Dodaj ogłoszenie o pracy


PKP Cargo powoli, ale systematycznie zwiększa przewozy

Grupa PKP Cargo w lutym 2018 roku uzyskała 49,35 proc. udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 43,78 proc. pod względem masy towarowej – tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. W tym samym okresie przewiozła o 11 proc. więcej ładunków i wykonała pracę przewozową o 10,6 proc. większą niż w lutym 2017 roku.

W lutym br. udział rynkowy Grupy PKP Cargo w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku w ujęciu masy towarowej zmniejszył się z 45,16 proc. do 43,78 proc. (-1,38 p.p.), a w ujęciu pracy przewozowej zmniejszył się z 52,07 proc. do 49,35 proc. (-2,72 p.p.). Natomiast udziały w rynku w lutym 2018 roku były pod względem masy o 0,51 proc. wyższe, a w ujęciu pracy przewozowej o 0,49 proc. większe niż w styczniu br.
Główną przyczyną spadku udziałów PKP Cargo w ujęciu pracy przewozowej w lutym br. w stosunku do lutego 2017 roku, mimo zdecydowanego wzrostu wolumenu ładunków (11,0 proc. r/r), było zwiększenie średniej odległości przewozu transportów zrealizowanych przez konkurentów, tj. ze 199,6 km w lutym 2017 r. do 209,7 km w lutym 2018 r. przy jednoczesnej stabilnej średniej odległości przewozów PKP Cargo wynoszącej 262,4 km w lutym br. (-0,9 km r/r). Luty 2018 roku był już kolejnym miesiącem, w którym utrzymywała się dobra koniunktura na rynku transportu towarów koleją oraz wysoki popyt na usługi przewozowe świadczone przez tego przewoźnika. Grupa przewiozła w tym okresie 8,4 mln ton towarów, czyli o 11 proc. więcej niż w lutym 2017 roku. Wykonana przez Grupę w lutym 2018 roku praca przewozowa wyniosła 2,2 mld tkm i była o 10,6 proc. większa niż w tym samym okresie 2017 roku. Po dwóch miesiącach 2018 roku Grupa przewiozła o 14,6 proc. więcej ładunków i wykonała pracę przewozowa o 14,7 proc. większą niż w analogicznym okresie 2017 roku. Przewozy Grupy PKP CARGO w ujęciu masy w lutym 2018 roku były też o 16,2 proc. większe, a praca przewozowa o 12,1 proc. większa niż w lutym 2016 roku.  
W porównaniu do wyników z lutego 2017 roku, w analogicznym okresie 2018 roku PKP Cargo zwiększyło przewozy m.in. kamienia, koksu, węgla brunatnego, intermodalne, rud i metali. Większe przewozy kamienia były możliwe m.in. dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym (dodatnie temperatury w lutym br.) oraz zwiększonemu zapotrzebowaniu odbiorców na kruszywa (m.in. na cele budowy kilku obwodnic w kraju). Zwiększone przewozy koksu i węgla brunatnego wynikały m.in. ze wzrostu przewozów dla jednego z dużych klientów z jednej z koksowni do kilku odbiorców w kraju (wywóz na place składowe nadwyżki produkcyjnej), wzrostu przewozów z innej koksowni w kraju do odbiorcy na Zachodzie w związku z realizacją kontraktu eksportowego, a także z nowych przewozów węgla brunatnego (nierealizowanych w 2017 r.) z jednej z kopalń w kraju do jednego z odbiorców za południową granicą.

Na wzrost przewozów intermodalnych wpłynęła m.in. intensyfikacja przewozów z/do portów morskich oraz z/do Chin w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, a także zwiększone przewozy samochodów od kilku producentów zza południowej granicy oraz realizacja przewozów dla nowego klienta (nierealizowane w 2017 r.) w kilku relacjach w Polsce. Zwiększone przewozy rud były efektem m.in. większych przewozów rudy żelaza ze Wschodu do jednej z hut zza południowej granicy oraz do innej z hut na południu Polski (w imporcie ze Wschodu i z jednego z portów) ze względu na wzrost zapotrzebowania klientów.
Na wzrost przewozów metali wpłynęła m.in. realizacja przewozów dla nowego klienta z Zachodu do jednej z fabryk na południu Polski oraz wzrost przewozów do jednej z hut na południu kraju i do kilku innych odbiorców w kraju i za południową granicą dla spółki z Grupy PKP Cargo (wzrost zapotrzebowania na towar). W porównaniu do stycznia 2018 roku, w lutym br. wzrosły przewozy m.in. cementu, drewna oraz towarów z grupy pozostałe ładunki.

(źr. PKP Cargo)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.