Dodaj ogłoszenie o pracy


Port w Konstancy – SUUS dostrzega potencjał regionu

Okiem esperta, komentarz Dragosa Boranda, Managing Directora, Rohlig SUUS Logistics w Rumunii

Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu o, kombsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RO RO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego. Znaczenie portu dodatkowo wzrosło po zatrzymaniu operacji w ukraińskiej Odessie, która – jako największy terminal nad Morzem Czarnym – przed wybuchem wojny pełniła kluczową rolę w eksporcie i imporcie towarów dla Europy Wschodniej. W obecnym kontekście geopolitycznym Konstanca pozostaje jedynym portem na Morzu Czarnym utrzymującym regularne połączenia z Chinami – najważniejszym partnerem importowym Unii Europejskiej. Są one wprawdzie pośrednie (wymagające przeładunku w innych portach), jednak istotne z punktu widzenia całego regionu.

Tylko w 2024 roku chiński eksport do UE przekroczył 500 miliardów euro, a do samej Rumunii trafiły towary o wartości około 7,9 miliarda euro, co czyni Chiny jednym z głównych partnerów importowych tego kraju – tuż obok Niemiec i Włoch.
Znaczenie tego kierunku może jeszcze wzrosnąć w nadchodzących latach. Polityka handlowa administracji Donalda Trumpa ograniczyła dostęp chińskich eksporterów do rynku amerykańskiego, co zwiększa prawdopodobieństwo, że Chiny będą przekierowywać swoją uwagę na Europę – zarówno jako rynek eksportowy, jak i miejsce lokalizacji nowych zakładów produkcyjnych i montażowych. Europa Środkowo-Wschodnia, dzięki dostępności siły roboczej, rosnącej konsumpcji i poprawiającej się infrastrukturze logistycznej, stanowi naturalny obszar zainteresowania. Polska, Czechy, Węgry i Rumunia są obecnie uznawane przez globalny biznes za najbardziej atrakcyjne rynki regionu pod kątem strategii nearshoringowej. W tym kontekście porty morskie, takie jak Konstanca, zyskują strategiczne znaczenie jako wiarygodne punkty wejścia dla łańcuchów dostaw z Azji.

Konstanca jako regionalna brama handlowa
Dziś port pełni funkcję dwutorową – co w SUUSie wyraźnie dostrzegamy, zarządzając łańcuchami dostaw naszych klientów obsługiwanych przez ten terminal. Z jednej strony Konstanca uchodzi za bramę do handlu światowego dla rynku wewnętrznego Rumunii – kraju, który w ciągu ostatnich dwóch dekad stał się jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek UE, przyciągając znaczące inwestycje zagraniczne, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym. Firmy takie jak Dacia, Ford, Continental czy Bosch znacząco rozbudowały swoje operacje produkcyjne, tworząc solidną bazę przemysłową i rozwijając nowoczesne łańcuchy dostaw. W 2024 roku sektor motoryzacyjny odpowiadał za około 14% całkowitego eksportu Rumunii, co czyni go jednym z filarów tutejszej gospodarki.
Jednak to nie wszystko – port w Konstancy pełni także rolę hubu logistycznego dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej i Bałkanów, z coraz lepszym dostępem do takich krajów jak Czechy, Słowacja, Węgry czy Serbia. Znaczenie portu zostało dodatkowo wzmocnione przez przystąpienie Rumunii do strefy Schengen, co uprościło i przyspieszyło przepływ towarów w głąb UE. Położenie portu nad Dunajem umożliwia ponadto efektywne wykorzystanie transportu śródlądowego – szczególnie przydatnego w logistyce projektowej i przemysłowej z udziałem wielkogabarytowych ładunków. Mamy szerokie doświadczenie w obsłudze tego typu przesyłek – zarówno na rynek lokalny, jak i np. do Węgier.

Europejsko-chiński łańcuch dostaw przez Konstancę
Dostrzegając rosnący potencjał Konstancy, SUUS uruchomił nowy, regularny serwis drobnicowy (LCL) z Szanghaju do Konstancy, oferujący kompleksową obsługę przesyłek z całych Chin kontynentalnych z końcową dostawą w Rumunii. Usługa obejmuje cotygodniowe wypłynięcia z Szanghaju, konsolidację w portach chińskich, transport morski do Rumunii, dekonsolidację w Bukareszcie oraz krajową dystrybucję. Kluczową przewagą operacyjną jest posiadanie przez SUUSa własnej konsoli LCL w Rumunii, co umożliwia pełną kontrolę nad przepływem towarów w ramach zintegrowanego ekosystemu logistycznego.
Nasza usługa to jednak nie tylko transport – obejmuje również pełną obsługę celną, realizowaną lokalnie przez zespół w Rumunii. W warunkach geopolitycznej niestabilności i niepewności handlowej – gdy cła, kontyngenty i procedury mogą zadecydować o opłacalności całej operacji – takie holistyczne podejście jest niezbędne. Klienci otrzymują nie tylko niezawodny transport z Szanghaju, ale także wsparcie celne: odprawę, doradztwo, rozliczenia VAT oraz kompletację dokumentów. To właśnie ten komponent zapewnia płynność i efektywność globalnych łańcuchów dostaw.
Centralizacja tych procesów eliminuje konieczność angażowania wielu podwykonawców i zmniejsza ryzyko opóźnień wynikających z procedur celnych oraz, co istotniejsze, pozwala klientom skupić się na prowadzeniu działalności. W obecnych realiach to przewaga konkurencyjna, która przynosi realne oszczędności i zwiększa niezawodność dostaw.

SUUS działa w Rumunii od pięciu lat, oferując klientom kompleksowe wsparcie logistyczne na rynku lokalnym. Rozszerzając ofertę LCL z Chin do Europy przez Konstancę, wzmacniamy naszą obecność zarówno w Rumunii, jak i w całym regionie Europy Południowo-Wschodniej. Nowa usługa nie tylko wspiera firmy w utrzymaniu ciągłości łańcuchów dostaw, ale także umożliwia im działanie w bardziej elastycznym i efektywnym kosztowo modelu. Dla przedsiębiorstw poszukujących przewidywalności i lokalnego wsparcia operacyjnego w obliczu zmiennych warunków geopolitycznych i gospodarczych jest to rozwiązanie, które pozwala skutecznie reagować na wyzwania i budować przewagę konkurencyjną.

(źr. Rohlig SUUS Logistics)

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.