Konto pracodawcy


Przewozy towarowe koleją w roku 2018 wzrosły o ponad 4 proc., a jak będzie w 2019?

W roku 2018 przewieziono koleją ponad 250 mln ton ładunków, a pracę przewozową wykonano na poziomie prawie 60 mld tonokilometrów – wynika z wyliczeń Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Najwięcej przewieziono kruszyw i materiałów do realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Oprócz przewozu kruszyw istotny wzrost nastąpił w transporcie intermodalnym.

W 2018 r. kolej stanowiła główny środek transportu towarów masowych pełniąc istotną rolę przy ważnych projektach infrastrukturalnych. Przewoźnicy przetransportowali ponad 250 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 4,3 proc. w porównaniu do 2017 r. Podobny wynik osiągnięto w 2011 r., kiedy przewieziono ponad 249 mln ton. Jeśli chodzi o udział w rynku to niekwestionowanym liderem jest PKP Cargo z udziałem 43,6 proc. wg masy oraz 48,4  proc. wg pracy przewozowej. Praca przewozowa w 2018 r. wyniosła 59,6 mld tonokilometrów i była wyższa niż w 2017 r. o 4,8 mld tonokilometrów (o 8,8 proc.). W 2018 r. odnotowano również wzrost średniej odległości przewozów do 238 km (o blisko 10 km więcej niż w 2017 r.). W 2017 r. przewoźnicy towarowi wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 88 mln pociągokilometrów, to 9,9 proc. więcej, niż rok wcześniej. Transporty większej masy towarów odbywały się na znacznie dłuższych dystansach.
Wzrost w intermodalu
Jednocześnie przewoźnicy wykazują wzrost w przewozach intermodalnych. Zwiększenie przewozów wynika z rosnącego zapotrzebowania rynku, chociażby przez morski terminal intermodalny DCT Gdańsk, który wykonał w 2018 r. rekordową pracę przeładunkową na poziomie prawie 2 mln TEU. Oprócz przewozu kontenerów z portów morskich istotną częścią przewozów intermodalnych jest tranzyt przez Polskę. Coraz większą rolę odgrywa kolejowy transport lądowy z Chin w ramach idei Nowego Jedwabnego Szlaku. Towary transportowane są w obydwie strony w kontenerach, a zapowiedzi dużych inwestycji na tej trasie pozwalają na założenie w niedalekiej przyszłości znacznego wzrostu tego typu przewozów do i przez terytorium naszego kraju.


Międzynarodowy charakter połączeń intermodalnych wymaga gwarancji odpowiednich parametrów przewozu, w szczególności prędkości i punktualności dostawy towaru. Przewoźnicy towarowi widzą potencjał tego segmentu, co widać m.in. w prognozach dotyczących inwestycji taborowych. Według Prezesa UTK w celu zwiększenia efektywności transportu towarów koleją powinny być wspierane inicjatywy poprawiające jakość taboru, przepustowość infrastruktury i punktualność. UTK jednocześnie zwraca uwagę na to, że transport kolejowy musi współpracować z transportem drogowym. Powoduje to konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury na punktach stycznych – bocznicach, stacjach i terminalach przeładunkowych oraz na drogach dojazdowych m.in. do portów. Jest to podkreślane zarówno przez przewoźników kolejowych, drogowych jak i przez zarządców infrastruktury i właścicieli obiektów infrastruktury usługowej.

Co w 2019?
Obecne ograniczenia przepustowości mogą wpływać na bieżące plany transportowe przewoźników towarowych. Jak zwraca uwagę UTK, perspektywa zakończenia prac na głównych szlakach pozwala na przygotowanie przez wielu przedsiębiorców założeń do rozszerzenia działalności prowadzonej w najbliższych latach. Z pewnościią zmodernizowana infrastruktura przyczyni się do lepszej jakości i większej konkurencyjności przewozów, które będą realizowane po zakończeniu inwestycji, jednakże do tego czasu pomimo rosnącego popytu na przewozy intermodalne, rynek ten nie będzie miał szansy na duże wzrosty z uwagi na ograniczenia przepustowości i brak odpowiedniej liczby taboru.

(źr. UTK)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Ile na pakiecie mobilności straci Polska?
Wyzwania rynku dedykowanej logistyki kontraktowej – komentarz ID Logistics
Kolejne rekordy na rynku magazynowym
Pakiet mobilności – jeszcze nie wszystko stracone
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Dzień Maszynisty - Koleje Mazowieckie wyszkoliły prawie 500 maszynistów
PCC ogłasza nowe połączenie kolejowe na trasie Azja - Europa
Dachser otworzył oddział w Rzeszowie
W M3 wdrożono chmurowe zarządzanie transportem - osiągnięto 35 proc. oszczędnoś ...
InPost Mansalu 2019 – do zdobycia dwa ośmiotysięczniki w ciągu jednego roku, czy ...
JF Hillebrand rozwija usługi dla enoturystyki
Zdążyć na czas – Fracht FWO Polska o transporcie wyposażenie quada na rajd w Ch ...
Połączenie mocy maszyny z ludzką sprwnością - DB Schenker bada wykorzystanie egz ...
Sprzedano część Śląskiego Centrum Logistycznego w Sosnowcu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC