osiągnęła 30 bln USD, z prognozowanym wzrostem do 31,69 bln USD w 2025 r. Nawyki konsumentów kształtuje dziś cyfryzacja i wygoda zakupów, a to oznacza, że jej filarem jest e-commerce, którego wartość w 2024 r. ma wynieść 6,3 bln USD, o 8,8% więcej w porównaniu z rokiem 2023. W IV kwartale sprzedaż napędzają święta wyprzedaży takie jak Black Friday w USA czy Singles Day w Chinach. Mimo inflacji popyt pozostaje wysoki, a wzrost rynku różni się w zależności od regionu. W pierwszej dziesiątce globalnych rynków e-commerce dominuje Azja, na czele z Chinami, gdzie sprzedaż online przewyższa łączne wyniki USA, Wielkiej Brytanii i Japonii. Na przykład w Singles Day, jednym z największych wydarzeń zakupowych, w 2023 r. odnotowano tu sprzedaż na poziomie 84,54 mld USD. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż detaliczna w szczycie sezonu w 2023 r. osiągnęła 7,24 bln USD, z czego 4,2 bln w IV kwartale, Black Friday i Cyber Monday wygenerowały łącznie 942,6 mld USD, w tym 332 mld w e-commerce. W Europe liderem jest Wielka Brytania, gdzie wydatki w szczycie sezonu wyniosły 120 mld USD. Wzrosty odnotowuje też branża retail i e-commerce w Polsce.

Cztery wyzwania i cztery strategie logistyczne
Eksperci CEVA Logistics wskazują na cztery największe wyzwania, przed którym stoją firmy logistyczne, obsługujące przedsiębiorstwa z branży retail w czasie szczytów sprzedażowych i sposoby ich zapobiegania.

#1: Wzrost popytu i ograniczenia przepustowości
Zarządzanie zamówieniami w modelu omnichannel w szczytach sezonowych wymaga od dostawców usług logistycznych optymalizacji zasobów ludzkich, procesów magazynowych i zapewnienia odporności łańcucha dostaw. Elastyczne modele zatrudnienia, w tym dostępność pracowników tymczasowych oraz wydłużone godziny pracy, pozwalają sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na siłę roboczą. Jednocześnie stosowane przez firmy logistyczne systemy zarządzania magazynem usprawniają kontrolę zapasów i realizację zamówień, minimalizując ryzyko braku towarów lub nadmiernego zatowarowania.
Tym, co pozwala precyzyjniej oszacować popyt, są narzędzia prognozowania w modelu „outside-in”, które uwzględniają różne zmienne, takie jak warunki pogodowe i inne zdarzenia, mogące potencjalnie zakłócić ciągłość dostaw. Zdaniem Davida Shillingforda z Everstream Analytics, zapewniają one firmom logistycznym dużo lepszy dostęp do aktualnych informacji i w określonym kontekście, niż tradycyjne modele oparte wyłącznie na danych historycznych. To z kolei umożliwia lepsze dopasowanie poziomu zapasów do zmian popytu i skuteczniej odpowiada na potrzeby retail.

#2: Niedobór siły roboczej
Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2023 r. przez Descartes aż 76% przedsiębiorstw z branży logistycznej boryka się z problemem braków kadrowych. W odpowiedzi operatorzy logistyczni opierają się na dwutorowych podejściu, integrując automatyzację i elastyczne strategie zarządzania zespołem.
Automatyzacja, w tym wykorzystanie systemów robotycznych do rutynowych zadań, zwiększa efektywność i ogranicza skutki braków kadrowych. Bardzo dobrym przykładem jest CEVA Logistics, która w magazynach wykorzystuje roboty Stretch firmy Boston Dynamics do rozładowywania kilkuset przesyłek na godzinę, co poprawia bezpieczeństwo i ciągłość operacyjną. Wzmacniając efekt automatyzacji, 50% operatorów logistycznych dokonało rewizji strategii zarządzania HR, kładąc większy nacisk na elastyczność grafików pracy. Z odpowiednim wyprzedzeniem zatrudniani i szkoleni są pracownicy tymczasowi, a działania retencyjne skupiają się na rozwoju kompetencji i ścieżek kariery. To pozwala połączyć gotowość operacyjną ze stabilnością zespołów.

