Dodaj ogłoszenie o pracy


Wydatki na nieruchomości logistyczne w czasach zmieniających się łańcuchów dostaw

W trzecim raporcie Prologis, z trzyczęściowej serii dotyczącej przyszłości rynku nieruchomości logistycznych przeanalizowano, w jaki sposób wyłaniające się trendy w zakresie transportu, wydajności pracy i zachowania konsumentów mogą wpłynąć na nieruchomości logistyczne. Prologis przewiduje, że tendencje te przyniosą przede wszystkim wzrost wydajności łańcuchów dostaw i powiązane z nimi oszczędności dla użytkowników obiektów logistycznych. Część z nich zdecyduje się płacić wyższe czynsze – szczególnie za obiekty zlokalizowane w miejskich obszarach zabudowy plombowej/uzupełniającej (infill), dzięki czemu zyskają jeszcze większy przyrost wydajności.

W drugim opracowaniu z tej serii wykazano, że nieruchomości logistyczne są w rzeczywistości najmniejszym składnikiem z podstawowych kategorii kosztów w obecnym łańcuchu dostaw – stanowią mniej niż 5 proc. całkowitego kosztu dostaw. Na każdego dolara wydanego na czynsz użytkownicy nieruchomości logistycznych wydają 5–7 dolarów na pracowników oraz 10 dolarów na transport.

W związku z powyższym w opracowaniu zatytułowanym „Innowacje, zakłócenia i wartość czasu: najbliższe 10 lat na rynku nieruchomości logistycznych” Prologis podkreśla, że inwestycje w paliwa alternatywne i pojazdy autonomiczne powinny w dłuższej perspektywie przyczynić się do znacznego zmniejszenia kosztów transportu, zaś inwestycje w automatyzację/robotykę pozwolą drastycznie obniżyć koszty pracy. Biorąc pod uwagę obecny rozkład kosztów w łańcuchu dostaw, ten przyrost wydajności ma istotne implikacje: jak wynika z naszych obliczeń, każdemu 1 proc. oszczędności w zakresie kosztów transportu i pracy odpowiada 15–20% kosztów najmu nieruchomości logistycznych.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rynek nieruchomości również na tym zyska. Zmiana w kierunku zsynchronizowanego handlu i nacisku na wygodę, szybkość realizowania zamówień i różnorodność produktów powinna prowadzić do większej złożoności operacji handlu detalicznego i łańcucha dostaw, a odpowiednio przygotowane nieruchomości logistyczne mogą ułatwić zarządzanie tymi złożonymi procesami. Zmianom ulegają też modele sprzedaży detalicznej, ponieważ łańcuchy dostaw w handlu elektronicznym rozwijają się, a liczba sklepów stacjonarnych maleje. Sprzedawcy detaliczni postrzegają swoje łańcuchy dostaw jako element przewagi konkurencyjnej, a nie źródło kosztów, dlatego też są one dla nich priorytetowe. Dla łańcuchów dostaw oznacza to mniejsze wydatki na sprzedaż detaliczną i większe na nieruchomości logistyczne – w szczególności obiekty zlokalizowane w pobliżu i w obrębie największych skupisk ludności.  

Z obliczeń Prologis wynika, że czynsze na obszarach głównych rynków są około 1,5–2 razy wyższe (a czasem nawet więcej) niż w przypadku pobliskich/sąsiadujących rynków łańcucha dostaw, patrz: miasto Warszawa i sąsiadujące Błonie. Różnice w czynszu na poszczególnych rynkach występujące na odległościach około 120 km (1–2 godziny jazdy) również wskazują na znaczne dysproporcje. Prologis Research pogrupował wysokości czynszów na siedmiu wiodących rynkach nieruchomości logistycznych i konsumpcji na świecie według subrynków i odległości, jaka dzieli je od centrum miasta, i odkrył, że czynsze w zabudowach plombowych/uzupełniających (infill) i miejskich lokalizacjach są 2–3 razy wyższe od tych znajdujących się w lokalizacjach peryferyjnych.
- W ciągu ostatnich 5 lat czynsze na światowych wiodących subrynkach zabudowy typu infill wzrosły niemal dwukrotnie; naszym zdaniem ten ogromny wzrost będzie się nadal utrzymywał – mówi współautor raportu, Dirk Sosef, vice president research and strategy, Prologis na Europę. - Oczekujemy, że krzywa wskaźnika czynszów będzie stroma, ponieważ klienci mają uzasadnienie biznesowe, możliwości i chęci płacenia za lokalizacje w zabudowie plombowej i miejskiej”.

Pobierz cały raport „Innowacje, zakłócenia i wartość czasu: najbliższe 10 lat na rynku nieruchomości logistycznych”.

(źr. Prologis)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.