Dodaj ogłoszenie o pracy


Grupa Raben podsumowuje rozwój w roku 2022

Mimo że rok 2022 nie przyniósł stabilizacji w gospodarce, zapisał się jako kolejny udany w ponad 90-letniej historii Grupy Raben. Przejęcie austriackiego Bexity i wkroczenie na piętnasty rynek w Europie, inwestycje w tabor i infrastrukturę w wielu krajach, dziesiątki nowych połączeń międzynarodowych, a do tego ambitne przedsięwzięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju – tak wyglądała ścieżką wzrostu Grupy Raben w ubiegłym roku.

W minionym roku wyzwania, z którymi mierzyła się światowa gospodarka, nie zmniejszyły się – zmienił się jedynie ich charakter. Trudności będące efektem COVID-19 zastąpił deficyt surowców, rekordowy wzrost cen i galopująca inflacja, co dotknęło praktycznie wszystkich – konsumentów, dostawców usług i producentów ze wszystkich branż. Ponadto branża TSL od dłuższego czasu zmaga się z brakiem kierowców. Przede wszystkim jednak Europa stanęła w obliczu wielkiej ludzkiej tragedii, spowodowanej wojną w Ukrainie, która zachwiała światem w wielu różnych aspektach.

- Dla Grupy Raben był to bez wątpienia bardzo dobry rok. W pierwszym kwartale dołączyła do nas Austria, więc obecnie rodzina Raben liczy już ponad 11 000 osób w 15 krajach. To bardzo satysfakcjonujący wzrost – nie tylko pod kątem zwiększenia zasięgu działania, ale także rozwoju i udoskonalania naszych usług. Jest to zasługą naszych klientów, partnerów biznesowych, dostawców i naszego zespołu People with drive – wszyscy oni mieli wkład w ten sukces. Równocześnie tuż za naszą granicą obserwujemy sytuację, która nie powinna się wydarzyć w wolnej Europie, a jednak stała się faktem. Ukraina jest częścią naszego biznesu i staramy się wspierać naszych pracowników, angażując się w rozmaite inicjatywy pomocowe – powiedział Ewald Raben, CEO Grupy Raben. – Jako firma w tych trudnych czasach troszczymy się nie tylko o ludzi, ale także o środowisko. Dlatego w ubiegłym roku tradycyjnie już wdrażaliśmy różne projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju z myślą o przyszłych pokoleniach, często włączając w nie naszych klientów. Wierzymy, że razem możemy zdziałać więcej.

W 2022 roku struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%). Również zakres oferowanych usług był podobny jak rok wcześniej: dominował transport drogowy (65%), a na dalszych miejscach uplasowały się logistyka kontraktowa (11%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (3%) i 4PL (3%) i pozostałe. Pomimo licznych wyzwań operator logistyczny zanotował przychody na poziomie ponad 2 mld EUR.

- Kiedy nauczyliśmy się funkcjonowania w pandemii, wybuchła wojna na Ukrainie i dodatkowo musimy wszyscy zmagać się z wysokimi cenami paliw, a ostatnio gazu i energii elektrycznej. Szacujemy, że koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Naszą działalność mocno komplikuje i podnosi jej koszty także konieczność dostosowania się do zapisów Pakietu Mobilności – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska. – Zdolność do adaptacji w warunkach obecnej niestabilności gospodarczej i geopolitycznej to jedno z największych wyzwań stojących przed firmami, nie tylko z branży TSL. Szczególnie ostatnie dwa lata pokazały, iż potrzeby naszych klientów, a co za tym idzie świat logistyki, dynamicznie się zmieniają. Szybkość reagowania w sytuacjach kryzysowych, partnerska współpraca z klientami oraz elastyczność wszystkich ogniw łańcucha logistycznego stały się sprawdzianem skuteczności biznesu – dodaje.

