Niemieckie Stowarzyszenie Logistyczne (BVL) przyznało German Logistics Award 2023 firmom Dachser i Fraunhofer IML, za stworzenie cyfrowego bliźniaka @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations). Technologia opracowana we współpracy z Dachser Enterprise Lab została już pilotażowo wdrożona w dwóch oddziałach. System ten automatycznie tworzy i stale aktualizuje cyfrowe odpowiedniki przesyłek, zasobów i przepływów pracy w terminalu tranzytowym.
Cyfrowy bliźniak @ILO zwiększa przejrzystość operacji w magazynie. Pracownicy mają dostęp do wszystkich informacji w czasie w rzeczywistym, a dane prezentowane są w przejrzysty sposób na wyświetlaczach ich urządzeń mobilnych, Poszczególne etapy pracy są zoptymalizowane i zajmują mniej czasu. Aplikacja przynosi korzyści nie tylko operatorom logistycznym i kierowcom, ale także klientom, którzy w przyszłości będą mogli otrzymywać bardziej precyzyjne informacje o swoich przesyłkach.
Cyfrowy bliźniak @ILO jest wynikiem ponad sześciu lat wspólnych badań prowadzonych w Dachser Enterprise Lab. To właśnie tu eksperci firmy współpracują z naukowcami z Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML. Praca odbywa się w małych, zwinnych zespołach i skupia się na opracowaniu innowacji dla europejskiej sieci drobnicowej w tym powiązanych z nią terminali tranzytowych.
Dachser planuje teraz zrobić kolejny krok w rozwoju tej innowacji. W 2024 r. przewiduje rozpoczęcie systematycznego wdrażania nowej technologii w swoich europejskich oddziałach.
Jak działa ta technologia?
Oprogramowanie @ILO wykorzystuje specjalne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji, które interpretują dane zbierane co sekundę przez setki optycznych jednostek skanujących umieszczonych na suficie terminala. Na podstawie tych danych, automatycznie i natychmiastowo identyfikują i lokalizują wszystkie przesyłki, a w przyszłości będą je również mierzyć. W ten sposób powstaje kompletny, zawsze aktualny obraz terminala i jego procesów — cyfrowy bliźniak.
Ta technologiczna innowacja, zintegrowana z praktycznymi przepływami pracy, dowiodła już swojej wartości w pilotażowych terminalach tranzytowych @ILO. Miało to miejsce w oddziałach Dachser w Unterschleißheim koło Monachium i Öhringen koło Heilbronn. Niektóre sekwencje procesów wykonywane między towarami przychodzącymi i wychodzącymi były tam wykonywane od 15 do 35 procent szybciej. Osiągnięto to dzięki wyeliminowaniu takich czynności jak ręczne skanowanie kodów kreskowych oraz codzienna, manualna inwentaryzacja paczek. W rezultacie pojazdy transportowe na krótkich dystansach mogą rozpocząć dostawy wcześniej w ciągu dnia, co daje kierowcom przewagę w porannych godzinach szczytu.
- Wykorzystując sztuczną inteligencję i technologie automatyzacji w obsłudze przesyłek drobnicowych, możemy zapewnić wysoką jakość i nadal spełniać zróżnicowane wymagania klientów. Pomaga nam to również sprostać wyzwaniom wynikającym z braku miejsca i wykwalifikowanych pracowników — wyjaśnia Alexander Tonn, COO Road Logistics w Dachser. - Nowe technologie, takie jak cyfrowy bliźniak @ILO, dostarczają danych, których potrzebujemy, w czasie rzeczywistym. Jednak tak naprawdę technologia zaczyna wnosić wartość dodaną, w chwili, w której odciąża i wspiera pracowników w ich codziennej pracy — a @ILO w imponujący sposób w oddziałach pilotażowych udowodniło, że może to zrobić.
Ładowanie wspomagane sztuczną inteligencją
Stefan Hohm, CDO w DACHSER jest świadomy przyszłego potencjału @ILO, i jak twierdzi: W pełni zautomatyzowany, ciągły pomiar wszystkich przesyłek stanowi kolejny krok w kierunku Logistyki 4.0, krok, który podejmiemy wspólnie z Fraunhofer IML w ramach naszego partnerstwa badawczego. Dodaje również, że podczas pilotażowych testów, system był w stanie określić długość, wysokość i szerokość przesyłki z tak dużą dokładnością, by dostarczyć te informacje w czasie rzeczywistym bez konieczności angażowania stacji pomiarowych. Dodatkowo, gdy tylko system będzie w pełni gotowy do praktycznego zastosowania, również dane dotyczące objętości każdej paczki będą przekazywane do inteligentnych algorytmów. Przykładowo te informacje pomogą w załadunku i planowaniu tras oraz w celu dalszego zwiększenia wykorzystania pojemności nadwozi wymiennych, przyczep i pojazdów do transportu na krótkich dystansach. - Zmniejsza to zarówno liczbę przejechanych kilometrów, jak i emisję CO2.
Ponadto Dachser i Fraunhofer IML opracowują obecnie usprawniony system @ILO, za pomocą którego użytkownicy będą mogli ulepszać swoje strefy wysyłkowe w celu zwiększenia przejrzystości dystrybucji. Jednak w tym zakresie wciąż jest wiele do zrobienia.
(źr. Dachser)