Pierwsze cztery akumulatorowo-elektryczne naczepy chłodnie zostały poddane testom w trzech oddziałach Dachser w Niemczech. Głównym celem tych działań jest zdobycie doświadczenia w codziennej logistyce z wciąż rozwijającą się technologią eTrailers Krone. Ta pilotażowa operacja jest też częścią strategii ochrony klimatu – Dachser Climate Protection.
Zastosowanie naczep chłodni z napędem akumulatorowo-elektrycznym nie tylko zmniejsza emisję dwutlenku węgla podczas transportu żywności, ale także powoduje znacznie mniejszy hałas niż agregaty chłodnicze z silnikiem wysokoprężnym. Naczepy te posiadają zainstalowane różne komponenty: nowoczesną, wysokowydajną jednostkę chłodzącą, lekki akumulator o pojemności 23 kWh i oś generatora. Naczepa eTrailer jest lżejsza niż w pełni wyposażony model chłodzony olejem napędowym. Ładowanie akumulatora trwa od trzech do czterech godzin bezpośrednio przy bramach załadunkowych, gdzie również odbywa się wstępne chłodzenie. Ponadto w przypadku tego rodzaju naczep nie jest wymagana żadna dodatkowa infrastruktura ładowania.
Energia do chłodzenia pochodzi nie tylko z akumulatora, ale także z osi generatora. Jest ona porównywalna do dynamo w rowerze i umożliwia wykorzystanie energii kinetycznej z jazdy. Jeśli ciężarówka jedzie z prędkością większą niż 20 km/h, oś generatora dostarcza odpowiednią ilość energii do działania układu chłodzenia, a także do ładowania akumulatora. Proces wytwarzania energii odbywa się całkowicie niezależnie od pracy akumulatora.
- Podczas transportu żywności łańcuch chłodniczy nie może zostać przerwany. Dlatego chłodzenie musi zawsze działać niezawodnie, a zakresy muszą być stabilne, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości dłuższych przestojów, np. podczas dostaw do magazynów komercyjnych lub w korkach - mówi Tobias Ritter, Department Head Production and Network Processes w Dachser Food Logistics.
W pełni naładowany akumulator umożliwia chłodzenie przyczepy przez około pięć do sześciu godzin, nawet bez dodatkowego zewnętrznego źródła zasilania lub osi generatora. Obecnie w trzech oddziałach realizowane są różne warianty testowe, począwszy od wykorzystania naczepy eTrailer w transporcie wahadłowym i na trasach lokalnych, aż po trasy dalekobieżne, na przykład z Langenau do Hamburga.
- W przyszłości chcemy wdrożyć jeszcze więcej takich jednostek w naszych oddziałach, aby wspierać nasze cele w zakresie ochrony klimatu. Oprócz kwestii operacyjnych, przy zakupie i konserwacji tych naczep również czynniki ekonomiczne odgrywają znaczącą rolę, co szczegółowo zweryfikujemy w ramach operacji testowych - podsumowuje Christian Schütz, Department Head Technics/Technical Purchase w Dachser.
(źr. Dachser)