Dodaj ogłoszenie o pracy


Które czynniki najbardziej wpływają na postrzeganie pracodawców?

Choć wynagrodzenie i benefity to wciąż najważniejsze kryterium wyboru pracodawcy, to co drugi Polak bierze też pod uwagę bezpieczeństwo zatrudnienia, atmosferę w pracy i równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym – tak wynika z tegorocznej edycji globalnego badania Randstad Employer Brand Research, które w Polsce prowadzone jest od ośmiu lat.


Od kilku edycji badania obserwujemy systematyczny wzrost znaczenia równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym w Polsce, ale to nie ten czynnik najbardziej zyskał w tegorocznych wynikach. Coraz bardziej cenimy sobie pracę, która wydaje nam się interesująca, stymuluje nas zawodowo. Pensje i benefity to wciąż najważniejszy w Polsce czynnik, gdy oceniamy atrakcyjność pracodawcy. Ta sytuacja nie zmienia się od początku badania Randstad Employer Brand Research, ale nigdy jeszcze w historii naszych analiz tak często nie wskazywali tego aspektu ankietowani. Ponadto to największy odsetek we wszystkich 30 badanych krajach. W stosunku do zeszłorocznego badania na znaczeniu zyskują także lokalizacja miejsca pracy, elastyczne rozwiązania w zakresie zatrudnienia, wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz społeczne zaangażowanie pracodawców. W najnowszym badaniu dobra reputacja przedsiębiorstwa nieznacznie straciła na znaczeniu w odpowiedziach ankietowanych, ale i tak w ostatnim czasie obserwujemy wyższy niż w przeszłości udział tego czynnika. – Dlatego, gdy mówimy o budowaniu marki pracodawcy, musimy pamiętać, że dziś każdą firmę widać jak na dłoni. Oznacza to, że kultura organizacyjna firmy oraz jej oferta dla pracowników w szybkim tempie mogą stać się przedmiotem dyskusji w mediach tradycyjnych i elektronicznych, wpływając na reputację przedsiębiorstwa. Trudno więc mówić o skutecznej marce pracodawcy bez wysiłków włożonych w tworzenie atrakcyjnej oferty dla swoich pracowników oraz właściwej klimatu w organizacji. – podkreśla Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i członek zarządu Randstad Polska,.

Różnice pokoleniowe
Na podstawie Randstad Employer Brand Research widzimy też, że kobiety częściej od mężczyzn zwracają uwagę na atmosferę w pracy, rozwój kariery, szkolenia i elastyczne zatrudnienie. Mężczyźni cenią sobie bardziej niż kobiety nowoczesne technologie stosowane przez pracodawców oraz dobrą reputację firmy. Respondenci z wykształceniem podstawowym częściej wskazywali wśród czynników atrakcyjności pracodawcy jego stabilność finansową, bardzo dobrą reputację, atmosferę w miejscu pracy i korzystanie przez firmę z nowoczesnych technologii. Osoby ze średnim wykształceniem najbardziej spośród wszystkich badanych doceniały możliwości doszkalania oferowane przez pracodawców oraz stabilność zatrudnienia. Natomiast poziom wynagrodzenia i benefity, możliwości rozwoju kariery oraz elastyczne formy pracy to czynniki znacznie częściej wskazywane przez osoby, które ukończyły studia.

Młodzi stawiają na atmosferę, najstarsi – na stabilność
Zupełnie inaczej na znaczenie czynników atrakcyjności pracodawców spoglądają też respondenci z różnych grup wiekowych. Dla najmłodszych uczestników badania do 24 roku życia częściej niż wśród innych ankietowanych ważne są atmosfera w pracy, możliwości rozwoju kariery, elastyczność w zatrudnieniu i oferowane szkolenia. Osoby w wieku 25-44 lat, które na ogół wyróżniają się bardziej ustabilizowanym trybem życia, częściej stawiają na atrakcyjne wynagrodzenia, zachowywanie przez pracodawców równowagi między życie zawodowym a prywatnym oraz na lokalizację zakładu pracy. Dla osób powyżej 45 roku życia częściej natomiast liczy się stabilność zatrudnienia i interesująca treść pracy.

(red./źr. Randstad)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.