Dodaj ogłoszenie o pracy


O roli logistyki w rozwoju DIY przez e-commerce

Wielokanałowość, postępująca cyfryzacja, a także coraz większa rola operatorów logistycznych, to tylko niektóre z czynników towarzyszących ewolucji handlu w branży budowlano-remontowej. Rozwój branży e-commerce będzie miał ogromny wpływ na zmianę sposobu dokonywania zakupów w sektorze DIY – twierdzi firma Dachser, która poniżej przytacza kilka danych na temat tego rynku.

Potwierdzeniem tych trendów są m.in. badania rynkowe dotyczące największego rynku DIY w Europie – Niemiec. Według firmy badawczej Klaus Peter Teipel Research & Consulting niemiecki sektor DIY tylko z samej sprzedaży internetowej wygenerował w ubiegłym roku prawie 2,77 mld euro przychodu, czyli o 14 proc. więcej niż w poprzednim roku. Widoczne jest to również na przykładzie internetowych platform, jak Amazon, który posiada w swoim portfolio około miliona artykułów z branży DIY, czyli dziesięć razy więcej niż standardowy sklep stacjonarny. Wzrost znaczenia e-commerce nie musi się jednak wiązać z kresem tradycyjnych sklepów. Wielu klientów preferuje model mieszany - sprawdza produkty online w celu porównania ofert, a następnie idzie do sklepu, by „na żywo” przyjrzeć się danemu przedmiotowi i dokonać zakupu właśnie w sklepie stacjonarnym. Zachowanie to, nazywane „channel hopping”, stawia przed firmami poważne wyzwanie, wymagając perfekcji w każdym z kanałów sprzedaży – online i offline. Sprzedawcy muszą bowiem przewidzieć, czego oczekuje klient i skierować zamówienie na odpowiednie ścieżki logistyczne. Cyfryzacja jest bez wątpienia niezwykle obiecującym narzędziem w kształtowaniu procesów logistycznych, ale ma także potencjał do wykorzystania w samych modelach biznesowych. Firmy z sektora DIY coraz częściej przekonują się, że duża powierzchnia sklepu z szeroką gamą produktów w ofercie nie stanowi już wyłącznego przepisu na sukces sprzedażowy. Przykładem może być niemiecka sieć sklepów Hornbach, która wpadła na ciekawy pomysł – w wybranych punktach klienci na wejściu otrzymują tablet, za pomocą którego mogą skanować zarówno produkty fizycznie dostępne, jak i zdjęcia innych artykułów. W ten sposób, mają natychmiastowy wgląd do wszelkich informacji o produktach – po ich przeanalizowaniu mogą przekierować zakupy do „koszyka”. Następnie produkty są przygotowywane i czekają na klientów przy wyjściu albo są dostarczane do domu we wskazanym przez klienta terminie.
Jednak bez względu na to, gdzie dokonuje się zakupu – stacjonarnie czy online, logistyka zawsze jest częścią całego procesu. Ostatecznie towar i tak musi być fizycznie zmagazynowany i przetransportowany do klienta. Dlatego niezwykle istotna jest ścisła współpraca między dostawcą a operatorem logistycznym oraz posiadanie odpowiednich systemów służących wymianie danych. Operatorzy logistyczni w coraz większym zakresie dokonują standaryzacji i cyfryzacji swoich procesów, co prowadzi do wzajemnego oddziaływania między fizycznym przemieszczaniem towarów a inteligentnymi systemami IT. Era postępującej technologii oraz wiążąca się z tym nieustanna transformacja w handlu będzie dalej wywierać znaczący wpływ na logistykę. Operatorzy stale więc pracują nad wprowadzeniem możliwie pełnej digitalizacji procesów logistycznych dla sprawnej obsługi wielokanałowych zakupów.

(opr. Dachser)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.