Dodaj ogłoszenie o pracy


Prologis - europejski rynek magazynowy z ogromną luką podażową

Najnowszy raport Prologis Research „Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth” pokazał wartość europejskiego rynku nieruchomości logistycznych, która wynosi 500 mld euro, ale też rynek uwypuklił inne zjawisko – rynek ten zmaga się też z luką podażową przekraczającą 150 mld euro.
Rozwój nowych projektów magazynowych w Europie napotyka bariery regulacyjne, ograniczenia infrastrukturalne oraz rosnące wymogi środowiskowe. Tymczasem zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię nieustannie rośnie. Popyt napędzają rozwój e-commerce, dążenie firm do wzmacniania odporności łańcuchów dostaw oraz szybki rozwój miast. Odpowiedź na to zapotrzebowanie napotyka coraz większe trudności.

Europejski wskaźnik koncentracji nowoczesnej logistyki (Modern Logistics Concentration Index, MLC), mierzący dostępność powierzchni logistycznej w stosunku do liczby gospodarstw domowych, wynosi w Europie 30. W Stanach Zjednoczonych wskaźnik ten osiąga poziom 75. Im niższy MLC, tym większa potrzeba budowy nowych magazynów. Ze względu na wyższą gęstość zaludnienia w miastach w Europie oraz sprawniej funkcjonujące sieci dystrybucji, proste porównanie tych wartości nie jest w pełni miarodajne. Realistycznym punktem odniesienia do oszacowania realnej podaży byłby poziom około 50.
- Nawet jeśli Europa zbliżyłaby się do bardziej zrównoważonego poziomu podaży powierzchni logistycznych, luka wciąż pozostawałaby znacząca. Przy obecnym tempie budowy jej zamknięcie zajęłoby około ośmiu lat i wymagałoby inwestycji przekraczających 150 mld euro – podkreśla Eva van der Pluijm-Kok, wiceprezes ds. badań w Prologis Europe.
Eksperci Prologis wskazują, żenajwiększe przeszkody dla rozwoju projektów logistycznych pojawiają się w miastach. Dlatego nowe inwestycje powstają coraz dalej od centrów miast, mimo że to właśnie tam popyt jest największy. Rynkowa rzeczywistość potwierdza tę zależność: obiekty położone blisko konsumentów notują szybszy wzrost czynszów. W ostatnich trzech latach lokalizacje miejskie odnotowały w Europie wzrost stawek najmu o 150–240 punktów bazowych powyżej średniej dla całej branży.
- Niedobór powierzchni logistycznych w Europie ma charakter strukturalny, a nie cykliczny – mówi Ben Bannatyne, prezes Prologis na Europę. - Dla klientów najważniejszy jest dziś dostęp do nowoczesnych i zrównoważonych obiektów położonych w atrakcyjnych lokalizacjach. Dla inwestorów to ważny argument, bo dobrze ulokowane nieruchomości zachowują długoterminową wartość. Ograniczona podaż wciąż napędza wyniki. W Prologis, dzięki naszej skali, szerokiemu portfelowi i sprawnej realizacji projektów, dostarczamy to, co dla innych jest wyzwaniem. Dzięki temu zapewniamy trwałe i długoterminowe korzyści naszym interesariuszom.

Polska: dynamiczny wzrost pod presją barier
Według Prologis, Polska to najszybciej rozwijający się rynek logistyczny w Europie. Od 2007 roku jego zasoby zwiększyły się o ponad 900%. Tak dynamiczny rozwój był możliwy dzięki jednolitym regulacjom krajowym, które sprzyjają sprawnej realizacji nowych inwestycji.
- Wraz z dojrzewaniem rynku można spodziewać się nowych wyzwań. Rosnące koszty infrastruktury i bardziej rygorystyczne wymagania planistyczne mogą spowolnić tempo rozwoju. Może to utrudnić utrzymanie obecnej dynamiki wzrostu – powiedział Paweł Sapek, Senior Vice President, Regional Head na Europę Środkową w Prologis.

Prologis konsekwentnie zwiększa swoje zaangażowanie w Polsce. Obecnie oferuje nieruchomości logistyczno-produkcyjne o powierzchni 2,6 mln m², co stanowi niemal połowę całego portfela firmy w Europie Środkowej. W ciągu ostatniego roku Prologis umocnił swoją pozycję w kluczowych lokalizacjach logistycznych i biznesowych, m.in. poprzez zakup Prologis Park Grodzisk pod Warszawą czy rozpoczęcie budowy Prologis Park Ujazd, w województwie opolskim. Pierwszy budynek powstający w ramach tego kompleksu będzie pełnił funkcję centrum dystrybucji i kompletacji dla firmy Schaeffler, wiodącego globalnego dostawcy technologii dla sektora mobilności. Firma dysponuje także gruntami z pozwoleniami na budowę, gotowymi pod realizację nowych projektów BTS w regionie warszawskim, w tym na niedawno zakupionym terenie w pod budowę Prologis Park Nadarzyn.

(źr. Prologis)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.