Dodaj ogłoszenie o pracy


Port Gdańsk pobił kolejny rekord przeładunków

Port Gdańsk pobił kolejny rekord przeładunków. Po historycznym wyniku za rok 2017, kiedy w gdańskim porcie przeładowano 40,6 mln ton, przyszedł czas na najlepszy wynik kwartalny - od stycznia do marca operatorzy w Porcie Gdańsk przeładowali ponad 12,7 mln ton towarów. Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął.

Po raz pierwszy w historii odnotowano tak wysoki kwartalny przeładunek w grupie paliw, węgla oraz drobnicy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 roku w Porcie przeładowano niemal 5,5 mln ton drobnicy. Szczególnie ważnym elementem jest drobnica skonteneryzowana, której przeładowano niemal 5,1 mln ton, czyli o 49,2 proc. więcej niż w I kwartale 2017 r. Port Gdańsk przeładował już ok. 480 tys. TEU kontenerów, czyli o ponad 47 proc. więcej niż rok temu. - Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych kwartałach ta liczba będzie rosnąć. Wynika to głównie z nasilenia aktywności gospodarczej w USA, Europie i Chinach, oraz utrzymującego się wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych -powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Wzrosła także liczba aut handlowych, transportowanych przez Gdańsk. Pierwszy kwartał zamknął się liczbą 23,5 tys. sztuk, czyli o niemal 80 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Znaczny wzrost Port notuje w paliwach. Po trzech miesiącach tego roku osiągnęły nienotowany dotąd poziom ponad 4,5 mln ton, czyli o 41 proc. więcej od zeszłego roku. Samej ropy przeładowano niemal 3,6 mln ton. Ogromny wzrost Port ma również w kwartalnym przeładunku węgla – ponad 1,7 mln ton. To aż o 153,7 proc. w porównaniu do I kwartału 2017 roku. Bardzo dobre wyniki osiągnęły ładunki w grupie inne masowe – przeładowano ich ok. 853 tys. ton, czyli o 8 proc. więcej niż rok temu. Wyróżniają się kruszywa, które stanowią pond 46 proc. tej grupy i osiągnęły 21-procentowy wzrost kwartalny.
- Nie może być jednak tak, że odnosimy same sukcesy i notujemy wyłącznie wzrosty. Jedyną grupą ładunkową, w której widzimy spadek, są zboża. Nie jest to problem Portu Gdańsk, ponieważ wszystkie polskie porty mają spadki zbóż. W handlu zbożem panuje zastój, według ekspertów rolnicy nadal niechętnie sprzedają ziarno, szczególnie na północy kraju, nie godząc się na ceny oferowane przez kupujących. Z drugiej strony, przetwórcy kupują umiarkowane ilości ziarna, bazując na posiadanych zapasach i realizując wcześniej zawarte kontrakty na dostawy surowca – skomentował Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.

Dobrą informacją jest to, że rosną przeładunki drewna, które po raz pierwszy od lat pojawiło się w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. W I kwartale 2018 roku przeładowano go ponad 40 tys. ton. Zarząd portu nie zamierza zwalniać tempa i chce dążyć do tego, aż roczny wynik zbliży się do 50 mln ton. Dzięki rekordowi w I kwartale tego roku dynamika wzrostu przeładunków (porównując I kwartał roku 2018 do 2017) wyniosła +43,8 proc.

(źr. ZMPG SA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.