W sortowni Poczty Polskiej w Lublinie powstał nowy Oddział Celny Pocztowy, który usprawni obsługę przesyłek w pocztowym ruchu międzynarodowym. Powstanie Oddziału Celnego Pocztowego w Lublinie uregulowane zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z 15 października 2018 r., które weszło w życie 20 listopada br.
Poczta Polska po nawiązaniu współpracy z Pocztą Chińską stała się ważnym partnerem na dynamicznie rozwijającym się rynku przesyłek z Azji. Jednym z efektów tej współpracy jest uruchomienie tranzytu przesyłek pocztowych przez kolejowy port przeładunkowy w Małaszewiczach i sortownię Poczty Polskiej w Lublinie. Trafiają tu drogą kolejową z chińskich baz logistycznych w Chongqing, Tuanjiecun i Yiwiu. Dzięki temu nowy Jedwabny Szlak połączył drogą lądową Europę z Chińską Republiką Ludową i Dalekim Wschodem Azji. Poza nią przesyłki pocztowe wędrują z Chin do Europy także drogą lotniczą, poprzez warszawskie Okęcie. Dotychczas sortownia Poczty Polskiej w Lublinie przyjmowała ładunki z ChinaPost w kontenerach z przejścia Małaszewicze, ale bez obsługi celnej, która była realizowana przez sortownię w Warszawie. Zadaniem nowego oddziału będzie odciążenie warszawskiej sortowni i przyspieszenie wprowadzenia przesyłek do obrotu krajowego oraz realizowanie tranzytu ładunku pocztowego do innych krajów europejskich.
W nowej jednostce będzie pracowało 48 celników oraz 40 pocztowców. Docelowo obsługiwanych może być około 100 tys. przesyłek dziennie.
– Polska jest ważnym krajem tranzytowym. Budowa nowego, Jedwabnego Szlaku powoduje, że polski rynek jest bardzo atrakcyjny. Dlatego zdecydowaliśmy o inwestycjach w modernizację struktury logistycznej. Obsługa rosnącej liczby przesyłek z zagranicy wymaga także dobrej współpracy pocztowców i służb celnych. Ważne jest sprawne stosowanie procedur celnych na całej trasie przesyłek, w szczególności w sortowniach Poczty Polskiej, dzięki czemu przesyłki szybciej trafią do adresatów – mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.
Obowiązkiem Poczty jest pobór opłat nałożonych przez Krajową Administrację Skarbową i odprowadzenie ich do Skarbu Państwa. Każdy towar przywożony spoza Unii Europejskiej musi bowiem przejść odprawę celną. To funkcjonariusz Krajowej Administracji Skarbowej decyduje o zastosowaniu odpowiedniej stawki cła i VAT.
Obsługa międzynarodowego rynku paczkowego jest jednym z trzech filarów nowej strategii rozwoju Poczty Polskiej na lata 2018–2022. Celem narodowego operatora jest koordynacja wymiany handlowej między Azją a Unią Europejską. Poczta chce zrealizować to zadanie przez przejęcie obsługi przesyłek pocztowych z Chin do krajów europejskich, które trafiają tu drogą kolejową i zawarcie korzystnych umów z partnerami azjatyckimi oraz operatorami krajów europejskich.
(źr. Poczta Polska)