Dodaj ogłoszenie o pracy


Czy dygitalizacja rynku pocztowego wpłynie na redukcję zatrudnienia?

Czy dygitalizacja rynku pocztowego wpłynie na redukcję zatrudnienia?

 

Za kilka miesięcy rynek pocztowy zostanie całkowicie zliberalizowany. 1 stycznia 2013 r. zostanie uwolniony obszar usług pocztowych przesyłek listowych do 50 gram. W związku z tym media wieszczą rewolucję na rynku kuriersko - ekspresowo - pocztowym (KEP), tymczasem zapomina się o ważniejszym zjawisku, które będzie miało większy wpływ na zmiany dla usług pocztowych niż sama liberalizacja. Zjawisko digitalizacji, czyli odejście od papieru w kierunku przekazu elektronicznego. Nie bez znaczenia zjawisko to pozostanie także dla rynku pracy. Co zmieni się i czy wpłynie to na redukcję zatrudnienia zapytaliśmy o to przedstawiciela Poczty Polskiej, największego pracodawcę na polskim rynku pocztowym.

 

Rozmowa z Januszem Wojtasem członkiem zarządu Poczty Polskiej S.A.

 

Jaki wpływ będzie miała digitalizacja na rynek KEP?
- Digitalizacja uderzy głównie w operatorów pocztowych, gdyż przyczyni się do spadku tradycyjnej korespondencji listowej. Poczta Polska przygotowuje się  do tych zmian i wkrótce klienci będą mogli korzystać z pełni dobrodziejstw cyfryzacji. Już teraz pewne usługi związane z e-substytucją są dostępne, jak  np. internetowe przekazy pocztowe, elektronicznie potwierdzenia odbioru czy przesyłka hybrydowa. Wraz z cyfryzacją usług, będą spadać koszty ich obsługi.

 

Poczta Polska jest największym pracodawcą w kraju (ok. 100 tys. pracowników), jak te zmiany wpłyną na zatrudnienie?
- To, że następuje digitalizacja usług i automatyzacja nie oznacza, że zmniejszy się zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Oczywiście od  kilku lat zatrudnienie w Poczcie Polskiej maleje np. w tym roku spadnie prawdopodobnie o ok. 2,5proc.,  ale są to przede wszystkim  odejścia w ramach systemu emerytalnego czy programu dobrowolnych odejść. Natomiast rozwój kadr jest kolejnym ważnym elementem naszej strategii, którą realizujemy równolegle do rozwoju usług.

 

Co to konkretnie oznacza?
- Na rozwój kadr w obszarze systemów motywacyjnych i szkoleniowych zarezerwowaliśmy ponad 750 mln zł, których wydatkowanie zaplanowane jest do roku 2015. Chcemy zbudować  nowy system motywacyjny, który będzie prorynkowy i nagradzane będą rezultaty oraz budowanie wizerunku firmy. Przeszkolimy  pracowników w zakresie profesjonalnej obsługi klienta i sprzedaży usług. Od 2013 r. chcemy wprowadzić również pozapłacowe systemy motywacyjne, jak np. prywatna opieka medyczna.

 

A co ze ścieżkami rozwoju, czy macie jakąś ofertę dla młodych ludzi?
- Naturalna wymiana pokoleniowa już się dokonuje. W ostatnim czasie przeprowadzaliśmy  też rekrutacje wewnętrzne na stanowiska kierownicze. Wygrały je osoby z nowymi pomysłami i świeżym spojrzeniem na naszą firmę. Awanse dokonywane są głównie w ramach Grupy, proponujemy też rozwój w różnych obszarach usług i przechodzenie z jednego do drugiego, np. z usług pocztowych do usług finansowo - ubezpieczeniowych. Stawiamy na zarządzanie poprzez  wartości, co ma istotne przełożenie na budowanie wizerunku Poczty Polskiej.


Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.