Raben w Polsce
W ubiegłym roku na polskiej mapie Raben pojawił się kolejny punkt. Tym razem operator otworzył oddział w samej stolicy, a dokładniej w dzielnicy Białołęka, po praskiej stronie Wisły. W listopadzie został tam oddany do użytku magazyn przeładunkowy Raben Logistics Polska o powierzchni 7500 m kw., wyposażony w 71 ramp przeładunkowych oraz innowacyjne rozwiązania wspierające energooszczędność, niską emisyjność i efektywność pracy (m.in. świetliki zapewniające dostęp do światła dziennego, oświetlenie LED sterowane czujnikami ruchu, wózki widłowe z bateriami Li-lon). Zatrudnienie znalazło w nim ok. 250 osób. Oddział jest nie tylko miejscem operacji przeładunkowych, ale także platformą międzynarodową – ruszają stamtąd ciężarówki z przesyłkami do krajów bałtyckich i Finlandii.

Podobny metraż jak obiekt na warszawskim Annopolu ma nowoczesna hala magazynowa z temperaturą kontrolowaną, należąca do Fresh Logistics Polska. Inwestycja w Grodzisku Mazowieckim została sfinalizowana w ostatnim kwartale 2022 roku. W efekcie rozbudowy centrum logistyczne dysponuje 18 564 m kw. powierzchni magazynowej (3 340 m kw. powierzchni przeładunkowej oraz aż 15 224 m kw. magazynu wysokiego składowania), z możliwością składowania prawie 23 tys. palet w temperaturze od 0 do +2°C (strefa Ultra Fresh) oraz od +2 do +6 °C. W magazynie zastosowano nowoczesną, ekologiczną instalację chłodniczą opartą na amoniaku, umożliwiającą jednocześnie dogrzewanie do 15 °C, wózki litowo-jonowe oraz samonośne stanowiska przeładunkowe (tzw. domki przeładunkowe).

Dla Fresh Logistics Polska było to pracowity rok, w którym znaczącą rolę odegrała bieżąca obsługa klientów i związane z tym wyzwania, jak również rozwijanie logistyki bez papieru (wdrożenie pierwszej fazy modelu Paperless przy wykorzystaniu standardów GS1, komunikatu DESADV). Dodatkowo spółka zrealizowała czwartą już edycję kampanii #FreshExpress, w której prezentowała swoich partnerów biznesowych, produkowany przez nich polski superfood oraz to, w jaki sposób trafia on na stoły konsumentów. Przewodnikiem w tej kulinarnej podróży był kucharz i influencer Marcin Kuc, znany jako Jaja w Kuchni. Akcja miała na celu budowanie partnerskich relacji z klientami, czego wynikiem jest bardzo wysoki wskaźnik NPS.

Również Raben Transport ma na swoim koncie znaczące inwestycje. Tabor spółki wzbogacił się o 115 Mercedesów Actros i 66 naczep marki Schmitz Cargobull, co pozwoli podnieść jakość obsługi klientów, zwiększyć bezpieczeństwo i komfort kierowców, a przy tym zmniejszyć wpływ firmy na środowisko. To jednak nie najważniejsze przedsięwzięcie, które ma przybliżyć operatora do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. W tej dziedzinie spółka dokonała przełomowego wdrożenia we współpracy z Volvo Trucks i IKEA Industry, które polega na wykorzystaniu zeroemisyjnych elektrycznych samochodów ciężarowych w systemie transportowym. Pierwsza elektryczna ciężarówka wyruszyła w drogę jesienią ubiegłego roku, w ramach fazy pilotażowej projektu. Pojazd Volvo FM obsługuje wewnętrzne przepływy towarów na dystansie 12 km pomiędzy fabrykami IKEA Industry w Zbąszynku i Babimości, tam też jest ładowany energią pochodzącą z odnawialnego źródła zewnętrznego. Kolejne elektryki są w planach.
Operator stawia także na innowacyjne i ekologiczne rozwiązania w swoich magazynach, np. obiekt w Adamowie jest w 100% obsługiwany przez wózki widłowe zasilane bateriami Li-Ion, co zapewnia szybsze ładowanie i brak emisji gazów do środowiska.

