Dodaj ogłoszenie o pracy


Pracownicy e-commerce i logistyki myślą o zmianie pracy

Sezon zakupowy jeszcze się nie zaczął, a firmy z e-commerce i logistyki już stoją przed wyzwaniem kadrowym, tym bardziej że 56 proc. pracowników e-commerce i 36 proc. zatrudnionych w logistyce rozważa zmianę miejsca pracy – tak wynika z najnowszej wrześniowej edycji „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. To bardzo dużo w porównaniu do średniej dla całego rynku, gdzie takie plany deklaruje 20 proc. osób. Rotacja w newralgicznych branżach może zagrozić sprawnej obsłudze Black Friday, Cyber Monday czy świątecznych zamówień.

– E-commerce i logistyka co roku stają przed podobnym wyzwaniem, bo jesienią popyt gwałtownie rośnie, a wraz z nim potrzeba zatrudnienia dodatkowych pracowników. Tym razem sytuacja jest trudniejsza, bo rotacja kadry jest wyższa niż średnia rynkowa. Dla firm oznacza to, że już teraz muszą prowadzić intensywne działania rekrutacyjne i motywacyjne. Bez tego ryzykują, że w Black Friday czy okresie świątecznym nie będą w stanie terminowo obsłużyć klientów. A w dzisiejszym świecie lojalność konsumentów bywa krucha – mówi Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.

Podwyżki skromne, mobilność ograniczona
Ogółem 46 proc. Polaków otrzymało w tym roku jedynie symboliczną podwyżkę wynagrodzenia, nieprzekraczającą 10 proc., a 12 proc. mogło liczyć na większy wzrost, wynika z wrześniowego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Sytuacja jest poważniejsza, gdy spojrzymy na branże. W e-commerce 33 proc. pracowników dostało niewielką korektę wynagrodzenia do 10 proc., a tylko 6 proc. mogło liczyć na wzrost powyżej 10 proc. W logistyce i transporcie podwyżka do 10 proc. przypadła 44 proc. zatrudnionym, a więcej otrzymało tylko 11 proc. pracowników.

Jednocześnie mobilność w tych branżach jest wyraźnie wyższa niż średnia rynkowa. W handlu online i e-commerce aż 56 proc. pracowników deklaruje zamiar zmiany miejsca pracy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy (39 proc. „raczej tak”, 17 proc. „zdecydowanie tak”), podczas gdy w logistyce taki plan ma 36 proc. badanych (23 proc. „raczej tak”, 13 proc. „zdecydowanie tak”). To wysoki poziom mobilności, biorąc pod uwagę, że średnia dla całego rynku wynosi 20 proc.

Branże czekają na sezonowe premie
Ogółem w całej gospodarce 42 proc. pracowników nie otrzymało od początku 2025 roku żadnej podwyżki. W e-commerce taka sytuacja dotyczy aż 61 proc. zatrudnionych, a w logistyce i transporcie – 45 proc. pracowników. To oznacza, że znaczna część osób w kluczowych sektorach nie odczuła poprawy swojego wynagrodzenia w ciągu ostatnich miesięcy.

– Warto pamiętać, że nadchodzące gorące okresy sprzedażowe, takie jak Black Friday, Cyber Monday czy święta, to tradycyjnie czas uruchamiania premii sezonowych i dodatkowych gratyfikacji finansowych dla pracowników. Wiele firm wykorzystuje ten moment, by wynagrodzić wysiłek związany ze zwiększonym tempem pracy i większą liczbą zamówień. Dla zatrudnionych w e-commerce i logistyce może to być pierwsza w tym roku okazja do realnego wzrostu dochodów. Pracownicy tych sektorów wiedzą, że końcówka roku to czas największych możliwości zarobkowych. Ale jeśli firmy nie zadbają o stabilność kadrową, ryzyko problemów z dostawami i obsługą klienta znacząco wzrośnie – podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service.

Metodologia badania: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1123 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Zrealizowane w dniach 12-15 września 2025. Metoda: CAWI.

(źr. Personnel Service)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.