DB Schenker i MAN Truck & Bus przy wsparciu Hochschule Fresenius testują platooning w codziennych operacjach logistycznych. W swojej głównej siedzibie w Monachium MAN przekazał firmie DB Schenker testowe pojazdy do platooningu.
Co to jest "platooning"?
Platooning oznacza zautomatyzowany konwój pojazdów, w którym co najmniej dwie ciężarówki mogą poruszać się po autostradzie w bliskim odstępie, za pomocą technicznych systemów wspomagania i sterowania. Ciężarówki połączone są tzw. elektronicznym dyszlem. Pierwszy samochód ustawia prędkość i kierunek. Kolejne auta w konwoju automatycznie dostosowują się do ruchów pierwszego pojazdu. Elektroniczne połączenia pomiędzy samochodami w platooningu gwarantują bezpieczeństwo ruchu. System ogranicza zużycie paliwa, dzięki czemu możliwa jest redukcja emisji dwutlenku węgla.
DB Schenker będzie przez kilka miesięcy regularnie testował zautomatyzowane konwoje ciężarówek w ruchu drogowym na trasie A9 Monachium-Norymberga. Po raz pierwszy też zawodowi kierowcy Schenkera zastąpią kierowców testowych. Ich oceny oraz zebrane doświadczenia będą przedmiotem analiz Hochschule Fresenius, która jest trzecim partnerem we współpracy i zapewnia wsparcie badawcze. – Autonomiczne, połączone w sieć konwoje diametralnie zmienią transport drogowy towarów. W ramach tego projektu po raz pierwszy testujemy platooning w codziennej pracy w logistyce – mówi Ewald Kaiser, Chief Operating Officer w DB Schenker.
– Chcemy dowiedzieć się, jaki wpływ ma nowa technologia na pracę kierowców. Badania koncentrują się na poziomie neurofizjologicznym i psychospołecznym – wyjaśnia prof. Christian T. Haas, Head of the Institute for Complex Health Research w Hochschule Fresenius. – Wyniki badania interakcji człowiek-maszyna zostaną wykorzystane przy wdrażaniu technologii – dodaje. Zyskujemy też ogólną wiedzę na temat digitalizacji warunków pracy, co tym samym może zapoczątkować kolejne projekty.
Przygotowania do testów drogowych rozpoczęły się od produkcji pojazdów testowych i ich technicznego wyposażenia spełniającego wymagania platooningu. Dalsze prace dotyczyły integracji z procesami logistycznymi DB Schenker i objęły intensywne przygotowania kierowców do realizacji zadań w ramach projektu. Przejazdy zautomatyzowanego konwoju na autostradzie A9 rozpoczęły się w kwietniu. Początkowe testy odbywały się bez ładunku, z naciskiem na weryfikację warunków jazdy w codziennym ruchu i szkolenia kierowców uczestniczących w projekcie. Specjaliści MAN ProfiDrive zapewniają kierowcom intensywne treningi teoretyczne i praktyczne, w czym pomaga także symulator jazdy. Jeszcze w 2018 r., po zakończeniu fazy intensywnych, cotygodniowych a następnie codziennych testów, konwoje obejmą regularne operacje z prawdziwym ładunkiem. Pojazdy pomiędzy centrami logistycznymi DB Schenker w Monachium i Norymbergą będą poruszać się trzy razy dziennie.
(źr. DB Schenker)