Dodaj ogłoszenie o pracy


Telematyka a puste przebiegi

Puste przebiegi to odwieczny problem branży transportowej. Według danych statystycznych GUS („Transport - wyniki działalności w 2016 r.), stanowią one 33 proc. wszystkich przejazdów w Polsce oraz 15 proc. przejazdów międzynarodowych. Ja można je ograniczyć?

Metodą, jeszcze do niedawna uznawaną za jedną ze skuteczniejszych w redukcji tzw. pustych przebiegów, było korzystanie z giełd transportowych. Umożliwiały one szybkie znalezienie dodatkowego ładunku, nawet przy niedużych odległościach, pominięcie pośredników, a także pozyskanie nowych partnerów biznesowych. - Obecnie, z giełd transportowych korzystają najczęściej firmy posiadające flotę do 20 pojazdów. Głównym kryterium wyboru na aukcjach jest oczywiście cena za kilometr, co doprowadziło do tzw. „wojny cenowej”. W efekcie, część przedsiębiorców, zamiast realizować nierentowne frachty, wybiera przestój bądź przejazdy bez załadunku, tak by dojechać do zlecenia, na którym są w stanie zarobić znacznie więcej – twierdzi Kamil Korbuszewski z GBOX.

W raz z rosnącą konkurencją i rosnącymi firmami transportowaymi, na znaczeniu zaczęła zyskiwać telematyka oraz systemy do zarządzania transportem (tzw. TMS). Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, przewoźnicy otrzymują precyzyjne dane o wykorzystaniu swojej floty. Informacje te pochodzą bezpośrednio z użytkowanych pojazdów, dzięki czemu przedsiębiorcy mają wiedzę o każdej zainwestowanej „złotówce”, każdym przejechanym kilometrze i każdej kropli spalonego paliwa. Jak twierdzą twórcy takich systemów, telematyka pozwala na redukcję przestojów bądź pustych przebiegów już na etapie planowania, zanim kierowca wyruszy w długą, międzynarodową trasę. Z badania przeprowadzonego wśród użytkowników systemu telematycznego GBOX Light oraz GBOX Assist, blisko 20 proc. przedsiębiorców wskazało, że wdrożenie tych rozwiązań pozwoliło na redukcję ponad połowy przejazdów bez ładunku. - Dzięki podglądowi na całą flotę na mapie online, spedytorzy mogą efektywnie wykorzystywać pojazdy, planując trasy z uwzględnieniem realnych informacji i redukując „puste kilometry”. To również narzędzie analityczne, dzięki któremu weryfikując historię, przedsiębiorca może policzyć, ile kosztowały go przejazdy bez ładunku w danym okresie rozliczeniowym i od razu podjąć kroki, by wyeliminować takie sytuacje w przyszłości – wylicza Korbuszewski.

Korzystanie z nowoczesnych urządzeń telematycznych może przynieść nie tylko korzyści finansowe dla przewoźnika, ale także istotnie wpłynąć na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Jak pokazują wyniki badania GBOX, ponad połowa firm korzystających z telematyki zauważa mniejsze zużycie paliwa, nawet do 30 proc. rocznie.

(red./źr. GBOX)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.