Konto pracodawcy

Wydatki na nieruchomości logistyczne w czasach zmieniających się łańcuchów dostaw

W trzecim raporcie Prologis, z trzyczęściowej serii dotyczącej przyszłości rynku nieruchomości logistycznych przeanalizowano, w jaki sposób wyłaniające się trendy w zakresie transportu, wydajności pracy i zachowania konsumentów mogą wpłynąć na nieruchomości logistyczne. Prologis przewiduje, że tendencje te przyniosą przede wszystkim wzrost wydajności łańcuchów dostaw i powiązane z nimi oszczędności dla użytkowników obiektów logistycznych. Część z nich zdecyduje się płacić wyższe czynsze – szczególnie za obiekty zlokalizowane w miejskich obszarach zabudowy plombowej/uzupełniającej (infill), dzięki czemu zyskają jeszcze większy przyrost wydajności.

W drugim opracowaniu z tej serii wykazano, że nieruchomości logistyczne są w rzeczywistości najmniejszym składnikiem z podstawowych kategorii kosztów w obecnym łańcuchu dostaw – stanowią mniej niż 5 proc. całkowitego kosztu dostaw. Na każdego dolara wydanego na czynsz użytkownicy nieruchomości logistycznych wydają 5–7 dolarów na pracowników oraz 10 dolarów na transport.

W związku z powyższym w opracowaniu zatytułowanym „Innowacje, zakłócenia i wartość czasu: najbliższe 10 lat na rynku nieruchomości logistycznych” Prologis podkreśla, że inwestycje w paliwa alternatywne i pojazdy autonomiczne powinny w dłuższej perspektywie przyczynić się do znacznego zmniejszenia kosztów transportu, zaś inwestycje w automatyzację/robotykę pozwolą drastycznie obniżyć koszty pracy. Biorąc pod uwagę obecny rozkład kosztów w łańcuchu dostaw, ten przyrost wydajności ma istotne implikacje: jak wynika z naszych obliczeń, każdemu 1 proc. oszczędności w zakresie kosztów transportu i pracy odpowiada 15–20% kosztów najmu nieruchomości logistycznych.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rynek nieruchomości również na tym zyska. Zmiana w kierunku zsynchronizowanego handlu i nacisku na wygodę, szybkość realizowania zamówień i różnorodność produktów powinna prowadzić do większej złożoności operacji handlu detalicznego i łańcucha dostaw, a odpowiednio przygotowane nieruchomości logistyczne mogą ułatwić zarządzanie tymi złożonymi procesami. Zmianom ulegają też modele sprzedaży detalicznej, ponieważ łańcuchy dostaw w handlu elektronicznym rozwijają się, a liczba sklepów stacjonarnych maleje. Sprzedawcy detaliczni postrzegają swoje łańcuchy dostaw jako element przewagi konkurencyjnej, a nie źródło kosztów, dlatego też są one dla nich priorytetowe. Dla łańcuchów dostaw oznacza to mniejsze wydatki na sprzedaż detaliczną i większe na nieruchomości logistyczne – w szczególności obiekty zlokalizowane w pobliżu i w obrębie największych skupisk ludności.  

Z obliczeń Prologis wynika, że czynsze na obszarach głównych rynków są około 1,5–2 razy wyższe (a czasem nawet więcej) niż w przypadku pobliskich/sąsiadujących rynków łańcucha dostaw, patrz: miasto Warszawa i sąsiadujące Błonie. Różnice w czynszu na poszczególnych rynkach występujące na odległościach około 120 km (1–2 godziny jazdy) również wskazują na znaczne dysproporcje. Prologis Research pogrupował wysokości czynszów na siedmiu wiodących rynkach nieruchomości logistycznych i konsumpcji na świecie według subrynków i odległości, jaka dzieli je od centrum miasta, i odkrył, że czynsze w zabudowach plombowych/uzupełniających (infill) i miejskich lokalizacjach są 2–3 razy wyższe od tych znajdujących się w lokalizacjach peryferyjnych.
- W ciągu ostatnich 5 lat czynsze na światowych wiodących subrynkach zabudowy typu infill wzrosły niemal dwukrotnie; naszym zdaniem ten ogromny wzrost będzie się nadal utrzymywał – mówi współautor raportu, Dirk Sosef, vice president research and strategy, Prologis na Europę. - Oczekujemy, że krzywa wskaźnika czynszów będzie stroma, ponieważ klienci mają uzasadnienie biznesowe, możliwości i chęci płacenia za lokalizacje w zabudowie plombowej i miejskiej”.

Pobierz cały raport „Innowacje, zakłócenia i wartość czasu: najbliższe 10 lat na rynku nieruchomości logistycznych”.

(źr. Prologis)

 

kobiety w logistyce
Kobiety w zarządach firm - perspektywa globalna
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy w roku 2019 zdrożeje OC?
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorcy mogą rozliczyć w kosztach?
Nowe przepisy uregulują kwestię adresów na zwolnieniach lekarskich
Jak sprawdzić brokera usług kurierskich i nie stracić na paczkach?
Co nas czeka w cyberbezpieczeństwie w 2019 roku?
Czy można i czy warto pożyczać licencję transportową?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co zdominuje transport w 2019 roku?
Zmiany w ustawie o prawie lotniczym ułatwią realizację CPK
Motywacja tylko w korporacjach? Większość firm MŚP dostrzega korzyści z motywowania kadr, ale ponad 20 proc…
Plaga manipulacji tacho to problem, z którym musi zmierzyć się branża transportowa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Rusza rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego w Porcie Gdańsk
Netto Polska i Frigo Logistics rozszerzają współpracę
Rusak Business Services otworzył nowy skład celny, podatkowy oraz magazyn krajowy
Zmiany w zarządach Grupy DB Cargo Polska
Grupa Raben uruchomiła nowe narzędzie do śledzenia przesyłek w czasie rzeczywisty ...
Trzy nowe Dragony w taborze STK
Fracht FWO Polska podsumował ostatnie 12 miesięcy i przedstawia plany na 2019
InPost obsłużył ponad 86 mln przesyłek w 2018 roku
Agility zainwestuje 100 mln USD w cyfrową platformę logistyczną Shipa
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC