Dodaj ogłoszenie o pracy


Logistycy nie są w stanie wykorzystać cyfryzacji w swoich łańcuchach dostaw

DHL opublikował właśnie najnowszy raport z badań nad cyfryzacją w łańcuchu dostaw „Cyfryzacja i łańcuch dostaw: na jakim etapie jesteśmy i co jeszcze przed nami?”. Okazuje się, że nowe technologie i rozwiązania rozwijają się w tak szybkim tempie, że łańcuchy dostaw mają problem z szybką ich adaptacją.

To globalne badanie przeprowadzono w gronie 350 ekspertów z dziedziny łańcucha dostaw i operacji. Robotyka kolejnej generacji, sztuczna inteligencja, samochody bezzałogowe, blockchain, big data to tylko niektóre z technologii, które firmy muszą teraz uwzględnić w swoich strategiach operacyjnych i w ramach łańcucha dostaw. Aż 95 proc. respondentów nie wykorzystuje w pełni tego potencjału, dzięki czemu mogliby ograniczać koszty wynikające z rozwoju sprzętu i możliwości jakie dają rozwiązania informacyjno-analityczne. Zdaniem respondentów, analiza big data jest najważniejszym rozwiązaniem informacyjnym – 73 proc. z nich powiedziało, że ich firma inwestowała w tę technologię. Na kolejnych miejscach znalazły się rozwiązania oparte na chmurze (63 proc.), internet rzeczy (54 proc.), blockchain (51 proc.), uczenie maszynowe (46 proc.) i gospodarka współdzielenia (34 proc.). Jeżeli chodzi o sprzęt fizyczny, to 63 proc. respondentów zadeklarowało, że największe znaczenie ma robotyka, wyprzedzając samochody bezzałogowe (40 proc.), druk 3D (33 proc.) oraz rzeczywistość rozszerzoną i drony (28 proc.).
- Bez wątpienia cyfryzacja ma niezwykły wpływ na łańcuchy dostaw i operacje na całym świecie i jej znaczenie nie spadnie. Spółki stają przed szerokim wyborem nowych produktów i aplikacji wchodzących na rynek i zyskujących uznanie w branży. Posiadanie ukierunkowanej strategii cyfryzacji łańcucha dostaw jest teraz kluczowe do oceny środowiska nowych technologii i wyznaczenia kierunków działania tak, by móc czerpać z nich korzyści i zyskać przewagę nad konkurencją - powiedziała Lisa Harrington, prezes lharrington group LLC, która przeprowadziła badanie na zlecenie DHL.

Firmy zaczynają dopiero rozpoznawać możliwości i 39 proc. z nich deklaruje, że opracowują jedno lub więcej rozwiązań informacyjno-analitycznych, a tylko 31 proc. z nich opracowuje nowe zastosowania rozwiązań sprzętowych. Wolne tempo jest skutkiem tradycyjnych zmian w organizacjach. W przypadku zastosowania technologii sprzętowych 68 proc. respondentów zadeklarowało, że największym problemem jest ich niezawodność, a 65 proc., że opór przed zmianami w organizacji. Problemem jest także niewystarczający lub długotrwały zwrot z inwestycji (64 proc.). Cyfryzacja ma kluczowe znaczenie w zakresie umożliwienia firmom zaspokojenia potrzeb związanych z zwiększą wydajnością i elastycznością oraz poprawą jakości obsługi klienta. DHL rozpoczęło już proces cyfryzacji koncentrując się na inwestycjach w innowacje, które mogą rozwiązać rzeczywiste problemy biznesowe i wykorzystać nowe możliwości. Przykładowo, firma stosuje już rzeczywistość rozszerzoną w magazynach, aby zwiększyć wydajność w zakresie kompletacji, a roboty magazynowe poprawiają czas kompletacji i wspierają pracowników w powtarzalnych zadaniach, takich jak usługi pakowania. Roboty programistyczne (automatyzacja procesów z wykorzystaniem robotyki) przejmują wybrane procesy back-office. Nowe czujniki dostarczają naszym klientom informacji w czasie rzeczywistym o lokalizacji i stanie ich towarów z wykorzystaniem internetu rzeczy.
- To przełomowy moment dla branży łańcucha dostaw. Tradycyjny model stoi w obliczu niespotykanego poziomu rewolucyjnych zmian spowodowanych nowymi technologiami sprzętowymi w połączeniu z rozwiązaniami informacyjno-analitycznymi. Technologia daje znaczące możliwości obniżenia kosztów i poprawy rentowności, ale oznacza również, że firmy, które się nie przystosują, ryzykują pozostaniem w tyle. Coraz częściej nasi klienci chcą, żebyśmy przeprowadzili ich przez ten proces zmian – powiedział, José F. Nava, dyrektor ds. rozwoju w DHL Supply Chain.

Raport „Cyfryzacja i łańcuch dostaw: na jakim etapie jesteśmy i co jeszcze przed nami?” jest dostępny do pobrania tutaj.

(red./źr. DHL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.