Dodaj ogłoszenie o pracy


Millenialsi wolą wypożyczać, a nie kupować - dlaczego?

Tylko 15 proc. Millenialsów postrzega zakup samochodu jako wewnętrzny imperatyw (wg Goldman Sachs Global Investment Research i Goldman Sachs Fortnightly Thoughts Intern Survey). Kupno auta nie tylko nie znajduje się na liście priorytetów cyfrowego pokolenia, ale osoby urodzone na przełomie lat 80. i 90. w ogóle nie są przywiązane do myśli o posiadaniu samochodu na własność, a dla 40 proc. z nich jego strata byłaby mniejszym problemem niż zgubienie smartfona.

Nie znaczy to jednak, że Millenialsi chcą zrezygnować z bycia mobilnymi i niezależnymi. Wiedzą jednak, że dziś auta nie trzeba kupować. Można je wynająć na określony czas, tak samo, jak dostęp do Netflixa czy siłowni. Młodsze pokolenie, również w Polsce, ma dużą szansę zrewolucjonizować podejście branży moto do oferowanych rozwiązań, bo to ono wyznacza kierunek, w którym podąża cały sektor usługowo-handlowy. Pomóc w tym może również to, że zwyczaje zakupowe Millenialsów przejmują inne grupy konsumentów.

Pokolenie, które nie chce posiadać
Osoby urodzone na przełomie lat 80. i 90. często postrzega się jako te, które są nastawione na konsumpcyjny styl życia. To do nich kierowane są kampanie marketingowe największych marek, zachęcające do kupowania kolejnych gadżetów. Jak podaje Deloitte, w ciągu najbliższej dekady Millenialsi będą stanowić globalnie aż 3/4 wszystkich osób aktywnych zawodowo, co również oznacza, że za kilka lat będą również głównym segmentem kupujących. Okazuje się jednak, że jest to nieco krzywdzący obraz tego pokolenia – badania pokazują, że Millenialsów bardziej interesuje przeżywanie, a nie posiadanie. Według Zipcar, to właśnie doświadczenie jest najważniejsze aż dla ponad 60 proc. z nich. Dlatego osoby urodzone pod koniec ubiegłej dekady, chętniej niż ich rodzice przeznaczają pieniądze na podróże, czy na samorozwój, niż na zakupy. Co ciekawe, zakup auta również nie znajduje się na liście priorytetów cyfrowego pokolenia. Tylko co 7 Millenials uważa, że musi nabyć samochód. Dla 25 proc. z nich jest to ważna potrzeba, a kolejne 25 proc. osób z młodszego pokolenia deklaruje, że kupiłoby auto, gdyby rzeczywiście było im potrzebne. Co więcej, utrata własnego samochodu byłaby postrzegana jako negatywne zjawisko tylko przez 26 proc. Millenialsów. Bardziej przykrym wydarzeniem byłaby dla nich starta smartfona (40 proc.).

– To pokazuje, że smartfon stał się dla Millenialsów „centrum dowodzenia”, niezbędnym elementem codzienności, ale pozwala również „odkryć” kolejną prawdę o tym pokoleniu – młodzi nie odczuwają potrzeby posiadania samochodu. To może wydawać się paradoksalne, bo dla wielu osób dysponowanie własnym pojazdem wiąże się z niezależnością, tak przecież cenioną przez Millenilasów. Wydaje się jednak, że ci w swej autonomii idą jeszcze dalej i nie chcą brać na siebie obowiązku utrzymywania samochodu, w tym myślenia o regularnym przeprowadzaniu przeglądów czy pilnowania ważności ubezpieczenia. Nie chcą jednak przy tym rezygnować z bycia mobilnym czy bycia skazanym na poruszanie się komunikacją miejską. To trochę wyjaśnia, dlaczego Uber w stosunkowo krótkim czasie stał się popularny również w naszym kraju – komentuje Michał Czerny, prezes Noble Finance.

Na rynku są już dostępne rozwiązania, które dają niezależność związaną z samodzielnym poruszaniem się samochodem, ale jednocześnie nie wymagają zakupu auta na własność. Jednym z nich jest długoterminowy najem samochodu na kartę, czyli auto dostępne w abonamencie. – Większość usług, które dzisiaj konsumują Millenialsi, nabywana jest w ten sposób: dostęp do popularnych portali streamingowych, korzystanie ze smartfona, aplikacji i programów komputerowych, miesięczny karnet na siłownię. W abonamencie można wykupić nawet dostęp do prywatnej opieki medycznej, czy zamówić posiłki, które będą codziennie dostarczane pod nasze drzwi. Nie dziwi więc, że osoby urodzone pod koniec XX wieku chcą w ten sam sposób korzystać również z samochodu, a nie wydawać jednorazowo dużej sumy czy zaciągać kredyt na zakup własnego auta – dodaje Michał Czerny, Noble Finance.

Jak w praktyce wygląda długoterminowy najem samochodu? Cały proces uruchomienia usługi odbywa się online. Wystarczy zdecydować, na jaki okres chcemy wynająć samochód i jakim autem chcemy jeździć, wybierając konkretny model oraz markę. Najmniejsze samochody są już dostępne za 25 zł brutto dziennie. W porównaniu do ceny kawy latte, którą Millenials kupuje codziennie w drodze do pracy, to niski koszt. Co więcej, cena za miesięczny wynajem samochodu w abonamencie zawiera już koszt ubezpieczenia, serwisu czy wymiany opon, co szczególnie powinno zainteresować wszystkie te osoby, których do posiadania samochodu na własność zniechęca konieczność myślenia o tych obowiązkach. Na koniec wystarczy uzupełnić swoje dane w internetowym formularzu, dokonać płatności kartą i usługa najmu jest uruchamiana.
Sposób zapłaty za najem samochodu w abonamencie, także jest ukłonem w stronę Millenialsów. Dlaczego? Blisko 35 proc. osób w naszym kraju, które nie ukończyły 26 roku życia, korzysta wyłącznie z płatności bezgotówkowych. Ale nie tylko młodzi Polacy rezygnują z płacenia gotówką i coraz częściej korzystają z alternatywnych metod płatności, takich właśnie jak karta płatnicza. Obecnie już co 5 osoba nie nosi przy sobie gotówki, a tylko 40 proc. z nas traktuje ją jako główny sposób dokonywania płatności. Kartami szczególnie lubimy płacić online. W II kwartale 2018 r. przy ich użyciu w Internecie zrealizowano 17,5 mln transakcji, na kwotę 2,9 mld zł.

(red./źr. Nobel Finance)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.