Grupa Emirates ogłosiła wyniki za pierwsze półroczne roku finansowego 2003-2023. W tym okresie grupa odnotowała rekordowy zysk netto w wysokości 4,2 mld AED (1,2 mld USD) – wynik lepszy o blisko 10 mld AED od straty 5,7 mld (1,6 mld USD) z analogicznego okresu w roku ubiegłym. Ponadto EBITDA na poziomie 15,3 mld AED (4,2 mld USD) to znaczna poprawa względem zeszłorocznego wyniku 5,6 mld AED (1,5 mld USD), która świadczy o wysokiej rentowności operacyjnej grupy.
Przychody grupy w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2022-23 wyniosły 56,3 mld AED (15,3 mld USD) – o 128% więcej niż w zeszłym roku, w którym wyniosły 24,7 mld AED (6,7 mld USD). Było to możliwe dzięki wysokiemu zapotrzebowaniu na przewozy lotnicze na całym świecie w związku ze stopniowym łagodzeniem i znoszeniem ograniczeń epidemiologicznych. Grupa zakończyła pierwsze półrocze 2022-23 na dobrym poziomie płynności – 32,6 mld AED (8,9 mld USD) wg stanu na dzień 30 sierpnia 2022 r. w porównaniu z 25,8 mld AED (7,0 mld USD) 31 marca 2022. Grupa wykorzystała duże rezerwy gotówkowe finansując spłatę długów, zobowiązania związane z pandemią i inne potrzeby biznesowe.
Wraz ze wzrostem oferowania i rozwojem działalności, zespół Grupy Emirates powiększył się o 10% względem stanu z 31 marca 2022 r. do 93 893 osób wg stanu na 30 września 2022 r. Zarówno Emirates, jak i dnata rozpoczęły także ukierunkowane kampanie rekrutacyjne z myślą o przyszłych potrzebach.
Linie Emirates
Linie Emirates niezmiennie koncentrowały się na odbudowie międzynarodowej siatki połączeń przez port macierzysty w Dubaju, wznawianiu lotów i uruchamianiu kolejnych połączeń zgodnie z zapotrzebowaniem klientów na poszczególnych rynkach. W czerwcu przewoźnik rozpoczął loty do nowego kierunku – Tel Awiwu. Aby zwiększyć wybór dostępnych połączeń, w pierwszym półroczu 2022-23 zostały zawarte porozumienia code-share i interline między Emirates a 12 liniami: Airlink, AEGEAN, ITA Airways, Air Baltic, Air Canada, Bamboo Airways, Batik Air, Finnair, Royal Air Maroc, Sky Express, Sun Country Airlines i United Airlines. Według stanu na 30 września linie obsługiwały loty pasażerskie i towarowe do 140 portów lotniczych z użyciem całej floty Boeingów 777 i 73 Airbusów A380.
W pierwszym półroczu 2022-23 przewoźnik odebrał dwa nowe samoloty towarowe Boeing 777 i oddał jeden starszy transportowiec zgodnie z długofalową strategią ograniczania emisji i inwestowania w nowoczesną, wydajną flotę. Ponieważ dostawa nowych samolotów pasażerskich ma nastąpić dopiero w 2024 r., w tym miesiącu linie Emirates rozpoczęły wielomiliardowe prace modernizacyjne, w ramach których wyposażą 120 maszyn w najnowsze produkty i wystrój kabin.
Zgodnie ze swoją obietnicą „Fly Better”, linie wprowadziły kolejne produkty i inicjatywy na rzecz klientów, m.in. ulepszone menu we wszystkich klasach czy nowy program szkoleń personelu. W sierpniu linie Emirates wprowadziły pełną ofertę klasy ekonomicznej premium w samolotach do Londynu, Paryża i Sydney. Spotkała się ona z niezwykle pozytywną reakcją klientów, a bilety na wspomnianych trasach były szybko wyprzedawane. Przed końcem roku 2022-23 Emirates planują wprowadzić klasę ekonomiczną premium na 5 kolejnych trasach, stopniowo oddając do użytku kolejne samoloty poddane modernizacji.
Całkowite oferowanie w pierwszych sześciu miesiącach roku wzrosło o 40% do 22,8 mld tonokilometrów ATKM dzięki rozszerzeniu oferty lotów w związku ze złagodzeniem ograniczeń w przemieszczaniu się przez kolejne kraje. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) zwiększyła się o 123%, natomiast przepływ pasażerów mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) wzrósł o 265%. Średni współczynnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Seat Factor) wyniósł 78,5% w porównaniu z 47,9% w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W dniach od 1 kwietnia do 30 września 2022 r. linie Emirates przewiozły 20 mln pasażerów, o 228% więcej w porównaniu z identycznym okresem w zeszłym roku. W pierwszym półroczu Emirates SkyCargo przetransportowałyy 936 000 ton ładunku – o 14% mniej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim, co wiąże się z przekierowaniem zdolności przewozowej przez linie z „ministransportowców” z powrotem na loty pasażerskie.
Zysk Emirates w pierwszej połowie roku 2022-23 osiągnął rekordowy poziom 4,0 mld AED (1,1 mld USD). Dla porównania w roku poprzednim przewoźnik odnotował stratę 5,8 mld AED (1,6 mld USD). Mimo niekorzystnej sytuacji na rynku walutowym przychody Emirates, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 50,1 mld AED (13,7 mld USD) wzrosły o 131% względem 21,7 mld AED (5,9 mld USD) w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ta wyraźna poprawa była możliwa dzięki wysokiemu zapotrzebowaniu na międzynarodowe loty pasażerskie na poszczególnych rynkach i świadczy o tym, że przewoźnik potrafi z wyprzedzeniem zaplanować podaż, zapewnić odpowiednią ofertę i przyciągnąć klientów wysokiej jakości produktami i obsługą.
Koszty operacyjne Emirates wzrosły o 73% przy zwiększeniu całkowitego oferowania o 40% – przede wszystkim za sprawą znacznie wyższych kosztów paliwa, które wzrosły ponad trzykrotnie w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Główną przyczyną było zwiększenie dostaw paliwa o 65% w związku z rozwojem operacji lotniczych i podwojeniem średnich cen ropy w tym okresie. Paliwo, które stanowiło największą część kosztów operacyjnych ponoszonych przez przewoźnika przed pandemią, odpowiadało za 38% kosztów operacyjnych (jeden z najwyższych odsetków w historii) w porównaniu z 20% w pierwszym półroczu poprzedniego roku.
dnata
W związku ze zwiększonym ruchem lotniczym i pasażerskim na poszczególnych rynkach działy dnata w sektorze obsługi naziemnej i cargo, cateringu oraz handlu detalicznego znacząco zintensyfikowały działalność. Przełożyło się to na duży wzrost przychodów w pierwszym półroczu 2022-23, chociaż niekorzystny wpływ na ogólne wyniki dnata miały inflacja i rosnące koszty na rynkach, na których działa spółka. W pierwszej połowie 2022-23 dnata rozwinęła działalność dzięki zdobytym koncesjom na świadczenie usług na Zanzibarze (dnata airport operations) i Ras Al Khaimah (Alpha Catering). Dział Airport Operations wszedł na rynek niemiecki dzięki przejęciu spółki Wisskirchen Handling Services, wyłącznego operatora centrum przeładunkowego Kolonia-Bonn, a także wykupił pozostałe 30% udziałów, zostając pełnoprawnym właścicielem operatora usług obsługi naziemnej w Brazylii.
Przygotowując grunt pod bezpieczeństwo i wysoką jakość usług w przyszłości, dnata przeznaczyła 100 mln dolarów amerykańskich na zielone rozwiązania i działania w obrębie spółki oraz zainwestowała 17 mln dolarów amerykańskich w swoją działalność w Erbilu (Irak), m.in. w nowoczesny obiekt chłodniczy, centrum obsługi technicznej autobusów i nowy magazyn towarowy. Przychody dnata, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 7,3 mld AED (2,0 mld USD) uległy podwojeniu względem 3,7 mld AED (1 mld USD) w analogicznym okresie poprzedniego roku. Całkowity zysk dnata wyniósł 236 mln AED (64 mln USD) w porównaniu z 85 mln AED (23 mln USD) w roku poprzednim.
Obsługa lotniskowa w dalszym ciągu generuje największą część przychodu dnata – 3,5 mld AED (944 mln USD), co stanowi wzrost o 37% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Dzieje się tak dzięki stale rosnącemu zapotrzebowaniu klientów, zwłaszcza w ZEA, USA, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Liczba samolotów obsłużonych przez dnata wzrosła o 56% do 347 581. Ponadto spółka przeładowała 1,4 mln ton cargo – o 2% mniej niż w roku poprzednim, co świadczy o większym zainteresowaniu lotami pasażerskimi wśród klientów przewoźnika. Przychody z usług cateringu i handlu detalicznego dnata wyniosły 2,4 mld AED (651 mln USD), co stanowi wzrost o 212%, na co wpływ miało znaczące zwiększenie produkcji w Australii, Wielkiej Brytanii i USA w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów. Liczba dostarczonych posiłków wzrosła gwałtownie o 204% do 50,5 mln w porównaniu z 16,6 mln w zeszłym roku.
Dział turystyczny przyniósł dnata przychody w wysokości 1,2 mld AED (323 mln USD), o 708% więcej względem 147 mln AED (40 mln USD) w analogicznym okresie w roku ubiegłym – w dużej mierze za sprawą wyraźnej poprawy zapotrzebowania na loty i rezerwacje w regionie Bliskiego Wschodu i w Wielkiej Brytanii. Całkowita wartość transakcji sprzedaży usług turystycznych wyniosła 4,7 mld AED (1,3 mld USD) w porównaniu z 726 mln AED (198 mln USD) w tym samym okresie w roku poprzednim.
(źr. Grupa Emirates)