Jak donoszą światowe media logistyczne, operator logistyczny CEVA Logistics zorganizował z powodzeniem pierwszą dostawę transportem samochodowym z Chin do Polski. To był również pierwszy transport drogowy, po przystąpieniu przez ChRL do Konwencji TIR, z wykorzystaniem karnetu TIR na całej trasie Chiny – Europa.
Ten pierwszy, pionierski transport samochodowy odbył się z chińskiego miasta Khorgos (położonego w pobliżu granicy z Kazachstanem) do Polski z wykorzystaniem procedury tranzytowej na bazie karnetu TIR. Czas przejazdu autem ciężarowym na tej trasie wyniósł 13 dni i był o 50 proc. tańszy od transportu lotniczego oraz od 30 do 50 proc. szybszy od transportu morskiego, a licząc jako dostawę door to door, może być szybszy od kolejowego od 30 do 50 proc. Tym samym CEVA otworzyła nową opcję transportu ładunków na trasie Chiny – Europa.
Ciężarówka wyruszyła z Khorgos w dniu 13 listopada, pokonując ok. 7 tys. kilometrów przez Kazachstan, Rosje i Białoruś, aż do Polski gdzie dotarła 24 listopada bez żadnych problemów, również pokonując sprawnie wszystkie granice. Zamknięcie karnetu TIR w miejscu docelowym nastąpiło po 13 dniach w dniu 26 listopada. W realizacji tego projektu CEVA Logistics korzystała z pomocy partnerów, do współpracy włączyli się IRU (Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego) oraz firmy Alblas i Jet-rail. Organizacja transportu drogowego na trasie Chiny - Europa z wykorzystaniem karnetu TIR była możliwa tylko dlatego, że Chiny jako 70 kraj podpisały międzynarodową Konwencję TIR i wprowadziły ją w życie w pierwszej połowie 2017 r.
Po udanej próbie, CEVA Logistica zapowiada uruchomienie regularnych dostaw samochodowych na trasie Chiny – Europa już w roku 2019.
(red.)