Konto pracodawcy


Rynek magazynowo - logistyczny w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit

Dane z pierwszego półrocza 2018 roku pokazują, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy zasób nowoczesnych powierzchni przemysłowych powiększył się o kolejne 5,5 proc., osiągając wielkość 14,2 mln m kw. Stopa pustostanów ponownie osiągnęła na koniec obecnego półrocza historyczne minimum 4 proc., do czego przyczynił się rekordowo silny popyt najemców. Nie jest to jedyny rekord zanotowany w tym roku. Znakomita koniunktura zachęca do rozpoczynania kolejnych inwestycji, czego efektem jest przekraczający 2,2 mln m kw. wolumen powierzchni w budowie.

(przykładem dynamiki rozwoju rynku magazynowego jest centrum logistyczne OMEGA Pilzno, na zdjęciu nowoczesna hala magazynowa w Podgrodziu tuż po otwarciu sprzed kilku lat)

Polska Centralna rośnie najszybciej
W pierwszym półroczu zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej powiększyły się o 741,8 tys. m.kw. Prym wiódł region Polski Centralnej, gdzie oddano do użytku blisko 260 tys. m.kw. powierzchni, co stanowi 35 proc. nowej podaży w całym kraju. To właśnie w tej części kraju oddano do użytku największe obiekty: magazyn typu built-to-suit (BTS) dedykowany firmie B/S/H (79 tys. m.kw.) oraz kolejną fazę projektu P3 Piotrków (60,2 tys. m.kw.). Największą powierzchnię magazynową, poza rejonem Polski Centralnej, oddano do użytkowania na Górnym Śląsku (124,7 m.kw.) oraz w strefie Warszawa II (121,8 m.kw.). Polska Centralna notuje również największy wolumen powierzchni w budowie. - Deweloperzy są najbardziej aktywni w centralnej Polsce, gdzie odnotowano blisko 630 tys. m.kw. powierzchni na etapie konstrukcji. Tradycyjnie silna jest również pozycja kolejnego regionu czyli Górnego Śląska z blisko 320 tys. m.kw. w realizacji. Warto zaznaczyć niesłabnącą pozycję strefy wrocławskiej, oraz korytarza wzdłuż powstałej trasy S3, odpowiednio 217 tys. m.kw. i 183 tys. m.kw. w budowie – komentuje Patrycja Dzikowska, dyrektor działu Analiz i Badań Rynkowych, Europa Środkowo-Wschodnia, BNP Paribas Real Estate Poland.
Podobnie jak w poprzednim kwartale, najwyższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w strefie Warszawa I, obejmującej nieruchomości magazynowo – logistyczne usytuowane w granicach administracyjnych stolicy. Na koniec pierwszego półrocza br. stopa pustostanów wyniosła tam 10,5 proc. Najniższy wskaźnik pustostanów wśród głównych rynków magazynowych, wynoszący zaledwie 0,4 proc., zanotowano w regionie Polski Centralnej. Duży udział w zasobach rynku stanowią tam w całości wynajęte projekty typu BTS. Z podobnego powodu niewielka dostępność powierzchni występuje także na mniejszych rynkach. W regionach takich jak Trójmiasto, Bydgoszcz/Toruń, Szczecin czy Polska Zachodnia nie oferowano praktycznie żadnej wolnej powierzchni magazynowej w istniejących budynkach.

Czynsze i lokalizacja
Pomimo najwyższego wskaźnika niewynajętej powierzchni, to magazyny zlokalizowane na terenie Warszawy pozostają niezmiennie najdroższymi obiektami na rynku. Stawki czynszu sięgają tam od 3,70 do 5,35 euro miesięcznie za m kw., podczas gdy w pozostałych regionach nie przekraczają one  4 euro za metr kwadratowy. Mimo silnej konkurencji pomiędzy czołowymi graczami na rynku, w ostatnich miesiącach obserwujemy presję na wzrost stawek czynszów. Trend ten jest spowodowany głównie przez zwiększenie kosztów budowy i ograniczoną dostępność siły roboczej. - Należy pamiętać, że wysoka aktywność w sektorze budowlanym wiąże się z brakiem rąk do pracy, co ma wpływ na terminy dostarczania do użytkowania kolejnych obiektów. Generalni wykonawcy, motywowani presją płacową ze strony pracowników, niskim poziomem bezrobocia i kolejnymi podwyżkami kosztów materiałów, podnoszą też ceny swoich usług. Te finalnie znajdują odzwierciedlenie w stawkach czynszu najmu – wyjasnia Martyna Kajka, konsultant, Dział Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Europa Środkowo – Wschodnia, BNP Paribas Real Estate Poland

Deweloperzy decydują się na lokowanie swoich obiektów w regionach niekojarzonych dotąd z projektami magazynowymi. Wpływ na to ma dostępność siły roboczej w regionach i coraz większa trudność ze znalezieniem pracowników w sąsiedztwie dużych ośrodków miejskich. Kluczowa w wyborze lokalizacji jest również infrastruktura transportowa, czego przykładem jest wysoka dynamika rozwoju rynku w ciągu powstającej drogi ekspresowej S3.

(źr. BNP Paribas Real Estate Poland)

 

 

kobiety w logistyce
DHL nagrodzony za projekt Women in Managament
Coraz więcej kobiet zostaje listonoszkami
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
OCRK o niewzruszalności mandatu karnego
Wdrożenie inteligentnych tachografów – więcej pytań niż wiadomych!
Zasady odpoczynku kierowcy pojazdu ciężarowego na promie – o czym pamiętać nale ...
Zmiany zasad rozliczania kryptowalut – jak to działa?
Jedziesz na Węgry – koniecznie weź ze sobą dokument o badaniu technicznym
Czy w roku 2019 zdrożeje OC?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Przewoźnicy płaczą i płacą - czyli o wynagrodzeniach minimalnych w Europie
Czynsze za wynajem powierzchni magazynowych utrzymają trend wzrostowy w 2019 r.
Psucie prawa – o ustawodawstwie celnym UE oczami brokera celnego!
Co zdominuje transport w 2019 roku?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL partnerem logistycznym światowego tournée Bryana Adamsa „Shine A Light” 201 ...
Inteligentne opony już wkrótce w naszych autach – jakie będą miały funkcje?
ID Logistics podsumowało przychody za 2018 rok
Dziewiąta edycja Transport Week 2019 już za trzy tygodnie w Gdyni
DB Schenker uruchomił połączenie intermodalne między Polską a Turcją
Poczta Polska uruchomiła międzynarodową przesyłkę paletową
GLS Poland przedłużył współpracę z Żużlową Reprezentacją Polski
Aktywizacja bezrobotnych – czy rządowe bony się sprawdzają?
C.H. Robinson z tytułem Top Employer 2019
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC