Od marca Poczta Polska zmieniła logistykę obsługi przesyłek z Nowego Jedwabnego Szlaku. Pierwsze kontenery z przesyłkami, które nadchodzą koleją na przejście graniczne w Małaszewiczach, przejmuje teraz sortownia w Lublinie. Ma to usprawnić obsługę przesyłek w transgranicznym e-commerce.
Rozwój transgranicznego handlu internetowego pomiędzy Azją i Europą to ogromna szansa rozwoju operatorów pocztowych działających w tym regionie. Poczta Polska wykorzystując położenie naszego kraju na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku, może stać się kluczowym ogniwem w łańcuchu dostaw w światowym e-commerce. Przypomnijmy, Poczta Polska wraz z kilkunastoma operatorami – m.in. z Chin, Tajlandii, Japonii oraz Niemiec, czy Francji, została w maju 2016 r. sygnatariuszem deklaracji z Chongqing. Cel to wypracowanie korzystnych możliwości rozwoju handlu transgranicznego. Mamy więc szansę stać się centrum logistycznym Europy Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z strategią rozwoju Poczty na lata 2018-2022, celem spółki jest koordynacja wymiany handlowej między Azją a Unią Europejską i stworzenie hubu logistycznego, skąd przesyłki będą dostarczane do innych krajów europejskich. Negocjacje prowadzone z China Post Group, których zwieńczeniem jest porozumienie, dotyczyły przewozu kontenerów z przesyłkami drogą kolejową z Chin do suchego portu w Małaszewiczach i ich dalszego transportu przez Pocztę Polską do 30 operatorów europejskich. Porozumienie reguluje także aspekty techniczne współpracy, takie jak sposób załadunku, taryfy.
- Obsługa przesyłek chińskich przez sortownię w Lublinie jest możliwa dzięki podpisanym przez operatorów narodowych obu krajów porozumień rozszerzających zakres dotychczasowej współpracy – mówi Jerzy Garycki, dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych w Poczcie Polskiej – By sprostać wymogom wynikającym z porozumienia i sprawnie obsługiwać przesyłki zdecydowano o włączeniu dodatkowej sortowni do procesu logistycznego. Obecnie przesyłki z Małaszewicz były transportowane wyłącznie do sortowni warszawskiej, teraz także do lubelskiej. W przypadku przesyłek zagranicznych istotna jest współpraca z Krajową Administracją Skarbową, której pracownicy na terenie sortowni w Lublinie będą dokonywać kontroli celnej – dodaje Jerzy Garycki.
Przyjęcie każdego kontenera z terminala odbywa się we współpracy z funkcjonariuszami Oddziału Celnego Lublin, w ramach procedur celnych, w ich obecności odbywa się rozładunek przesyłek, rejestracja w systemach informatycznych oraz podział na przesyłki krajowe i tranzytowe do innych krajów europejskich.
(źr. Poczta Polska)