Raben w Europie
Głównym wydarzeniem minionego roku na arenie międzynarodowej była dalsza ekspansja Grupy Raben. W lutym 2022 roku zostało sfinalizowane przejęcie 100% udziałów austriackiej spółki Bexity od jej poprzedniego właściciela, holdingu Mutares. W efekcie Raben ma już swoje oddziały na 15 rynkach, a do jego europejskiej rodziny dołączyło ponad 500 pracowników i 16 lokalizacji. Raben i Bexity były partnerami od ponad 10 lat, obie firmy łączy także „zielone” podejście do logistyki – wiele terminali austriackiej spółki oferuje bezpośrednie połączenia kolejowe.
Na nowym rynku już wyrósł nowy oddział: w Inzersdorf w południowej części Wiednia operator ma do dyspozycji 17 000 m kw. powierzchni magazynowej i 900 m kw. powierzchni biurowej, ponad 90 ramp załadunkowych, 4 rampy kolejowe i 200-metrową bocznicę. Dzięki temu jest w stanie zaspokoić wymagania wielu branż, a zarazem zapewnić zrównoważony transport.

Niecałe 150 km dalej na wschód, ale już po drugiej stronie granicy, stanął kolejny obiekt. W węgierskim Győr w marcu 2022 roku uruchomiono magazyn o powierzchni 3 000 m kw. (z możliwością rozszerzenia) oraz różnymi typami ramp dostosowanych do różnorodnych pojazdów. Miesiąc później rozpoczęła się budowa magazynu przeładunkowego w Dunaharaszti na przedmieściach Budapesztu. Niemal 40 ramp, w tym wielofunkcyjnych, i rozbudowa powierzchni o ok. 75% w porównaniu do dotychczasowej pozwala zwiększyć elastyczność i zapewnić lepszą obsługę dla rosnącego wolumenu zamówień.

Pod względem liczby inwestycji prawdziwym rekordzistą jest kraj, w którym rozpoczęła się historia Raben. W Holandii w ubiegłym roku oddano do użytku magazyn w Etten-Leur (25 000 m kw. powierzchni, 38 574 miejsc paletowych) i nowy depot w Hazerswoude-Dorp (1250 m kw. powierzchni cross dock), a dodatkowo w Oss rozpoczęto budowę nowego obiektu magazynowego (pow. 13 000 m kw.). To ogromny powód do dumy dla całej Grupy – pierwszy na terenie piętnastu rynków magazyn zeroemisyjny, który zostanie ukończony w marcu 2023 roku.

Natomiast estońska spółka od połowy ubiegłego roku może poszczycić się certyfikatem dostawcy usług IFS Logistics 2.3, który dotyczy przewozu produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze. Dzięki temu Raben Eesti OÜ zyskała możliwość poszerzenia nie tylko dotychczasowych usług, ale także portfela klientów.

Warto również wspomnieć o rozwiązaniach wprowadzanych w firmie po to, by chociaż częściowo zniwelować trudności związane z niedoborem pracowników w branży TSL. Grupa Raben konsekwentnie inwestuje w Robotic Process Automation (RPA) – w 2022 roku korzystała już z 35 robotów, które realizowały 140 procesów w firmie. Takie rozwiązanie odciąża pracowników od monotonnych, powtarzalnych czynności i pozwala, aby swój potencjał wykorzystali do realizacji bardziej rozwojowych projektów.

Równolegle z rozwojem infrastruktury Grupa Raben kontynuowała szeroko zakrojony projekt rozbudowy i reorganizacji połączeń na terenie Starego Kontynentu. To przedsięwzięcie zostało zainicjowane w 2018 roku w Niemczech, zaś w 2021 weszło w kluczową fazę dzięki włączeniu do niego dziewięciu krajów z Europy Środkowo-Wschodniej i wybrzeża Bałtyku. Reagując na sytuację gospodarczą i potrzeby klientów, ale także uwzględniając swoje akwizycje i inwestycje, operator włącza sieci dystrybucyjne przejętych spółek do własnego systemu, a dodatkowo uruchamia nowe linie. Pod koniec 2022 roku Raben miał w swojej ofercie już ponad 600 połączeń międzynarodowych na terenie Europy, w tym blisko 180 tzw. wahadeł drobnicowych kursujących pomiędzy Bułgarią, Rumunią, Węgrami, Słowacją, Czechami, Polską, Litwą, Łotwą i Estonią. Warto dodać, iż tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy Grupa uruchomiła ponad 40 nowych połączeń w tym niezmiernie ważnym dla Grupy regionie Europy. Taki wynik był możliwy dzięki otwarciu na bezpośrednią wymianę wolumenu międzynarodowego również najmniejszych oddziałów w każdym z tych krajów.

