Dodaj ogłoszenie o pracy


Pojazdy elektryczne tańsze od benzyniaków?

Według najnowszej analizy przygotowanej przez LeasePlan w ramach globalnego badania Car Cost Index, pojazdy elektryczne są już konkurencyjne cenowo w kilku krajach europejskich. W Norwegii i Holandii pojazdy elektryczne są tańsze od samochodów z tradycyjnymi układami napędowymi, natomiast w Belgii i Wielkiej Brytanii  różnica w całkowitym koszcie posiadania szybko się zmniejsza. LeasePlan's Car Cost Index to kompleksowa analiza kosztu posiadania (TCO) małego lub średniego samochodu (segment B i C) w 21 krajach europejskich.  Jej celem jest pokazanie całości  kosztów ponoszonych przez kierowców w każdym kraju, z uwzględnieniem paliwa, amortyzacji, podatków, ubezpieczenia i serwisu.

Warto wiedzieć, że:
Średni koszt posiadania samochodu w Europie jest bardzo zróżnicowany i waha się od 448 euro miesięcznie w Polsce do 761 euro miesięcznie we Włoszech. Średnia europejska wynosi 616 euro miesięcznie.
Biorąc pod uwagę PKB, kierowcy we Włoszech, Finlandii i Belgii ponoszą najwyższe łączne koszty własności, podczas gdy kierowcy w Irlandii, Polsce i Szwajcarii ponoszą najniższe koszty.
Koszty samochodów z silnikami elektrycznymi w Europie są bardzo zróżnicowane. Są one najniższe na Węgrzech, gdzie średni miesięczny koszt wynosi 597 euro. Natomiast we Włoszech średni koszt miesięczny wynosi 986 euro, co czyni Włochy najdroższym krajem dla posiadaczy pojazdu elektrycznego.
Norwegia jest jedynym krajem, w którym całkowity średni koszt posiadania pojazdu elektrycznego (670 euro miesięcznie) jest niższy od kosztu zarówno samochodu benzynowego (731 euro), jak i wysokoprężnego (722 euro). Jednocześnie Norwegia jest najdroższym krajem, jeśli chodzi o jazdę samochodem napędzanym tradycyjnie. Średni koszt posiadania samochodu benzynowego wynosi 731 euro miesięcznie,  a dla oleju napędowego  722 euro. W obu przypadkach jest to o około 200 euro więcej niż średnia europejska. Różnica ta wynika głównie z wyższych podatków drogowych i podatku VAT na benzynę i samochody z silnikiem wysokoprężnym w Norwegii, a także z wyższych kosztów życia.
W Holandii pojazdy elektryczne są tańsze od samochodów z silnikiem diesla.  Miesięczny koszt eksploatacji elektryków wynosi  829 euro w porównaniu z 861 euro dla oleju napędowego. Koszty samochodów  benzynowych są nieco niższe i wynoszą 785 euro miesięcznie.
Właściciele pojazdów elektrycznych płacą wyższe podatki. Przeciętny właściciel samochodu elektrycznego płaci miesięcznie 131 euro podatku drogowego i VAT (ze względu na wyższą cenę zakupu). Jest to znacznie więcej niż średnia 104 euro dla samochodów benzynowych i 108 euro dla silników wysokoprężnych.
Właściciele aut elektrycznych oszczędzają na paliwie. Wydają oni średnio 39 euro  miesięcznie na energię elektryczną, w porównaniu do 110 euro miesięcznie na benzynę i 78 euro miesięcznie na olej napędowy.
Rumunia jest najtańszym miejscem do jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Całkowity miesięczny koszt posiadania samochodu z silnikiem benzynowym wynosi tu średnio zaledwie 353 euro. Podatki są szczególnie niskie: Rumuńscy kierowcy płacą średnio 50 euro miesięcznie z tytułu podatku VAT i podatku drogowego, co stanowi 48 proc. średniej europejskiej.

Całkowity miesięczny koszt posiadania, w podziale na kraj i rodzaj paliwa:

 

Benzyna

Diesel

Elektryk

Austria

€538

€497

€788

Belgia

€590

€561

€898

Czechy

€416

€425

€800

Dania

€642

€607

€914

Finlandia

€630

€637

€955

Francja

€472

€475

€836

Niemcy

€515

€489

€788

Grecja

€468

€427

€953

Węgry

€393

€405

€597

Irlandia

€506

€474

€852

Włochy

€667

€628

€986

Holandia

€604

€686

€705

Norwegia

€731

€722

€670

Polska

€445

€359

€634

Rumunia

€353

€363

€890

Słowacja

€442

€416

€955

Hiszpania

€477

€476

€952

Szwecja

€631

€568

€770

Szwajcaria

€557

€516

€800

Turcja

€492

€519

-

Wielka Brytania

€538

€535

€719

Średnio

€536

€523

€819

(źr. LeasePlan)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.