Dodaj ogłoszenie o pracy


Dachser i Fraunhofer IML nagrodzeni za cyfrowego bliźniaka

Niemieckie Stowarzyszenie Logistyczne (BVL) przyznało German Logistics Award 2023 firmom Dachser i Fraunhofer IML, za stworzenie cyfrowego bliźniaka @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations). Technologia opracowana we współpracy z Dachser Enterprise Lab została już pilotażowo wdrożona w dwóch oddziałach. System ten automatycznie tworzy i stale aktualizuje cyfrowe odpowiedniki przesyłek, zasobów i przepływów pracy w terminalu tranzytowym.

Cyfrowy bliźniak @ILO zwiększa przejrzystość operacji w magazynie. Pracownicy mają dostęp do wszystkich informacji w czasie w rzeczywistym, a dane prezentowane są w przejrzysty sposób na wyświetlaczach ich urządzeń mobilnych, Poszczególne etapy pracy są zoptymalizowane i zajmują mniej czasu. Aplikacja przynosi korzyści nie tylko operatorom logistycznym i kierowcom, ale także klientom, którzy w przyszłości będą mogli otrzymywać bardziej precyzyjne informacje o swoich przesyłkach.
Cyfrowy bliźniak @ILO jest wynikiem ponad sześciu lat wspólnych badań prowadzonych w Dachser Enterprise Lab. To właśnie tu eksperci firmy współpracują z naukowcami z Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML. Praca odbywa się w małych, zwinnych zespołach i skupia się na opracowaniu innowacji dla europejskiej sieci drobnicowej w tym powiązanych z nią terminali tranzytowych. 

Dachser planuje teraz zrobić kolejny krok w rozwoju tej innowacji. W 2024 r. przewiduje rozpoczęcie systematycznego wdrażania nowej technologii w swoich europejskich oddziałach.

Jak działa ta technologia?
Oprogramowanie @ILO wykorzystuje specjalne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji, które interpretują dane zbierane co sekundę przez setki optycznych jednostek skanujących umieszczonych na suficie terminala. Na podstawie tych danych, automatycznie i natychmiastowo identyfikują i lokalizują wszystkie przesyłki, a w przyszłości będą je również mierzyć. W ten sposób powstaje kompletny, zawsze aktualny obraz terminala i jego procesów — cyfrowy bliźniak.
Ta technologiczna innowacja, zintegrowana z praktycznymi przepływami pracy, dowiodła już swojej wartości w pilotażowych terminalach tranzytowych @ILO. Miało to miejsce w oddziałach Dachser w Unterschleißheim koło Monachium i Öhringen koło Heilbronn. Niektóre sekwencje procesów wykonywane między towarami przychodzącymi i wychodzącymi były tam wykonywane od 15 do 35 procent szybciej. Osiągnięto to dzięki wyeliminowaniu takich czynności jak ręczne skanowanie kodów kreskowych oraz codzienna, manualna inwentaryzacja paczek. W rezultacie pojazdy transportowe na krótkich dystansach mogą rozpocząć dostawy wcześniej w ciągu dnia, co daje kierowcom przewagę w porannych godzinach szczytu.
- Wykorzystując sztuczną inteligencję i technologie automatyzacji w obsłudze przesyłek drobnicowych, możemy zapewnić wysoką jakość i nadal spełniać zróżnicowane wymagania klientów. Pomaga nam to również sprostać wyzwaniom wynikającym z braku miejsca i wykwalifikowanych pracowników — wyjaśnia Alexander Tonn, COO Road Logistics w Dachser. - Nowe technologie, takie jak cyfrowy bliźniak @ILO, dostarczają danych, których potrzebujemy, w czasie rzeczywistym. Jednak tak naprawdę technologia zaczyna wnosić wartość dodaną, w chwili, w której odciąża i wspiera pracowników w ich codziennej pracy — a @ILO w imponujący sposób w oddziałach pilotażowych udowodniło, że może to zrobić.

Ładowanie wspomagane sztuczną inteligencją
Stefan Hohm, CDO w DACHSER jest świadomy przyszłego potencjału @ILO, i jak twierdzi: W pełni zautomatyzowany, ciągły pomiar wszystkich przesyłek stanowi kolejny krok w kierunku Logistyki 4.0, krok, który podejmiemy wspólnie z Fraunhofer IML w ramach naszego partnerstwa badawczego. Dodaje również, że podczas pilotażowych testów, system był w stanie określić długość, wysokość i szerokość przesyłki z tak dużą dokładnością, by dostarczyć te informacje w czasie rzeczywistym bez konieczności angażowania stacji pomiarowych. Dodatkowo, gdy tylko system będzie w pełni gotowy do praktycznego zastosowania, również dane dotyczące objętości każdej paczki będą przekazywane do inteligentnych algorytmów. Przykładowo te informacje pomogą w załadunku i planowaniu tras oraz w celu dalszego zwiększenia wykorzystania pojemności nadwozi wymiennych, przyczep i pojazdów do transportu na krótkich dystansach. - Zmniejsza to zarówno liczbę przejechanych kilometrów, jak i emisję CO2.

Ponadto Dachser i Fraunhofer IML opracowują obecnie usprawniony system @ILO, za pomocą którego użytkownicy będą mogli ulepszać swoje strefy wysyłkowe w celu zwiększenia przejrzystości dystrybucji. Jednak w tym zakresie wciąż jest wiele do zrobienia.

(źr. Dachser)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.