Dodaj ogłoszenie o pracy


Platooning – DB Schenker testuje automatyzowane konwoje ciężarówek

DB Schenker i MAN Truck & Bus przy wsparciu Hochschule Fresenius testują platooning w codziennych operacjach logistycznych. W swojej głównej siedzibie w Monachium MAN przekazał firmie DB Schenker testowe pojazdy do platooningu.

Co to jest "platooning"?

Platooning oznacza zautomatyzowany konwój pojazdów, w którym co najmniej dwie ciężarówki mogą poruszać się po autostradzie w bliskim odstępie, za pomocą technicznych systemów wspomagania i sterowania. Ciężarówki połączone są tzw. elektronicznym dyszlem. Pierwszy samochód ustawia prędkość i kierunek. Kolejne auta w konwoju automatycznie dostosowują się do ruchów pierwszego pojazdu. Elektroniczne połączenia pomiędzy samochodami w platooningu gwarantują bezpieczeństwo ruchu. System ogranicza zużycie paliwa, dzięki czemu możliwa jest redukcja emisji dwutlenku węgla.

DB Schenker będzie przez kilka miesięcy regularnie testował zautomatyzowane konwoje ciężarówek w ruchu drogowym na trasie A9 Monachium-Norymberga. Po raz pierwszy też zawodowi kierowcy Schenkera zastąpią kierowców testowych. Ich oceny oraz zebrane doświadczenia będą przedmiotem analiz Hochschule Fresenius, która jest trzecim partnerem we współpracy i zapewnia wsparcie badawcze. – Autonomiczne, połączone w sieć konwoje diametralnie zmienią transport drogowy towarów. W ramach tego projektu po raz pierwszy testujemy platooning w codziennej pracy w logistyce – mówi Ewald Kaiser, Chief Operating Officer w DB Schenker.
– Chcemy dowiedzieć się, jaki wpływ ma nowa technologia na pracę kierowców. Badania koncentrują się na poziomie neurofizjologicznym i psychospołecznym – wyjaśnia prof. Christian T. Haas, Head of the Institute for Complex Health Research w Hochschule Fresenius. – Wyniki badania interakcji człowiek-maszyna zostaną wykorzystane przy wdrażaniu technologii – dodaje. Zyskujemy też ogólną wiedzę na temat digitalizacji warunków pracy, co  tym samym może zapoczątkować kolejne projekty.
Przygotowania do testów drogowych rozpoczęły się od produkcji pojazdów testowych i ich technicznego wyposażenia spełniającego wymagania platooningu. Dalsze prace dotyczyły integracji z procesami logistycznymi DB Schenker i objęły intensywne przygotowania kierowców do realizacji zadań w ramach projektu. Przejazdy zautomatyzowanego konwoju na autostradzie A9 rozpoczęły się w kwietniu. Początkowe testy odbywały się bez ładunku, z naciskiem na weryfikację warunków jazdy w codziennym ruchu i szkolenia kierowców uczestniczących w projekcie. Specjaliści MAN ProfiDrive zapewniają kierowcom intensywne treningi teoretyczne i praktyczne, w czym pomaga także symulator jazdy. Jeszcze w 2018 r., po zakończeniu fazy intensywnych, cotygodniowych a następnie codziennych testów, konwoje obejmą regularne operacje z prawdziwym ładunkiem. Pojazdy pomiędzy centrami logistycznymi DB Schenker w Monachium i Norymbergą będą poruszać się trzy razy dziennie.

(źr. DB Schenker)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.