Dodaj ogłoszenie o pracy


Która branża jest najbardziej atrakcyjna do pracy?

Sektor elektroniczny i elektrotechniczny – to właśnie firmy z tej branży Polacy postrzegają jako najbardziej atrakcyjne miejsce pracy. Niestety w pierwszej dziesiątce najbardziej atrakcyjnych branż nie ma logistyki i transportu, chociaż w północnej Polsce, Polacy uznali  właśnie firmy TSL za pożądane miejsce pracy – tak wynika z tegorocznej edycji globalnego badania Randstad Employer Brand Research, w którym respondenci określają, które firmy postrzegają jako atrakcyjne miejsce pracy i co decyduje o tym.

Pełne wyniki badania będą udostępnione 25 kwietnia, ale już dziś Randstad pozwolił przyjrzeć się najbardziej atrakcyjnym branżom. W firmach z sektora elektroniki i elektrotechniki chciałby pracować niemal co drugi z blisko 6000 uczestników tegorocznej edycji badania (48 proc.). Kolejny rok z rzędu zmienia się więc lider zestawienia. W zeszłym roku przodowały firmy produkcyjne, przed dwoma laty – energetyka. W tym roku niemal równie atrakcyjnym dla pracowników sektorem, co lider rankingu, jest branża paliwowa i surowcowa (48 proc.), a na trzecim miejscu ankietowani wskazali firmy zajmujące się produkcją artykułów gospodarstwa domowego. W 2018 roku wśród najbardziej atrakcyjnych branż znalazły się również: sektor usług dla biznesu, motoryzacyjny, energetyczny, produkcyjny, komponentów motoryzacyjnych, telekomunikacji i IT oraz drzewno-papierniczy.

Zdaniem ankietowanych, na atrakcyjność sektora elektroniki i elektrotechniki wpływa przede wszystkim korzystania z nowoczesnych technologii, stabilność finansowa i bardzo dobra reputacja firm z branży. Dokładnie te same cechy wskazywali ankietowani, którzy docenili trzeci w kolejności sektor – artykułów gospodarstwa domowego. Nieco inaczej było w przypadku branży surowców i paliw – tutaj dominującym czynnikiem była stabilność finansowa. Dla ankietowanych ważne było także korzystania z najnowszych technologii oraz bezpieczeństwo zatrudnienia.

Co ma znaczenie dla atrakcyjności pracodawców
Wyniki dla ogółu respondentów wyglądają zupełnie inaczej, gdy analizujemy je według cech demograficznych. Z najnowszej edycji Randstad Employer Brand Research wynika, że kobiet najczęściej doceniają pracę w sektorze meblarskim, usługach dla biznesu oraz w firmach farmaceutycznych i kosmetycznych. Mężczyźni jako atrakcyjne postrzegają sektory: surowców i paliw, elektroniczny i elektrotechniczny oraz artykułów gospodarstwa domowego. Różnice doskonale też widać dla różnych grup wiekowych. Najbardziej od reszty odstają najmłodsi respondenci między 18 a 24 rokiem życia. Ci ankietowani chcieliby pracować w branży FMCG, przemyśle meblarskim oraz telekomunikacji i IT. Starsi uczestnicy badania najczęściej wskazują natomiast sektor surowców i paliw, elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu. Dwie z tych branż powtarzają się także w zestawieniu preferencji respondentów w wieku od 45 do 65 lat – na pierwszym miejscu pojawia się branża surowców i paliw, na trzecim – sektor elektroniczny i elektrotechniczny, a podium na drugim miejscu uzupełniają firmy energetyczne. Przedsiębiorstwa z branży elektroniki i elektrotechniki są najczęściej wskazywane jako atrakcyjne miejsce pracy zarówno przez respondentów z wykształceniem podstawowym, jak i wyższym. Wśród osób ze średnim wykształceniem liderem jest sektor surowców i paliw.

Dużo też zależy od regionu, w którym mieszkają ankietowani. Respondenci z południowych i centralnych województw stawiają przede wszystkim na usługi dla biznesu. Mieszkańcy wschodnich i zachodnich regionów doceniają pracę w motoryzacji, a w północnej części Polski pracownicy najbardziej chwalą sobie sektor transportu i logistyki.

(źr. Randstad)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.