Dodaj ogłoszenie o pracy


OT Logistics w 2017 roku zwiększyło przychody o 22 proc.

Grupa Kapitałowa OT Logistics - operator portowy w Polsce i żeglugi śródlądowej w Europie Środkowo-Wschodniej - wypracowała w 2017 r. 867 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. Zysk operacyjny jest mniejszy o 5,6 mln zł r/r i wyniósł 28,9 mln zł. Grupa zanotowała zysk netto na poziomie 42,6 mln zł.

W samym czwartym kwartale OT Logistics odnotowało przychody w wysokości 227,4 mln zł (wzrost o ponad 20 proc. r/r). Zysk netto w tym okresie wyniósł 29,8 mln zł.
Istotny wpływ na wyniki finansowe 2017 r. miały zmiany, które dokonały się w strukturze Grupy w efekcie dokonanych akwizycji. W ubiegłym roku skonsolidowane zostały wyniki spółek Sealand Logistics, STK (wraz z podmiotami zależnymi) i Kolei Bałtyckiej oraz C.Hartwig Adria i OT Nieruchomości, a czwarty kwartał 2017 r. był pierwszym kwartałem konsolidacji wyników finansowych chorwackiego operatora portu Luka Rijeka d.d. Przejęcie kontroli operacyjnej nad tym portem pozytywnie wpłynęło na przychody Grupy Kapitałowej OT Logistics i jej segmentu portowego.

Skonsolidowane przychody w całym 2017 r. wzrosły o ok. 22 proc. r/r, osiągając poziom 867 mln zł. W porównaniu do okresu wcześniejszego zmieniła się struktura przychodów w ujęciu r/r z uwagi na konsolidację nowych spółek w Grupie. Segment spedycyjny w 2017 r. odpowiadał za ok. 55 proc. skonsolidowanych przychodów. Drugim największym segmentem (33 proc. przychodów) były usługi transportowe, obejmujące spółki kolejowe oraz spółki zajmujące się transportem śródlądowym. Usługi portowe odpowiadały z kolei za 11 proc. przychodów od podmiotów zewnętrznych.
Biorąc pod uwagę działalność Grupy w poszczególnych segmentach, w wyniku konsolidacji nowych spółek przychody ze sprzedaży w segmencie przewozowym wzrosły do 298,8 mln zł w porównaniu do 213,4 mln zł rok wcześniej. Segment przewozowy wygenerował jednak stratę netto, m. in. wskutek zmniejszonego popytu na usługi kolejowe oraz żeglugowe. W segmencie spedycyjnym w 2017 r. przychody wzrosły o 6 proc. r/r do 475,9 mln zł. Rentowność netto segmentu została jednak obciążona kosztami rozbudowy struktur handlowych o nowe kompetencje w Grupie (w tym m. in. utworzenie nowego Działu Logistyki Intermodalnej koncentrującego się na wymianie towarowej z Chinami). Na wynik ujemy wpływ miała w głównej mierze zwiększona amortyzacja wynikająca z nabycia spółki Sealand Logistics. Wzrost przychodów w segmencie portowym wynikał przede wszystkim z konsolidacji wyników finansowych portu w Rijece. W całym roku 2017 segment wygenerował przychody na poziomie 91,1 mln zł w porównaniu do 70,8 mln zł rok wcześniej.

- Podsumowaliśmy pierwszy rok działalności Grupy Kapitałowej OT Logistics po przeprowadzeniu znaczących akwizycji. Łączne nakłady inwestycyjne w ubiegłym roku przekroczyły 100 mln zł. W wyniku Grupy widać już efekty działalności spółek kolejowych, a od ostatniego kwartału także portu Luka Rijeka. Widzimy potencjał ograniczenia kosztów w porcie w Rijece. Chcemy zwiększyć efektywność wykorzystania aktywów obrotowych, dokonujemy przeglądu prowadzonych tam inwestycji. Chcemy również wytworzyć synergie pomiędzy portem a naszą bałkańską spółką zależną C.Hartwig Adria – mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.
W ubiegłym roku, OT Logistics sfinalizowała zakup dodatkowych udziałów w chorwackim porcie Luka Rijeka. W efekcie transakcji OT Logistics obecnie posiada 26,51 proc. udziałów operatora portu. Zawarto również porozumienie z akcjonariuszami Luka Rijeka – funduszami emerytalnymi Allianz ZB d.o.o. oraz ERSTE d.o.o. – umożliwiające przejęcie kontroli operacyjnej nad portem. Strony umowy mają obecnie w sumie 50,56 proc. udziałów w operatorze portowym.

(źr. OT Logistics)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.