Czy istnieje samochód w 100 proc. bezpieczny? Jeszcze nie, ale Volvo Trucks zamierza to zmienić. Firma postawiła sobie za cel skonstruowanie niemal całkowicie bezpiecznego pojazdu. Volvo wprowadza właśnie kolejne rewolucyjne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, dzięki którym pojazdy ciężarowe mają przewidywać wszystkie negatywne zdarzenia na drodze.
Bezpieczeństwo kierowcy i pozostałych uczestników ruchu to fundament, na którym Volvo Trucks od samego początku buduje strategię swojej działalności. Firma stale inwestuje w rozwój technologii. W coraz większym stopniu pozwalają one nie tylko złagodzić efekty wypadków, ale także całkowicie ich uniknąć. Przykładem takich rozwiązań jest chociażby inteligentny system awaryjnego hamowania, który najpierw ostrzega kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie, a następnie sam rozpoczyna procedurę zatrzymywania pojazdu. Podobną rolę pełnią układy monitorowania pasa ruchu i reakcji kierowcy. Pierwszy z nich automatycznie ostrzega kierowcę, gdy pojazd bez włączonego kierunkowskazu zjeżdża z zajmowanego pasa ruchu. Drugi analizuje zachowanie kierowcy i jeżeli nagle zaczyna ono odbiegać od normy (jest rozpoznane jako sygnał zmęczenia) natychmiast wysyła ostrzeżenie dźwiękowe, a na wyświetlaczu pojawia się komunikat zalecający zrobienie przerwy. – Z raportów Policji wynika, że od 1 do 4 proc. wypadków powodują kierowcy, którzy zasnęli za kierownicą. To najlepiej obrazuje, jak dużą rolę w zakresie poprawy bezpieczeństwa odgrywają tego typu powiadomienia – mówi Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.
Newralgicznym miejscem dla każdego kierowcy zawodowego jest także tzw. martwa strefa, czyli powierzchnia wokół samochodu, której nie może dostrzec osoba siedząca za kierownicą. W tym aspekcie Volvo Trucks również przygotowało kilka nowych rozwiązań, które minimalizują ryzyko związane z wykonywaniem manewrów. – Jeśli w momencie wykonywania skrętu w prawo w martwej strefie znajdzie się dowolny obiekt, kierowca natychmiast zostanie ostrzeżony sygnałem świetlnym. W pojeździe można również zamontować dodatkową kamerę martwego pola, która na ekranie znajdującym się na desce rozdzielczej, pokazuje cały prawy róg pojazdu. Kamera włącza się automatycznie przy próbie wykonania manewru lub po naciśnięciu kierunkowskazu – tłumaczy Piotr Werner.
Czynnikiem znacząco podnoszącym bezpieczeństwo na drodze jest również przestronna i widna kabina, która od lat jest jednym ze znaków rozpoznawczych wszystkich pojazdów ciężarowych Volvo. W najbliższych latach firma chce jednak pójść o krok dalej i zwiększyć m.in. przeszklenia znajdujące się w kabinie. Wśród rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa stosowanych pojazdach tej marki nie brakuje również prostych, ale niezwykle efektywnych patentów, takich jak m.in. trzypunktowe czerwone pasy bezpieczeństwa, które dzięki intensywnemu kolorowi mają przypominać kierowcy o nawyku ich zapinania. Doskonałym ułatwieniem dla tych podróżujących po zmroku jest także funkcja trybu nocnego. Dzięki nim jednym przyciskiem natychmiast można wyłączyć zbędne wskaźniki na desce rozdzielczej. Rezultatem jest mniejszy blask w polu widzenia kierowcy oraz mniej odbić światła w przedniej szybie i lusterkach wstecznych.
Sytuacje ekstremalne
Pracując nad samochodem przyszłości, inżynierowie Volvo Trucks myślą także o teraźniejszości, dlatego wszystkie samochody przygotowane są również na ekstremalne sytuacje, także z udziałem innych pojazdów. W tym celu nowe pojazdy Volvo Trucks zostały wyposażone m.in. w tzw. klatkę bezpieczeństwa, wzorowaną na konstrukcjach znanych z samochodów rajdowych, która zabezpiecza kierowcę w przypadku zderzenia czołowego lub przewrócenia pojazdu. Dodatkowo wzmocniona została również przednia szyba i cała konstrukcja samochodu. W momencie wypadku pochłania ona energię uderzenia i przekazuje ją do tyłu. Volvo Trucks zadbało również o to, by w razie wypadku zminimalizować obrażenia pozostałych uczestników ruchu. W tym celu pojazdy zostały wyposażone m.in. w specjalną belkę przeciwnajazdową, która chroni małe jednostki przed wciągnięciem pod samochód ciężarowy i jednocześnie sama absorbuje znaczną część energii uderzenia.
Niestety wypadki wciąż się zdarzają, chociaż ich liczba z udziałem kierowców pojazdów ciężarowych maleje. Jak wynika z najnowszych danych Komendy Głównej Policji, w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków spowodowanych z winy kierowców samochodów ciężarowych spadła w Polsce o ponad 50 proc. Podobne statystyki są odnotowywane w innych krajach europejskich, w tym m.in. w Austrii, Czechach czy Niemczech. Zdaniem przedstawicieli Volvo Trucks wpływ mają na to trzy podstawowe czynniki. Po pierwsze, stale poprawiająca się jakość infrastruktury. Po drugie, rosnąca świadomość i umiejętności kierowców. Po trzecie, coraz doskonalsze i nowocześniejsze pojazdy, wyposażone w innowacyjne systemy bezpieczeństwa. - Naszym celem na najbliższych kilka lat jest skonstruowanie niemal całkowicie bezpiecznego pojazdu. To oznacza, że będzie w stanie przewidywać zdarzenia na drodze i w razie niebezpieczeństwa, odpowiednio zareagować – podsumowuje Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.
(źr. Volvo Trucks)