#3: Optymalizacja transportu i dostaw
Tym, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia terminowości dostaw i kontroli kosztów w sezonach szczytowych jest koordynacja operacji transportowych. Jak zauważa CEVA, w optymalizacji tras coraz większą rolę zaczyna odgrywać sztuczna inteligencja, która zapewnia pełną widoczność lokalizacji i statusu przesyłek we wszystkich środkach transportu. Analiza w czasie rzeczywistym danych o warunkach i ograniczeniach na drodze, umożliwia szybką reakcję, minimalizuje opóźnienia przy jednoczesnej maksymalizacji efektywności floty, szczególnie dzięki wykorzystaniu algorytmów badań operacyjnych. Na zmniejszenie opóźnień i wzrost efektywności floty ma wpływ też wykorzystanie systemów opartych na uczeniu maszynowym, dostosowujących trasy w czasie rzeczywistym.
Poziom skomplikowania procesów z pewnością zwiększa logistyka transgraniczna. Ale, jak podkreśla Mathieu Friedberg, CEO CEVA Logistics: „Bez ruchu transgranicznego towary dostępne są tylko lokalnie, z ograniczonym potencjałem wzrostu. Odpowiednia strategia otwiera cały świat”. Zadaniem operatorów logistycznych jest więc zapewnienie płynności dostaw międzynarodowych, co pozwala rozszerzać globalny zasięg dostaw przy zachowaniu niezawodności operacyjnej.

#4: Zarządzanie zakłóceniami w łańcuchu dostaw – pogoda i geopolityka
W obsłudze logistycznej szczytów sprzedażowych poważnym zagrożeniem są czynniki zewnętrzne, takie jak konflikty geopolityczne czy ekstremalne zjawiska pogodowe. Mogą one utrudnić realizację nawet najlepiej przygotowanych strategii, powodując opóźnienia w dostawach, zakłócenia w łańcuchu dostaw i wymierne straty finansowe. Aby ograniczyć te ryzyka, dostawcy usług logistycznych wykorzystują zaawansowane narzędzia prognozowania warunków pogodowych i dywersyfikują łańcuchy dostaw, poprzez tworzenie zapasów buforowych i współpracy z wieloma dostawcami. Elastyczność reakcji operatorów logistycznych wspierają technologie śledzenia w czasie rzeczywistym, które umożliwiają im natychmiastową reakcję i szybkie dostosowanie operacji. Dzięki temu zyskują większą odporność i ciągłość operacyjną.

Zrównoważony rozwój
Dziś kluczowym elementem strategii logistycznych jest zrównoważony rozwój, i jak podkreślają eksperci CEVA, ma coraz większe znacznie dla zarządzania szczytami sprzedażowymi. Aż 82% konsumentów deklaruje gotowość zapłacenia wyższej ceny za opakowania przyjazne środowisku. W odpowiedzi dostawcy usług logistycznych coraz częściej sięgają po materiały wielokrotnego użytku, nadające się do recyklingu i biodegradowalne. Z kolei rozwiązania tj. optymalizacja tras czy realizacja dostaw pojazdami elektrycznymi pozwala ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin. Ich zastosowanie nie tylko wspiera realizację celów środowiskowych, ale też zwiększa wydajność operacyjną i odpowiada na oczekiwania klientów. Jak zwraca uwagę CEVA, w kontekście zrównoważonego rozwoju na znaczeniu zyskuje zarządzanie zwrotami. Usprawnienie procesów logistyki zwrotnej i ponownego wykorzystania produktów pozwala ograniczyć straty, zmniejszyć ilość odpadów i wspierać cele zrównoważonego branży retail.

Szczyty sezonowe stanowią zarówno wyzwanie, jak i szansę dla branży retail, a dostawcy usług logistycznych odgrywają istotną rolę w zapewnieniu sprawnej obsługi i utrzymaniu ciągłości sprzedaży. Dzięki nowoczesnym technologiom, przy rosnącym znaczeniu AI, elastycznym strategiom HR, optymalizacji rozwiązań transportowych i proekologicznych, zapewniają obsługę zwiększonego popytu przy zachowaniu wysokiej satysfakcji klientów i sprawności operacyjnej. Ta współpraca nie tylko pozwala sprostać bieżącym wyzwaniom, ale także buduje odporność i potencjał do długoterminowego wzrostu.

(źr. CEVA Logistics)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.