Konto pracodawcy


Co zmieniło się w odprawach i kontrolach celnych w 2018 roku?

Rok 2018 zapowiada się rokiem dużych zmian w służbie celnej – mówi Grzegorz Banyś, dyrektor regionu w agencji celnej Rusak Business Services. - Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) rozszerzyła działalność instytucji Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO). Głównym celem wprowadzanych zmian miało być usprawnienie pracy oddziałów celnych i zwiększenie ich skuteczności, a jak jest w rzeczywistości i co się zmieniło?

Narzędzie CUDO polega na rozdzieleniu faktycznego miejsca przedstawienia towaru do odprawy od miejsca elektronicznej obsługi zgłoszenia celnego. System ten wprowadzono w części oddziałów celnych już w 2014 r. Od 2 stycznia 2018 roku programem CUDO objęto wszystkie oddziały celne wewnętrzne - z wyłączeniem oddziałów granicznych i pocztowych - w ramach danego urzędu celno-skarbowego. Wdrożenie CUDO wymaga odpowiednich zmian w pozwoleniach na stosowanie uproszczeń takich jak: wpis do rejestru zgłaszającego, zgłoszenie uproszczone, odprawa scentralizowana oraz uproszczenia w tranzycie w zakresie określenia oddziału właściwego do obsługi elektronicznych komunikatów. Zmiany obejmują również pozwolenia na procedury specjalne. Dotyczą one numerów oddziałów celnych, na adres których przesyła się elektroniczne komunikaty, a nie zmian w realizacji samego pozwolenia.  Jednakże jak podkreśla Grzegorz Banaś z Rusak Business Services - CUDO i odziały satelickie nie zawsze pracują w tych samych godzinach i dniach (przeważnie satelity pracują krócej i bez sobót), a to powoduje konieczność korzystania z głównego CUDO - przedstawianie towarów, legalizacja świadectw, obsługa TIR. Niektóre czynności są wyłączone z zakresu obowiązków oddziałów obsługowych, więc trzeba je i tak realizować bezpośrednio w CUDO np.: wnioski, potwierdzenia wywozów, procedura awaryjna, itp. Przejęcie spraw z kilku satelit przez jedną jednostkę CUDO powoduje problemy komunikacyjne np. ciężko dodzwonić się do dyspozytora, kierownika. Niektóre działania oddziałów obsługowych są uzależnione od CUDO lub wymagają współpracy z CUDO, a ta współpraca, jak dotąd układa się średnio dobrze. Kolejnym minusem jest sposób prowadzenia kontroli, które przeprowadzane są zarówno przez CUDO, jak i oddziały satelickie - w przypadku decyzji o kontroli odprawa znacznie się wydłuża.
(red./źr. Rusak Business Services)

 

kobiety w logistyce
Ellina Lolis country managerem JF Hillebrand – operatora logistycznego rynku napojów i alkoholi
Polka awansowała w globalnej strukturze Grupy GEFCO
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Uwaga na świąteczne zakazy ruchu dla ciężarówek w UE!
Czym firmy z sektora MŚP motywują swoich pracowników?
Do czego polski przewoźnik ma najwięcej pytań?
Jak przygotować kierowcę do kontroli?
Prowadzisz magazyn – lepiej sprawdź czy masz instrukcję bhp prac transportowych
Jak obniżyć koszty operacyjne firm?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Europosłowie przegłosowali tachografy w busach
To jak to jest z tym VAT-em?
Kapitał azjatycki płynie coraz szerszym strumieniem na polski rynek magazynowy
Tylko jeden producent w Europie gotowy do montażu tachografów – co zrobi z tym Bruksela?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
7R rozpoczyna realizację 7R Park Warsaw West I
FM Logistic otwiera centrum dystrybucji w Wietnamie
FedEx Express podpisał kontrakt z UEFA na sponsoring rozgrywek National Team Footba ...
Rohlig Suus Logistics uruchamia kolejny magazyn
GLS Poland otwiera nową filię
Najbardziej atrakcyjni pracodawcy są pośród trzech branż
Uniwersytet Morski i Port Gdańsk organizują konkurs grantowy dla studentów
PEKAES otworzył nowy terminal w Kielcach
Dachser odnotowuje 5,5 proc. wzrost, a jego motorem jest europejski eksport
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC