Dodaj ogłoszenie o pracy


TOP5 wyzwań w transporcie lotniczym towarów niebezpiecznych

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego za 2022 rok, sektor transportu lotniczego w Polsce odnotował największy wzrost w przewozach towarów w stosunku do pozostałych gałęzi transportu. W porównaniu z poprzednim rokiem to wzrost o 31 proc. Ponadto Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje dalszy rozwój przewozów towarów i poczty drogą powietrzną. Rosnące wolumeny i otwarcie się polskich eksporterów na nowe kierunki oznaczają konieczność uwzględnienia różnorodnych regulacji międzynarodowych, a to wymaga doświadczonego operatora logistycznego, który sprosta tym wymaganiom.

Jak podaje ULC nawet w najmniej optymistycznym scenariuszu waga przesyłek przewiezionych na pokładach samolotów w 2023 roku powinna wynieść ok. 230 tys. ton (w porównaniu do 2019 roku było to ok. 150 tys. ton). Według długoterminowych przewidywań ilość cargo i poczty przewożonych „on board” w 2040 roku może wynieść od 450 do nawet 520 tys. ton. W świetle tych obiecujących perspektyw warto przyjrzeć się głównym wyzwaniom, przed którymi stoją polscy eksporterzy, zwłaszcza w kontekście transportu towarów niebezpiecznych.
Transport tego rodzaju produktów podlega surowym przepisom i wymaganiom dotyczącym m.in.: opakowań, etykietowania, a także dokumentacji przewozowej. Dlatego eksporterzy muszą spełniać wyższe standardy i przestrzegać rygorystycznych procedur w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno podczas transportu jak i przechowywania tych towarów Każdy kraj posiada swoje własne przepisy dotyczące importu i stosowania substancji chemicznych. Może to stwarzać szereg komplikacji, szczególnie dla tych przedsiębiorców, którzy w transporcie lotniczym stawiają swoje pierwsze kroki. Wymaga to od nich nie tylko odpowiedniego przygotowania, ale i wyjątkowej elastyczności.

Zgodność z przepisami i regulacjami międzynarodowymi oraz krajowymi
Transport lotniczy podlega największym ograniczeniom pod względem rodzaju i ilości przewożonych materiałów niebezpiecznych. Najważniejsze w tym obszarze są przepisy regulujące bezpieczeństwo międzynarodowej żeglugi powietrznej wydane przez ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego). Ponadto IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) ustala zasady postępowania związane z przewozem towarów niebezpiecznych, dostosowane są do indywidualnych krajowych wymagań i linii lotniczych. Niezależnie od celu podróży, przesyłka musi być zgodna z przepisami DGR (Dangerous Goods Regulations).
W ramach regulacji krajowych od sierpnia 2022 roku obowiązuje ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych drogą lotniczą, która zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące każdego aspektu tego procesu. Znajdziemy w niej informacje o koniecznych szkoleniach, określaniu odpowiedzialności za towary niebezpieczne, zasadach kwalifikacji tych towarów (zgodnie z zaleceniami ONZ), sposobach i instrukcjach pakowania, oznakowania, specyfikacji opakowań, a także procedurach związanych z tworzeniem dokumentacji dla przewożonych towarów niebezpiecznych.

Dokumentacja
W przypadku każdej przesyłki, która zawiera towary niebezpieczne, nadawca zobowiązany jest do wypełnienia dokumentu „Deklaracja Nadawcy” (Shipper’s Declaration for Dangerous Goods), o ile przepisy DGR nie stanowią wyjątku w tej kwestii. Dokument ten musi być sporządzony w języku angielskim i dostarczony w dwóch identycznych egzemplarzach. Ponadto, konieczne jest uzyskanie wpisu na list przewozowy MAWB (Master Air Way Bill).
Klasyfikacja i opakowanie
Opakowania używane do transportu towarów niebezpiecznych muszą spełniać wysokie standardy jakości i być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne zamknięcie oraz ochronę przed wyciekami. Wszystkie przesyłki zawierające towary niebezpieczne muszą być oznakowane etykietami zgodnie z przepisami zawartymi w odpowiednich instrukcjach. Ponadto, muszą zawierać właściwą nazwę spedycyjną oraz numer identyfikacyjny UN (ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych).

Szkolenie personelu
Zgodnie z krajowymi regulacjami nadawca przesyłek zawierających towary niebezpieczne jest zobowiązany do ukończenia szkolenia z zakresu bezpiecznego transportu tych towarów drogą powietrzną. Szkolenie jest ważne przez 24 miesiące i dostarcza wiedzę dotyczącą zagrożeń stwarzanych przez towary niebezpieczne, bezpiecznej ich obsługi oraz metod postępowania w sytuacjach awaryjnych.
W DACHSER dbamy o poziom wiedzy naszych pracowników na temat obsługi tego rodzaju towarów. Przede wszystkim muszą wiedzieć co robić, gdy nastąpi uwolnienie się substancji chemicznej, jak zajmować się przesyłką z materiałem niebezpiecznym oraz na czym polegają obowiązki i odpowiedzialność operatora. Co ważne w każdym oddziale DACHSER jakość obsługi w tym zakresie jest na tym samym poziomie, niezależnie od kraju czy kontynentu – komentuje Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu Polska DACHSER Chem Logistics.

Współpraca z operatorem
Wymagające regulacje krajowe i międzynarodowe w obszarze przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie lotniczym sprawiają, że nie każdy dostawca usług logistycznych jest do tego przygotowany. Natomiast konsekwencje wynikające z niedostosowania przesyłek do przepisów potrafią być tak dotkliwe, że stawianie na przypadkowego operatora zdaje się być ryzykowne. Warto zatem podchodzić do tego wyboru z należytą ostrożnością.
W roku 2022, w ramach swojej działalności, DACHSER ASL (Air & Sea Logistics) przetransportował drogą lotniczą 10 012 ton towarów chemicznych. Jest to znakomity przykład zaawansowanych usług logistycznych, które uwzględniają przewóz materiałów niebezpiecznych w ramach międzynarodowego transportu lotniczego. Warto zwrócić uwagę, że rozwiązanie DACHSER Chem Logistics jest oferowane dla transportów lotniczych, ale również dla morskich oraz międzynarodowego transportu drobnicowego.

(źr. opr. Dachser)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.