Dodaj ogłoszenie o pracy


Polski e-commerce będzie rósł średnio 9,6% rocznie!

Polska znalazła się wśród najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie, wynika z najnowszego raportu ECDB „eCommerce in Europe 2025”. Do 2028 roku wartość polskiego rynku e-commerce ma rosnąć średnio o 9,6% rocznie, co daje Polsce 7. miejsce w Europie pod względem wysokości dynamiki. Dla porównania wiele krajów Europy Zachodniej rozwija się wolniej, z tempem bliższym 4-5%. Eksperci Fulfilio wskazują, że głównym motorem tego wzrostu będą zarówno lokalne sklepy internetowe, jak i ekspansja chińskich gigantów e-commerce.

- E-commerce w Polsce przeszedł w ostatnich latach spektakularny etap szybkiego, dwucyfrowego wzrostu. Obecnie wchodzimy w fazę dojrzałości, w której tempo będzie bardziej stabilne, ale nadal wyraźnie powyżej średniej dla wielu krajów europejskich. To będzie jeden z największych wzrostów na kontynencie, napędzany zarówno przez dynamicznie rozwijające się polskie sklepy internetowe, jak i ekspansję chińskich platform. W przypadku pierwszych będziemy mogli liczyć częściej na wysoką jakość produktów, w przypadku drugich Polacy z pewnością kupią wiele rzeczy taniej – komentuje Arkadiusz Filipowski, prezes Fulfilio, firmy specjalizującej się w logistyce dla e-commerce.

Polska w czołówce e-handlu
Z raportu międzynarodowej platformy analitycznej ECDB „eCommerce w Europe 2025” wynika, że do 2028 roku europejska wartość rynku e-commerce ma wzrosnąć o 27%: z 709 mld USD w 2024 roku do 901 mld USD w 2028. Jednak to nie najwięksi gracze, a rynki rozwijające się takie jak między innymi Polska mają odpowiadać za największą część tego przyrostu.
Największy średnioroczny wzrost e-commerce w Europie w latach 2024–2028 prognozowany jest w Gruzji (15,8%), Bułgarii (13,6%) i Malcie (11,3%). Wysoką dynamikę mają osiągnąć także Grecja, Hiszpania, Irlandia i Polska, która ze średniorocznym wzrostem na poziomie 9,6% zajmuje siódmą pozycję na kontynencie. Za nią plasują się m.in. Białoruś, Turcja i Portugalia.
– Rosnąca siła nabywcza konsumentów, dalsza cyfryzacja zakupów, ekspansja chińskich marketplace’ów takich jak Temu i Shein oraz rozwój infrastruktury logistycznej w Polsce. To wszystko razem sprawia, że e-commerce w naszym kraju ma przed sobą kilka bardzo dobrych lat. Do tego dochodzą zmiany w oczekiwaniach konsumenckich. Przede wszystkim mam na myśli rosnąca popularność szybkich dostaw „same-day/next-day”, automatyzację procesów magazynowych oraz rozwój kanałów omnichannel. Wszystko to będzie kształtować konkurencyjność polskiego e-commerce w najbliższych latach – dodaje Arkadiusz Filipowski z Fulfilio.
Najpopularniejszą kategorią zakupową w Europie pozostaje moda z przychodami rzędu 149 mld USD w 2024 roku. Wysokie udziały mają również AGD i elektronika (145 mld USD), artykuły związane z hobby (145 mld USD), żywność i napoje (72 mld USD) i wyposażenie domu (70 mld USD)
– Podobne preferencje obserwujemy także w Polsce. Polski rynek jest nadal stosunkowo rozproszony, nie zdominowały go jeszcze największe platformy, co stwarza dobre warunki dla rozwoju mniejszych i średnich e-commerców. W krajach takich jak Włochy czy Hiszpania, top 5 sklepów odpowiada już za ponad 40% sprzedaży online – podkreśla prezes Fulfilio.

Europa kontra reszta świata
W ujęciu globalnym Europa rozwija się wolniej niż inne regiony. ECDB prognozuje, że wzrost e-commerce w Europie wyniesie 27% w latach 2024–2028, podczas gdy Azja wzrośnie o 43%, a Ameryki o 36%. Najwięksi światowi gracze, tacy jak Amazon, JD.com, Pinduoduo czy Shein, generują przychody porównywalne z PKB średnich europejskich państw. Pomimo relatywnie niższego tempa wzrostu, Europa pozostaje ważnym rynkiem pod względem innowacyjności, jakości obsługi klienta oraz rozwiniętej infrastruktury dostaw.

(źr. opr. Fulfilio,  źródło danych: Raport ECDB „eCommerce in Europe 2025”, https://ecdb.com)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.