- CEE staje się najsilniejszym obszarem i wyprzedził priorytetowy do tej pory ruch pomiędzy Polską a Niemcami, który mimo pojawiających się pierwszych symptomów kryzysu udało się zamknąć z blisko 10% wzrostem przewiezionego wolumenu. A to wszystko dzięki blisko 130 codziennym połączeniom drobnicowym, które nieustannie monitorujemy i reagujemy na zmieniające się przepływy wolumenów. - – podsumowuje Łukasz Lubański, Group business developement director - Najważniejsze jednak, iż w drugiej połowie ubiegłego roku rozpoczęliśmy znaczące inwestycje infrastrukturalne w rejonie Czech oraz Niemiec, które w nadchodzących kwartałach nowego roku mają znacząco wpłynąć na rozwój i zdolności firmy w zakresie obsługi exportów i importów z Niemiec do takich krajów jak Włochy, Austria, Grecja, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria. To odpowiedź na oczekiwania rynku i klientów w zmieniającej się sytuacji gospodarczej oraz zmianie w globalnych łańcuchach logistycznych.

Poprzez inwestycje w nowe linie Raben będzie docierać bezpośrednio do większej ilości miejsc w Europie, a co najważniejsze, nie tylko do dużych ale także do mniejszych ośrodków gospodarczych.

Zrównoważony rozwój
W zakresie zrównoważonego rozwoju w 2022 roku Grupa Raben działała zgodnie z ustaloną rok wcześniej strategią, uwzględniającą zagadnienia środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego (ESG). Firma dołączyła do międzynarodowej inicjatywy Science Based Target (SBTi) i wyznaczyła sobie bardziej ambitne cele dekarbonizacyjne, które następnie poddała weryfikacji. Nowe cele Grupy Raben zakładają redukcję emisji z zakresu 1 (flota własna operatora) i 2 (utrzymanie budynków i infrastruktury magazynowej) o 38,7% do 2030 roku w porównaniu do poziomu emisji w roku 2020. Dodatkowo operator zobowiązał się do 2026 roku zaangażować stałych przewoźników, odpowiedzialnych łącznie za 77% emisji w zakresie 3, w działania na rzecz klimatu i wyznaczenie przez nich własnych celów redukcyjnych zgodnych z wiedzą naukową.

Wdrażanie rozwiązań sprzyjających ochronie klimatu w już istniejących obiektach i budowanie nowych tak, by spełniały założenia niskoemisyjności, pomagają realizować cele z zakresu 2. Do poprawy w zakresie 1 przyczyniają się inwestycje w tabor spełniający normy Euro VI. W dziedzinie dekarbonizacji floty Grupa Raben uczyniła jeszcze jeden ważny krok poprzez wspomniany już wspólny projekt z Volvo Trucks i IKEA Industry.

W Czechach na początku października 2022 roku oficjalnie ruszyła budowa oazy dla bocianów białych w pobliżu Dvůr Králové nad Labem – projekt ten wygrał ekogłosowanie z okazji 90-lecia Grupy Raben w 2021 roku. Po uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń tamtejsza spółka zorganizowała pierwszy dzień wolontariatu, podczas którego pracownicy Raben Logistics Czech oraz lokalna społeczność oczyścili część terenu z trzciny i innej biomasy i przygotowali miejsce pod odtworzenie stawów.

Grupa Raben tradycyjnie już pamiętała o osobach w potrzebie. W grudniu po raz kolejny ruszył w trasę Świąteczny Konwój. Z 13 oddziałów Raben w Niemczech 45 ciężarówek odebrało 132 606 prezentów, które zostały następnie dostarczone dzieciom w Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, Polsce i Ukrainie.

W Polsce Raben jako partner logistyczny już po raz czwarty udzielił wsparcia Szlachetnej Paczce w czasie Weekendu Cudów, kiedy zorganizowana pomoc trafiła do najbardziej potrzebujących w okresie przedświątecznym. Ponadto w czerwcu zaangażował się w specjalną edycję projektu – Solidarną Paczkę dedykowaną rodzinom z Ukrainy. W ramach pomocy operator udostępnił swoje pojazdy, kierowców i logistyków oraz wykorzystał doświadczenie dotyczące przewozu przesyłek.

 (źr. Grupa Raben)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.